اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۱۶ تیر ۱۴۰۰ / ۷ ژوئیه ۲۰۲۱

تهیه و تنظیم، مینا بهروزی

 

 

مریم سامقانی جهت اجرای حکم حبس بازداشت شد

مریم سامقانی، شهروند ساکن گرگان سه‌شنبه ۸ تیرماه جهت اجرای حکم حبس در منزل خود بازداشت شد.

 ماموران در زمان بازداشت تلفن همراه مریم سامقانی را ضبط کرده و با خود برده‌اند. او پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم و این حکم عینا تائید شده بود.

 مریم سامقانی در رابطه با پرونده ای که در سال ۹۹ علیه وی گشوده شده بود، توسط دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی افشاری از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم شد. این حکم عینا توسط دادگاه تجدید نظر تائید شد. 

هشت سال حبس شهرزاد نظیفی

علیرغم پذیرش واخواهی؛ حکم ۸ سال حبس شهرزاد نظیفی، شهروند بهائی و قهرمان موتورکراس زنان تائید شد. بر اساس این حکمی که اواسط خردادماه توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری به صورت غیابی صادر شده بود، شهرزاد نظیفی از بابت اتهام “اداره کردن گروه‌ها و دستجات غیرقانونی با هدف بر هم زدن امنیت کشور” به تحمل ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد. شهرزاد نظیفی همچنین من باب مجازات تکمیلی به ارائه خدمات اجباری به مدت ۳ ماه روزی ۴ ساعت به منظور نگهداری از بیماران دارای معلولیت ذهنی با هماهنگی اداره کل بهزیستی استان تهران و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.

آزادی بیان و اندیشه، و انتخاب مذهب یا بی مذهبی از حقوق اولیه انسان‌ها است که جمهوری اسلامی بیش از چهار دهه است که با قوانین متوحشانه اسلامی حقوق انسانی را نقض و با سرکوب وحذف فیزیکی آنها به عمر ننگین خود ادامه داده است.

 پیام حمایت مادر محسن جعفرپناه از اعتصابات سراسری کارگران

پیام حمایت مادر محسن جعفرپناه از کشته شدگان آبان ۹۸  از  اعتصابات سراسری کارگران

من دادخواهم. من از کارگرانی که این روزها با اعتصابات خود به مادران دادخواه پیوستند حمایت میکنم.

ما ضمن حمایت از اعتصابات سراسری کارگران و پیوستن مادران دادخواه به این اعتصابات با هدف سرنگونی جمهوری اسلامی، به تمام کسانی که تنها راه رهایی جامعه ایران را سرنگونی جمهوری اسلامی میدانند فراخوان می‌دهیم  که به هر شکل ممکن به صفوف این اعتصابات سراسری بپیوندند و از این اعتصابات و اعتراضات تا سرنگونی جمهوری اسلامی حمایت کنند.

سو استفاده جنسی از زنان زندانی

مافیای اقتصادی جمهوری اسلامی حتی در زندان ها از زنان زندانی بهره برداری و سو استفاده جنسی می کند. به گزارش زندانیان زندان اوین، پس از آنکه پای متهمان اقتصادی به زندان اوین باز شد  این نوع از زندانیان که بخشی از مافیای اقتصادی هستند از امکانات فوق لاکچری برخوردارند که نمونه آن در هتل ها در ایران نیز یافت نمی شود.  بر بستر مافیای اقتصادی جمهوری اسلامی از زنان زندانی بهره کشی جنسی میشود. این مافیای اقتصادی با توجه به امکانات بی نظیری که در اختیار دارند شرایطی برای خود فراهم آورده اند تا زنان زندانی را به عنوان کارگران جنسی در خدمت خود بگیرند. شرایطی  نظیر اتاق هایی با امکانات خاص تا هر زمان اراده کردند، زنان زندانی را به عنوان خدمه جنسی در قبال پول در اختیار داشته باشند. جمهوری اسلامی شرایطی فراهم آورده که زن در ایران  به عنوان یک ابژه جنسی و کالای جنسی قابل خریداری شدن معرفی شود و همزمان که زن نمیتواند خودش نوع سبک زندگی جنسی خود را انتخاب کند اما در چهارچوب قوانین اسلامی امکان این وجود دارد که زن خریداری شود و این گونه زن نه به عنوان انسان بلکه به عنوان کالا انگاشته می شود. حالا این کالا انگاری زن زمانی که پای مافیای اقتصادی به زندان باز شد تا اتاق های خاص زندان نیز گسترش پیدا کرده و زنان حتی در زندان نیز قربانی این مافیا شده اند.

درسا دهقانی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

درسا دهقانی، شهروند بهائی ساکن شیراز، روز پنجشنبه ۱۰ تیرماه، با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

درسا دهقانی در تاریخ ۲۴ خردادماه،  توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت شد و به مکان نامعلومی منتقل شد.  نیروهای امنیتی پس از بازداشت به همراه وی به محل سکونت او رفته و ضمن تفتیش منزل برخی از لوازم شخصی وی را ضبط کرده و با خود بردند.

ضمن تبریک این آزادی به درسا دهقانی، خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و توقف پرونده سازی و پیگیری قضایی در این زمینه است.

تنها راه رهایی جامعه از این حکومت مذهبی و ضد انسانی سرنگونیست! 

اداره شورایی نیاز امروز جامعه آموزش و پرورش ایران است

محبوبه فرحزادی معلم بازنشسته و فعال صنفی معلمان که چندی پیش برای مدت کوتاهی بازداشت و بعد از تفهیم اتهام «فعالیت تبلیغی علیه حکومت یا نهادهای عمومی» به قید وثیقه آزاد شده بود در یادداشت ارسالی برای «اتحاد بازنشستگان ایران» تاکید کرده:

 «اداره شورایی نیاز امروز جامعه آموزش و پرورش ایران است»

وی در این یادداشت چنین نوشته است:

«اگر ساختار و نظام آموزشی هرمی باشد باز مشکلات ما در جامعه در زمینه آموزش و پرورش نه تنها حل نمی‌شود؛ بلکه مانند گذشته مشکل‌ها با لباس‌های گوناگون و حتی مدرن؛ سد خلاقیت‌ها خواهند شد و اکثریت اعم از معلم و دانش‌آموز از پیشرفت علم در جهان عقب‌تر خواهند ماند (مثل امروز)

این زمان که جهان وارد نظریه‌های علمی در حیطه آموزشی است (با توجه به دنیای مجازی ) و آموزش به سبک و سیاق گذشته تاریخ انقضایش به پایان رسیده؛ متاسفانه ما هنوز با افکار متعلق به اعصار گذشته فقط کیف‌هایمان مدرن و امروزی گشته است و این با افکار نو و مدرن نه تنها همخوانی ندارد؛ بلکه تناقض هم دارد. اگر مثل گذشته انتصاب وزیر باشد،اگر مثل گذشته همه برنامه‌ها از بالا چیدمان شود، اگر طبق همان برنامه‌های از بالا چیدمان‌شده؛ که پائینی‌ها، یعنی بدنه معلم و جمعیت دانش‌آموزی را با دیده گذشته نگاه کند؛ چه فرقی با گذشته خواهد داشت؟

فقط جای مهره‌ها و شکل مهره‌ها تغییر می‌کند و همه‌چیز از بالا سازمان می‌یابد و بالای هرم در قدرت و با فاصله از پائین نقش ایفا نموده و هرچند سالی جایش را به دیگری واگذار کرده و آن دور تسلسل ادامه می‌یابد! من به عنوان یک  معلم معتقد به مشارکت بدنه از پائین، هم معلم و هم  دانش‌آموز در امور کارهای برنامه‌ریزی و اجرائی هستم.   امروز جامعه ما پس از گذشت بیش از یک دهه از انقلاب مشروطه و افت‌وخیزهای حرکت‌های اجتماعی نیازمند یک خیزش نو و مدرن متناسب با نیاز جامعه و مخصوصا فردای ایران است. 

امروز نظام آموزشی اگر راه گذشتگان را پیشه کند؛ از جهان مدرن نه دویست سال؛ بلکه هزاران سال عقب‌تر می‌ماند. امروز طرحی نو و حرکتی نو نیاز کودکان ماست و آن مشارکت آموزشی است. کار شورایی است. بیاییم در آموزش و پرورش شوراها را در همه زمینه‌ها ایجاد کنیم.

بیاییم از خرد جمعی میلیون‌ها کودک روبه رشد و خلاق و معلم مشتاق به نفع فردای ایران بهره‌مند شویم.

اگر میلیون‌ها انسان در مدیریت و برنامه‌ریزی نقش داشته و از خرد جمعی هم  استفاده کنند دیگر نیازی به داشتن وزیر ( انتصابی ) نیست. دیگر فاصله از عرش به فرش بین وزیر و معلم و دانش‌آموز جایش را به همفکری و حرکت جمعی خواهد داد. در تصمیم‌ها یک نفر دیکته‌گو نخواهد بود و فاصله‌ها کم کم جایشان را نزدیکی و بی‌تفاوتی جایش را خلاقیت و انگیزه خواهد گرفت. اداره شورایی نیاز امروز جامعه آموزش و پرورش ایران است.

محبوبه فرح زادی 

اقدام اعتراضی گلرخ ایرایی در واکنش به نقض حقوق زنان زندانی در زندان آمل

گلرخ ایرایی، فعال حقوق بشر تبعید شده به زندان آمل، با ارسال پیامی کوتاه از زندان، به نقض حقوق زنان زندانی در این زندان اعتراض کرده و اعلام داشته است به نشانه اعتراض از رفتن به سالن ملاقات و تماس تلفنی خودداری خواهد کرد.  گلرخ ابراهیمی ایرایی، در این پیام کوتاه اعلام کرده است:

به دلیل محرومیت از حقوق حداقلی یک زندانی و قرار گرفتن در شرایطی که حق و حقوق زندانیان با رفتار تند و لحن توهین آمیز زندانبانان به صورت پوئن به زندانی عرضه میشود، تا خاتمه دادن به شرایط فلاکت بار فعلی از تماس تلفنی که هر بار منجر به اهانت ماموران به زندانیان میشود و نیز ملاقات خودداری می‌کنم. 

استانبول؛ تظاهرات علیه خروج دولت اسلامگرای ترکیه از “کنوانسیون منع خشونت علیه زنان”

با خروج‌ دولت اسلامگرای رجب طیب اردوغان از این کنوانسیون، جانان گولو، رئیس فدراسیون انجمن‌های زنان  ترکیه اعلام کرده بود: «ما به مبارزه خود ادامه خواهیم داد. ترکیه با این تصمیم در حال شلیک به پای خودش است. جریانات اسلامی هر گاه به قدرت سیاسی دست پیدا میکنند برای سرکوب جامعه و مبارزات علیه وضع موجود با حمله به زنان سیاستهای سرکوب را آغاز میکنند. دولت اسلامگرای اردغان پس از روی کار آمدن همچون همه جریاناتی که از جنبش اسلام سیاسی روی کار آمده، شروع به اجرای قوانین اسلامی کرده است. قوانینی که حق زن در آن جایی ندارد. اما با نیروی عظیم مقاومت مردم پیشرو و در صف مقدم آن زنان پیشرو مواجه شده. مردم در ترکیه نمیخواهند سر تسلیم به قوانین ضدزن و اسلامی خم کنند. همانگونه که سالهاست مردم ایران و پیشگامان آن زنان ایران در مقابل جمهوری اسلامی تمام قد ایستاده اند و تا سرنگونی حاکمیت  زن ستیز از پا نمی نشینند. 

ازادی دو فعال حقوق زنان درعربستان

دو فعال سعودی حقوق زنان پس از سه سال زندان در عربستان آزاد شدند

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از سازمان حقوق بشری «القسط» مستقر در لندن، عربستان سعودی دو فعال حقوق زنان را که نزدیک به سه سال پیش بازداشت شده بودند، پس از گذراندن دوره محکومیت‌شان آزاد کرد.

سمر بدوی “و” نسیمه الساده” به همراه تنی چند از دیگر فعالان سعودی در ژوئیه سال ٢٠١٨ به اتهام آسیب رساندن به منافع عربستان سعودی بازداشت شده بودند.

سمر بدوی در سال ٢٠١٢، جایزه بین‌المللی زنان شجاع ایالات متحده را به پاس به چالش کشیدن نظام سرپرستی مردان سعودی دریافت کرده بود و از نخستین زنانی بود که با امضای طوماری خطاب به حکومت سعودی، خواستار اعطای اجازه رانندگی به زنان و نیز حق رای و شرکت در انتخابات محلی شده بود. نسیمه الساده نیز که اهل استان عمدتا شیعه‌نشین قطیف در شرق عربستان است، از فعالان خواهان لغو سیستم سرپرستی مردان است. 

جنبش نوین رهایی زن که با اسلام سیاسی و قوانین اسلامی به مبارزه برخاسته در جای جای خاورمیانه در حال شدت گرفتن است و زنان در خاورمیانه همانند زنان در ایران که سرنوشتی یکسان دارند، با شجاعت بی نظیر در حال عقب راندن و پس زدنِ قوانین اسلامی هستند و تا سرنگونی کامل اسلام سیاسی و قوانین زن ستیزانه آن از پا نمینشینند. 

مجلس ملی فرانسه لقاح مصنوعی برای زوج‌های زن همجنسگرا و زنان مجرد را قانونی کرد

مجلس ملی فرانسه روز سه شنبه به دسترسی به لقاح مصنوعی برای زوج های زن همجنسگرا و زنان مجرد در این کشور جنبه قانونی بخشید.

زنان همجنسگرا و زنان مجرد در فرانسه تاکنون برای دسترسی به لقاح مصنوعی مجبور بودند به دیگر کشورها سفر کنند. قانون فرانسه تاکنون تنها به زوج های دگرجنسگرا اجازه بهره مندی از روش لقاح مصنوعی را می داد. مجلس ملی فرانسه در سال ۲۰۱۹ دسترسی زوج های زن همجنسگرا و زنان مجرد به لقاح مصنوعی را تصویب کرده بود اما رسیدگی به این مصوبه به دنبال کارشکنی محافظه کاران در مجلس سنا به تاخیر افتاد.

مخالفان مصوبه مجلس ملی فرانسه از غیبت پدر در زندگی نوزادانی که به این شیوه دنیا خواهند آمد ابراز نگرانی کرده اند. مجلس ملی فرانسه در مصوبه خود به این نوزادان حق اطلاع از هویت فرد اهداء کننده اسپرم را در دوران بزرگسالی داده است.

این در حالی است که تاکنون قوانین فرانسه در هر حالتی ناشناس ماندن فرد اهداء کننده اسپرم را تضمین می کرد. نتیجه یک نظرسنجی در فرانسه اخیرا نشان داده بود که ۶۷ درصد مردم این کشور از دسترسی زوج های زن همجنسگرا و زنان مجرد به لقاح مصنوعی حمایت می کنند. ازدواج همجنسگرایان در فرانسه پیش از این در سال ۲۰۱۳ قانونی شده بود اما تصویب آن مخالفت های زیادی را در این کشور برانگیخت.

در لایحه ای که مجلس ملی فرانسه تصویب کرد اجازه استفاده از روش رحم اجاره ای داده نشده است. برخی از زوج های مرد همجنسگرا از این روش که در شماری از کشورها جنبه قانونی پیدا کرده است برای صاحب فرزند شدن استفاده می کنند.

بلژیک و اسپانیا پیش از این به دسترسی به لقاح مصنوعی برای زوج های زن همجنسگرا جنبه قانونی بخشیده بودند. به همین دلیل بسیاری از زوج های زن همجنسگرا در فرانسه برای دسترسی به این روش به یکی از این دو کشور سفر می کردند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در جریان کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۷ خود از دسترسی زوج های زن همجنسگرا و زنان مجرد به لقاح مصنوعی حمایت کرده بود.  

ایسکرا  ۱۱۰۰

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate