در برابر احضار و دستیگری فعالین اجتماعی در خوزستان بایستیم!

در برابر احضار و دستیگری فعالین اجتماعی در خوزستان بایستیم!

با گسترش اعتراضات حکومت اسلامی بر دستگیری ها و احضار ها شدت داده است. از جمله این دستگیری ها در استان هایی چون خوزستان و استانهای جنوبی و کردستان گسترده تر بوده است. گزارشی از دستگیری ها و احضار ها در خوزستان و استانهای جنوبی را در زیر می بینید:

– بنا بر گزارشات منتشر شده از سوی کارگران فولاد اهواز در مدیای اجتماعی تهدیدات امنیتی و پیگرد ها در فولاد اهواز از سر گرفته شده و طی هفته گذشته تعدادی از این کارگران را احضار کرده و مورد بازجویی قرار داده اند. در برابر این تهدید کردنها کارگران فولاد اعلام کرده اند: “ما کارگران گروه ملی سال ها است بر همگان ثابت کردیم که برای رسیدن به حق خود از بازداشت و زندان ترسی نداریم ما برده نیستیم که فقط کار کنیم. وقتی در مقابل این همه فساد و حق خوری و تبعیض هیچ مسئولی صدایش در نمی آید و همه باهم زد و بند دارند پس ما کارگران حق خود و وظیفه خود میدانیم تا علیه مافیا وارد عمل شویم و دستشان را کوتاه کنیم”.

– صبح روز شنبه بیست و هفت دی ماه جوانان جویای کار روستای شهرویی به دلیل برخورد وحشیانه نیروی گارد با فرزندان یکی از پدران جویای کار در روز پنجشنبه بیست و پنج دی ماه از ساعات اولیه صبح جلوی درب پالایشگاه تجمع کردند. در این روز یکی از تجمع کنندگان به نام داود شهرویی بازداشت شد.

– بدنبال اجتماع یک ساعته شماری از کارگران نیشکر هفت تپه در روز دوشنبه ٢٢ دیماه در اعتراض به احضار یوسف بهمنی از نمایندگان کارگران به کمیته انضباطی و ممانعت از ادامه جلسه این کمیته و نیز به دنبال اعتراضات این کارگران در حمایت از نمایندگانشان و علیه فشارهای امنیتی بر آنان، بار دیگر بر اساس شکایت مدیریت برای شماری از کارگران این مجتمع کارگری پرونده تشکیل شده است. بدین ترتیب در حالی که زیر فشار اعتراضات کارگران مسئله خلع ید از اسدبیگی دارد اجرایی میشود، باند مافیایی اسدبیگی، طی شکایت نامه ای علیه ٢٧ نفر از کارگران پرونده سازی کرده اند و شعبه اول دادیاری دادسرای شوش برای تعدادی از آنان ابلاغیه ارسال کرده است. اسامی این کارگران عبارتند از: ١- یوسف بهمنی ۲- ابراهیم عباسی ۳- محمد امیدوار ۴- حسن جوادی کهنگی ۵- حسین خلف نوری ۶- حسین حمدانی ۷- عادل سرخه ۸- محمود خدایی ورپشتی ۹- حمید ممبینی ۱۰- صاحب ظهیری ۱۱- مسعود حیوری ۱۲- حامد حمدانی ۱۳- محمد حمدانی ۱۴- لهراسب طالبی بیرګانی ۱۵- محمد سرخه ۱۶- قاسم بلدی ۱۷- مهدی حجازیان ۱۸- عبدالرضا معتمد نیا ۱۹- مهدی فتحی ۲۰- محمد رضا دبیریان ۲۱- مهدی حسین وند ۲۲- علی سرخه ۲۳- امید آزادی نژاد ۲۵- مهدی احمدی ۲۶- فیصل ثعالبی ۲۷- مهدی داوودی.

به گفته کارگران آنها بیش از دویست پرونده در این دادگاه ها دارند و اکنون نیز سیاست فشار به کارگران و پرونده سازی برای آنان به عنوان آخرین تلاشهای باند رسوا و شکست خورده اسدبیگی در جریان است. در ارتباط با این پرونده سازیها و احضار کردنها کارگران نیشکر هفت تپه هشدار داده اند و اعلام کرده اند که تعرض به همکارانشان خط قرمز آنهاست و اجازه نخواهند داد.

– بازداشت شدگان همیاران سیل زدگان همچنان در زندانند. قبلا گزارش کردیم که به دنبال اعتراضات مردم مناطق آسیب دیده از سیل ویرانگر شماری از فعالین اجتماعی سرشناس و همیاران سیل زدگان بازداشت شدند. “ازهار آلبوغبیش” و دو برادر نوجوان او در شهر شادگان، “فاطمه تمیمی” در شهرک جراحی ماهشهر، مریم عامری” در شهر اهواز، “زینب سواری” و دو خواهر و برادر وی در شهر رُفیع، فاطمه سواری از معلمان آموزش دهنده آنلاین به کودکان محروم در هویزه از جمله بازداشتگان هستند.

همچنین بنا بر اخبار منتشره طی روزهای گذشته اداره اطلاعات اقدام به بازداشت بیش از بیست نفر در روستاهای منطقه شعیبیه واقع در شهرستان شوشتر کرده است. خالد کعبی و حسین فرج الله چعب از جمله این بازداشت شدگان هستند که در کوی اندیشه شهر شوشتر بازداشت شده اند. خانواده های بازداشت شدگان می گویند بارها به اداره اطلاعات و دادگاه انقلاب مراجعه کرده اما مقامات قضایی و امنیتی درباره اتهامات و محل نگهداری بازداشت شدگان هیچ توضیحی نداده اند.

– روز بیست و یک بهمن احمد ساعدی (حجتی) در اهواز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. وی قبلا و در جریان کمک رسانی به سیل زدگان سال ۱۳۹۷ نیز بازداشت شده بود. احمد ساعدی برادر عباس ساعدی نویسنده و فعال فرهنگی است که چند ماه پیش در هجوم ماموران امنیتی به منزلشان برای بازداشت او، مادربزرگ وی در اثر خشونت ماموران حکومت از ناحیه کتف دچار شکستگی و آسیب جدی شد.

از سوی دیگر گفته می شود وضعیت جسمانی ریاض کعبی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان دزفول مساعد نیست. ریاض کعبی که از بیماری گوارشی رنج می برد، در نبود امکانات بهداشتی و تغذیه نامناسب در زندان بیماری اش شدت یافته است. او بارها برای درمان در خارج از زندان تقاضای مرخصی کرده اما تاکنون به این خواست وی پاسخی داده نشده است.

بعلاوه در شهرستان شوش نیروهای اداره اطلاعات دو نفر از اهالی روستای خلف مسلم بنام های مجید کعبی و حسن کعبی را بازداشت کرده اند. از دلایل این بازداشت و محل نگهداری آنها هم اطلاعی در دست نیست. در سال های اخیر دهها نفر از اهالی این روستا به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و محاربه بازداشت و شماری از آنان اعدام شده اند.

احضار و تهدید کارگران و فعالین اجتماعی بخاطر مبارزاتشان محکوم است و باید به امنیتی کردن مبارزات فورا خاتمه داده شود. تمامی پرونده های امنیتی تشکیل شده برای کارگران، معلمان و تمامی فعالین اجتماعی باید بسته شود و از آنها رفع اتهام گردد. تمامی زندانیان سیاسی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند.

کمیته سازمانده- واحد خوزستان

٢٤ بهمن ٩٩، ١٢ فوریه ٢٠٢١

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate