اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۲۶ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۶ ژوئن ۲۰۲۱

تهیه و تنظیم، مینا بهروزی

پریسا رفیعی دانشجوی دانشگاه تهران آزاد شد

پریسا رفیعی دانشجوی دانشگاه تهران آزاد شد با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و تجمیع پرونده‌ها، بعد از اتمام حبس یک ساله‌ آزاد شد.

همه زندانیان سیاسی و فعالین دربند با مختومه اعلام شدن پرونده قضایی و امنیتی تک تک  آنها باید فوری و بی‌قید و شرط از زندان آزاد شوند. پریسا رفیعی از جمله زندانیانی بود که به افشاگری و دادخواهی در زمینه تست  بکارت در زندان و آزار جنسی در این زمینه پرداخت.

آزادی بیان و اعتراض حق تک تک شهروندان است. 

جواب کوبنده منیره عربشاهی به فاطمه حقیقت جو

منیره عربشاهی مادر یاسمن آریانی فعال حقوق زن و از معترضین به حجاب اجباری محبوس در زندانهای جمهوری اسلامی در پاسخ به فاطمه حقیقت جو نماینده سابق مجلس و از اصلاح طلبان که اکنون در خارج از کشور است و در توییتر خود چنین نوشته بود:

“انتخاب مهر علیزاده و همتی به عنوان رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور در انتخابات ۱۴۰۰ مصداق کنشگری فعال و هدفمند برای مبارزه با سوریه ای کردن انتخابات در ایران است”

و از انتخابات حمایت کرده، چنین کوبنده نوشت؛  

 بخشی از پاسخ منیره عربشاهی

خانم حقیقت جو شرم بر تو که به جای دفاع از مردم دادخواه و داغدار، مردمانی که کارد به استخوانشان رسیده، تا کمر در مقابل جریاناتی کرنش می کنید که هنوز یوغ خون کشته شدگان ۸۸ بر گردنشان است و خم به ابرو ندارند. حال که خودتان با استنشاق هوای آن سوی مرزهای ایران در حریمی امن و با بهره مندی از حقوق شهروندی یعنی آزادی بیان، همان حقی که سالهاست از مردم ایران سلب شده و هر کس هم که کوشیده آن را به دست آورد بهایش را با حبس های سنگین یا سرخی خونش پرداخت و حتی خود شما را هم راهی دیار غربت کرده!

خانم حقیقت جو مدافع حقوق بشر، به دست ها تون نگاه کنید می بینید چطور خالی از هرگونه استدلال و منطق برای رفتار ضد مردمی جناح مورد علاقه تان است.

به هر جهت کارتهای اصولگرا و اصلاح طلب و کل نظام برای ما باطل شده و همچنان با هشتگ رای_بی_رای همدیگر را تشویق به نرفتن به پای صندوق های رای می کنیم.

ما از مبارزه پر قدرت زندانیان زن سیاسی که حتی تحت بدترین شرایط و در اوج فشار شکنجه و بازجویی، با شجاعت و قاطعیت تمام از مواضع سرنگونی طلبانه خود دفاع میکنند و با صدور اطلاعیه و بیانیه از درون زندان به مبارزات خود ادامه می دهند ، حمایت می کنیم  و با انعکاس صدای استقامت این مبارزان، خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط آنان هستیم.

نه تنها رای بی رای بلکه  رای ما سرنگونی 

پاسخ دندان شکن سکینه احمدی به عبدلناصر همتی

پاسخ دندان شکن سکینه احمدی به عبدلناصر همتی مادر ابراهیم کتابدار، به عبدالناصر همتی کاندیدای سیرک انتخابات ریاست جمهوری که از ترک زبانان برای شرکت در سیرک انتخابات دعوت کرده بود و با عوام فریبی و ترکی صحبت کردن سعی میکند رای جمع کند، گفت:

“اونموقعی که فرزندان ما را در آبان کشتند کجا بودی، چرا سراغ ترک زبانان نمی آمدی،من الان ترکی میخواهم بهت بگم حدود ۱۵۰۰ نفر در آبان کشته شد آن موقع تو کجا بودی؟”

جمهوری اسلامی در آبان ۹۸ دریایی از خون فرزندان هزاران مادر و پدر به راه انداخت و اکنون به هنگام انتخابات ریاست جمهوری علی‌رغم تمام فشارها و سرکوبها، مادران دادخواه مستحکم تر از قبل، با عزمی جزم، تمام قد مقابل جمهوری اسلامی جنایتکار ایستاده‌اند و اجازه نمی دهند گروهی ریاکار و دغلباز برای منفعت خویش و بدست آوردن رای، مردم را فریب دهند.

هر رای انگشت در خون فرزندان و داغی دگر بر دل داغدار مادران دادخواه است. همانگونه که مادران دادخواه از جمهوری اسلامی و عواملش بیزارند، تک تک ما مردم ایران نیز از جمهوری اسلامی بیزاریم و رای ما سرنگونی جمهوری اسلامی است.

ویان محمدی با قرار وثیقه از زندان ارومیه آزاد شد

چهارشنبه ۱۹ خردادماه، ویان محمدی، زندانی سیاسی و دانشجوی اهل شهرستان مریوان، با تودیع قرار وثیقه از زندان ارومیه آزاد شد‌.

 ویان محمدی در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تهران بازداشت و ابتدا به بازداشتگاه اوین، سپس به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در ارومیه و نهایتا به زندان این شهر منتقل شد.

حق طلبی، اعتراض و بیان عقیده حق مسلم تمام انسانهاست و تمام زندانیان سیاسی  و فعالین دربند باید فورا و بدون هیچ قید و شرط و تعیین وثیقه ای آزاد شوند، این اهرم فشار تامین وثیقه باید از روی زندانیان سیاسی برداشته شود.

بازداشت فرانک جمشیدی، فعال محیط زیست، جهت اجرای حکم 

 فرانک جمشیدی، فعال محیط زیست و عضو جمعیت کردستان سبز، روز پنج‌شنبه ۲۰ خردادماه ۱۴۰۰؛  پس از احضار به شعبه ۴ اجرای احکام بیدادگاه انقلاب سنندج، توسط نیروهای امنیتی رژیم  بازداشت و برای تحمل یک سال حبس به زندان سنندج منتقل شد.  

فرانک جمشیدی، صبح روز یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۹، توسط مزدوران امنیتی اداره اطلاعات، در منزل خانوادگی‌اش در سنندج بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود. نیروهای اداره اطلاعات رژیم، حین بازداشت این فعال محیط ‌زیست ضمن تفتیش منزل، برخی از وسایل شخصی او ازجمله کامپیوتر و گوش تلفن همراه وی را ضبط و با خود برده‌ بودند.

فرانک جمشیدی در طی مدت بازداشت از “ملاقات و تماس با خانواده” محروم و قرار بازداشت وی برای پنجمین بار تمدید شده بود. اتهامات مطروحه علیه فرانک جمشیدی “تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی” اعلام شد و  توسط شعبه اول دادگاه سنندج به ۴ سال زندان محکوم شد.

این است ماهیت جمهوری اسلامی که تنها برای بقای خود و از وحشت اعتراضات مردم همچنان به سرکوب و شکنجه ادامه میدهد.

از همه انسانهای آزادیخواه دعوت میکنیم  تا خواست آزادی زندانیان سیاسی و فعالین در بند را با قدرت اعتراضات به جمهوری اسلامی تحمیل کنند و با تحریم انتخابات و رای ما سرنگونی بیش از پیش قدم در راه جنبش سرنگونی بگذارند.

شکیلا منفرد مورد ضرب و شتم قرار گرفت

 شکیلا منفرد در پی عدم رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان قرچک ورامین؛ مورد ضرب و شتم قرار گرفت. شکیلا منفرد، زندانی سیاسی زندان قرچک ورامین روز دوشنبه ۱۷ خردادماه در پی فقدان نظارت در زمینه حفظ امنیت زندانیان و عدم رعایت اصل تفکیک جرائم، تعدادی از زندانیان جرائم عمومی با تحریک یکی از پرسنل زندان، ضمن فحاشی و توهین، شکیلا منفرد را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده و او را با درب قوطی تن ماهی مجروح کرده‌اند.

معصومه عسکری از زندان اوین به مرخصی استعلاجی اعزام شد

معصومه عسکری، معلم بازنشسته روز چهارشنبه ۱۹ خردادماه از زندان اوین به مرخصی درمانی اعزام شد. به گفته علی شریف زاده، وکیل مدافع وی، معصومه عسکری به بیماری‌های اعصاب و روان، کلیوی، کبد و دیابت مبتلا است و با گذشت ۴ ماه از صدور دستور پزشکی قانونی، مبنی بر دوری معصومه عسکری از زندان، امین وزیری دادیار ویژه ناظر بر زندانیان سیاسی از تائید آن خودداری کرده بود.

استفاده ابزاری جمهوری اسلامی از زنان به هنگام مضحکه انتخابات 

حکومتی که سرکوب کردن و سانسور زنان یکی سیاستهای اساسی آن است به یکباره به هنگام انتخابات دست بر مطالبات زنان میگذارند و زنان ابزاری برای پیشبرد اهداف سیاسی حکومت می شوند. آن حجابی که جمهوری اسلامی مدعی است اصل شئونات اسلامی و اخلاقی جامعه است، ناگهان جایش را به بی حجابی یا کم حجابی میدهد!!؟

در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی زنان سرکوب میشوند و همین سوء استفاده هم بخشی از آن است منزلت انسانی زنان توسط حکومت ضد زن به گروگان گرفته شده که بزودی به آزادی خواهند رسید.

زهره سرو آزاد شد

 زهره سرو، زندانی سیاسی روز شنبه ۲۲ خردادماه پس از مراجعه به واحد اجرای احکام دادسرای اوین از آزادی زودهنگام خود مطلع شد. زهره سرو علیرغم صدور حکم آزادی زودهنگام تا زمان پایان دوره محکومیت، یعنی ۱۸ ماه آتی ممنوع الخروج خواهد بود.

 وی در تاریخ ۱۶ فروردین‌ امسال پس از اجرای حکم شلاق از زندان قرچک ورامین به مرخصی اعزام شد. اجرای حکم ۷۴ ضربه شلاق این زندانی سیاسی در شرایطی بود که پیشتر این مجازات به جزای نقدی تبدیل شده و پس از الصاقش فیش واریزی، این بخش از پرونده مختومه اعلام شده بود. با این حال حکم شلاق پیش از خروج از زندان با تهدید به جلوگیری از اعزام به مرخصی اجرا شد.

نامه چهار زندانی سیاسی زن محبوس در زندان قرچک ورامین خطاب به ابراهیم رئیسی

 زهرا صفایی، مرضیه فارسی، پرستو معینی و فروغ تقی پور، چهار زندانی سیاسی محبوس در زندان  قرچک ورامین طی نامه ای خطاب به رئیس قوه قضائیه نوشتند: چگونه می‌توان از افرادی که تلاشی در زمینه بهبود شرایط زندانیان در طولانی مدت انجام نداده‌اند، انتظار داشت که اوضاع یک کشور را سر و سامان دهند.

این چهار زندانی سیاسی در اعتراض به عملکرد ابراهیم رئیسی و با اشاره به انتخابات نمایشی نوشتند:

” در این میان نام آشنایی است که در طی سال‌های اخیر سعی در سفیدنمایی چهره سیاهش داشته‌اند و این مانع از پنهان ماندن کارنامه خونین و جنایتکارانه وی نشده است. 

ابراهیم رئیسی که نقش پررنگی در قتل عام سی هزار زندانی سیاسی در سال ۶۷ داشته است، با عنوان رئیس قوه قضائیه زندان قرچک را بهترین زندان نامیده است.

در بخش دیگری از این نامه، آمده است:

“چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، صحنه نمایشی کهنه و پوسیده با بازیگرانی متظاهر، پشت نقاب‌های ریا، تزویر، دروغ و فریب در سراشیبی سقوط نظام دیکتاتوری هر کدام از این بازیگران در این بازی سیاسی با چهره سازی‌های مفتضحانه‌ای بر سر کسب قدرت و تطمیع منافع خود با یکدیگر مجادله می‌کنند. این زندانیان سیاسی با اشاره به وضعیت اسفبار زندانیان در زندان قرچک ورامین نوشته اند:

وجود مواد مخدر در میان زندانیان، شیوع بیماری‌های پوستی متعدد، نبود فضای کافی برای گذراندن محکومیت و رفتارهای ناهنجار و غیراخلاقی زندانیان که ناشی از عدم رسیدگی و درمان روانی، تربیتی و اجتماعی است در این زندان به چشم می‌خورد.

آنها در پایان نامه تاکید کرده اند:

قتل‌عام و حذف فیزیکی افراد از راه‌های مختلف در دهه شصت شروع شده و تا قیام آبان‌ماه ۹۸ ادامه داشته و پایان نخواهد یافت تا سقوط رژیم فاشیستی!

“سلول انفرادی شکنجه است”

نرگس محمدی، جعفر عظیم زاده، ناهید شیربیشه (مادر پویا بختیاری)، سکینه احمدی (مادر ابراهیم کتابدار) و پوران ناظمی که روز گذشته در جریان دیدار با خانواده برادران افکاری و پیش از حضور در مقابل زندان عادل آباد بازداشت و ساعاتی بعد آزاد شدند، در این ویدیو اعتراض خود را نسبت به شرایط نگهداری حبیب و وحید افکاری درسلولهای انفرادی و همچنین خواست آزادی آنها و تمام زندانیان سیاسی را اعلام کردند.

 نرگس محمدی می‌گوید که وی به همراه پوران ناظمی و جعفر عظیم زاده در هنگام بازداشت مورد ضرب و شتم توسط نیروهای امنیتی قرار گرفته اند.

دوچرخه سواری زنان بلای جان جمهوری اسلامی است!

رئیس هیئت دوچرخه سواری خراسان رضوی: “محدودیت‌ها به خاطر رعایت نکردن صحیح حجاب و استفاده از لباس‌های نامناسب تعداد محدودی از دوچرخه‌سواران به‌وجود آمد. کسانی که این موازین را رعایت کنند هیچگونه منعی برای دوچرخه‌سواری ندارند.”

منفعت طلبی و استفاده ابزاری از زنان از خصایص حکومت ضد زن جمهوری اسلامیست که خصوصا در زمان سیرک انتخاباتیش پر رنگ تر و عیان تر میشود، حکومتی که سالها هیچ ارزشی برای کرامت و منزلت زن قائل نبوده به یکباره تمام حقوق پایمال شده زنان مورد توجه سران آن قرار میگیرد، اما دست جمهوری اسلامی برای مردم ایران رو شده است، مردم و در صف مقدم آن زنان نسبت به سیاست های نخ نمای حکومت آگاه و آشنا هستند. ما مردم ایران سالهاست در حال مبارزه تنگاتنگ با جمهوری اسلامی و قوانین ضد زن آن هستیم، و نه تنها هیچ کدام از وعده وعیدهای رنگارنگ پشیزی برایمان  ارزش ندارد بلکه اینگونه رویکردها از طرف حکومت را فقط فقط نتیجه سالها مبارزه با جمهوری اسلامی و به زانو درآوردن این حکومت توسط زنان مبارز و انقلاب زنانه جاری در ایران علیه حکومت اسلامی میدانیم. 

رای ما به حکومت ضد زن و زن ستیز فقط سرنگونیست!

حکم جدید رقیه بیگدلی

در حکم جدید رقیه بیگدلی یک سوم مدت تبعید ( ۸ماه) به مجازات وی اضافه شده است!

رقیه بیگدلی که در جریان اعتراضات دی ماه سال۹۸ در کرج دستگیر و محاکمه شده و حکم ۵سال حبس تعلیقی و ۲سال تبعید به زنجان در دادگاه تجدید نظر برای وی قطعی شده بود پس از سرپیچی از حکم و حضور نیافتن در زنجان مجددا روز چهارشنبه ۱۹ خرداد طی ابلاغیه ای به دادگاه اجرای احکام البرز جهت ابلاغ حکم جدید احضار شد.

وی سال گذشته دوشنبه چهاردهم دی ماه ۹۹، با یک احضاریه رسمی به اجرای احکام دادگاه انقلاب زنجان برای اجرای حکم دو سال تبعید فراخوانده شده بود که به علت مسائل و مشکلات شخصی از این کار سر باز زد. 

در حکم جدید که رسما به وی ابلاغ شد، یک سوم مدت تبعید ( ۸ماه) به مجازات وی اضافه شده است!

ایسکرا  ۱۰٩۷

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate