اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۱ بهمن ۹۹ / ۲۰ ژانویه ۲۰۲۰

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

 

وقوع یک قتل ناموسی در سردشت

سونیا دهقان زن جوان ۲۵ ساله که سه سال پیش از همسرش جدا شده بود و قصد داشت با فرد دیگری ازدواج کند ، روز پنج شنبه ۲۵ دی ۹۹ در شهر سردشت به دست برادر و پسر عمو به قتل رسید.

معلوم نیست که سونیا چگونه به قتل رسیده، اما جسد وی برای کالبد شکافی به بیمارستانی در ارومیه منتقل شده است و پلیس به منزل خانواده ایشان مراجعه و تاکنون هیچ کس در این رابطه بازداشت نشده است.

 

خود کشی یک زن در بوکان

روز پنج‌شنبە بیست و پنجم دی‌ماە، یک زن جوان بە نام مهتاب مولانی بە دلیل فقر اقدام بە خودکشی نموده و به زندگی خود پایان داده است. فقر همان طنابی است که حکومت اسلامی بدون زندان و بدون صدورحکم اما با فراهم نمودن یک موقعیت فرودست و زیر خط گرسنگی بر گردن یک متهم می اندازد که شخص خود برای پایان دادن به این فلاکت دست بکار شود. فقر و نداری طنابی تحمیل شده به فرد است که حاکمیت با اعمال آن همچون پرتاب یک قلاب از راه دور طعمه را میکشد. میتوان آمار اعدامهای سالانه حکومت را با خودکشی ها مقایسه کرد یا بعنوان دو خط موازی در کنار هم قرار داد. کشتن و کشتاندن.

بکار بردن واژه مضاعف برای پدیده خودکشی در جمهوری اسلامی هنوز تمام ابعاد دهشتناک تحمیل شده به جامعه را نمیتواند توضیح دهد.

سه زن فعال مدنی  به بازداشتگاه اداره اطلاعات سپاه ارومیه منتقل شدند

عظیمه ناصری، دریا طالبانی و اسرین محمدی، سه فعال مدنی که در جریان موج گسترده دستگیری شهروندان در شهرهای کردستان بازداشت شده بودند به بازداشتگاه اداره اطلاعات سپاه ارومیه منتقل شدند.

این سه فعال مدنی که روز شنبه ۲۰ دی ماه ۱۳۹۹، به ترتیب در شهرهای بوکان، مهاباد و تهران توسط مزدوران سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شده بودند، جهت انجام مراحل بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات سپاه ارومیه واقع در پادگان المهدی منتقل شده‌اند.

تداوم محرومیت سمانه نوروز مرادی از درمان

زندانی سیاسی سمانه نوروز مرادی در زندان لاکان رشت علیرغم تایید بیماری لوپوس مفصلی و نیاز به بستری شدن جهت تخلیه عفونت سینه و درمان کیست مویی از رسیدگی پزشکی و مرخصی استعلاجی محروم است. این زندانی سیاسی در شرایطی از اعزام به بیمارستان محروم است که عدم رسیدگی به وضعیت بیماری لوپوس می‌تواند منجر به گسترش بیماری و درگیری سایر قسمت‌های بدن شود

تینا علوی بازداشت شد

تیناعلوی عنایتی پور، روز دوشنبه ۲۲ دیماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران در زمان بازداشت ضمن بازرسی منزل این شهروند شماری از وسایل شخصی وی از جمله تلفن همراه، کامپیوتر و لوازم کار او را ضبط کرده و با خود برده‌اند.

تداوم بی‌خبری از سرنوشت گلرخ ایرایی

نامه آرش صادقی در واکنش به تداوم بی‌خبری از سرنوشت گلرخ ایرایی ؛ یک مهره سپاه تا کجا قدرت دارد؟

آرش صادقی، زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر کرج طی نامه‌ای سرگشاده نسبت به تداوم بی‌خبری از وضعیت همسر خود گلرخ ابراهیمی ایرایی، زندانی سیاسی پس از انتقال به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین ابراز نگرانی کرده است

با گذشت یک ماه از انتقال همراه با ضرب و شتم گلرخ، از زندان قرچک به بازداشتگاه دو الف سازمان اطلاعات سپاه کماکان اطلاعی از وضعیت ایشان به دست نیامده است. گلرخ از زمان انتقال به بازداشتگاه هیچگونه تماس و ملاقاتی با خانواده نداشته است. بعد از انتقال گلرخ از زندان قرچک به بند دو الف شخصی به نام رئوف که یکی از بازجویان سازمان اطلاعات سپاه و صحنه گردان اصلی تمام اعترافات (تلویزیونی) بازداشتی‌های سپاه است، در تماسی با خانواده وی ضمن تهدید، به آنها اعلام کرده باید سکوت کنند و حق هیچگونه اطلاع‌رسانی را در خصوص وضعیت گلرخ ندارند. نامبرده یکی از بازجویان پرونده من و گلرخ در بازداشت سال ۹۳ است.

آرش صادقی در این نامه ضمن نام بردن از دو تن از بازجویان اطلاعات سپاه به نام‌های رئوف و علی رضوانی، خبرنگار کنونی صدا و سیمای جمهوری اسلامی روند موجود را نشانی از «بازگشت ساختار قضایی جمهوری اسلامی به دهه ۶۰» عنوان کرده است. وی در بخشی از نامه خود گفته است «هفته گذشته مادر همسرم در پی بی‌خبری از وضعیت دخترش و تهدیدهای بازجو و در حالی که آخرین خبر از فرزندش، خبری مبنی بر ضرب و شتم وی با باتوم و شوکر بود به خاطر فشارهای عصبی دچار حمله قلبی و در بیمارستان بستری شد. سوال این‌جاست که در سیستم قضایی جمهوری اسلامی ایران، یک مهره سپاه که خود را کارشناس معرفی می‌کند، تا کجا قدرت مانور دارد؟ آیا بازجو حق تهدید و آزار خانواده زندانی را دارد؟

احضار الهه موسوی دادسرای عمومی و انقلاب گرگان

الهه موسوی، روزنامه نگار سایت اسکان نیوز از سوی شعبه ۱۱ دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب گرگان احضار شده است. به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، الهه موسوی روزنامه نگار حوزه محیط زیست، روز یکشنبه ۲۸ دی ماه ۱۳۹۹، با دریافت ابلاغیه ای از بابت اتهام های نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی، افترا و توهین به اشخاص عادی در فضای مجازی» به شعبه۱۱ دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب گرگان فراخوانده شد. این روزنامه نگار با شکایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان به دادگاه احضار شده است. بر اساس احضاریه دریافتی، این روزنامه نگار می بایست ظرف مدت پنج روز برای رسیدگی به اتهام های وارده در دادگاه حاضر شود. احضار مجدد الهه موسوی در حالی صورت گرفته است که پیشتر نیز او در پی شکایت مدیر اداره کل منابع طبیعی استان گلستان به دادگاه فراخوانده شده بود.

دستگیری دو زن بدلیل انتشار ویدئوی آواز

در کرمانشاه  دو زن جوان به دلیل انتشار یک ویدئو آوازخوانی در شبکه‌های اجتماعی توسط پلیس امنیت دستگیر شدند. سرهنگ حسین حیدری، رئیس پلیس امنیت استان کرمانشاه از بازداشت دو زن که در یک ویدئو تبلیغاتی برای یک واحد صنفی «اقدام به آوازخوانی کرده و آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند» و «همه عوامل این کلیپ» که به گفته او «هنجارشکن» بود، خبر داد. علاوه بر زنان آوازخوان، صاحب کانون تبلیغاتی تولید کننده این ویدئو و صاحب واحد صنفی سفارش‌ دهنده آن هم دستگیر و صفحات انتشار دهنده این ویدئو نیز مسدود شده‌اند.

آوازخوانی و رقصیدن زنان در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی «ممنوع» و «جرم » است و بر اساس قانون مجازات‌های اسلامی «تظاهر به فعل حرام در انظار عمومی» تلقی می‌شود و همچنین برگزاری کنسرت زنان تنها برای زنان مجاز است و تک‌خوانی زنان در کنسرت‌های موسیقی هم قدغن است.

انقلاب زنانه معتقد است آوازخوانی زنان از خط قرمزهای جمهوری اسلامی است. حکومتی که بر اساس ایدئولوژی ضدزن اسلام، صدای زن را حرام و آنرا در قانون بصورت جرم درآورده است. این یک مکانیزم سرکوب است که باید با اعتراض پاسخ بگیرد. جمهوری اسلامی بیش از چهل سال است که تلاش میکند زنان را با حجاب و تفکیک جنسیتی و ممنوعیتها و محدودیتها به انقیاد بکشد و به پستوی خانه بفرستد اما به اعتقاد انقلاب زنانه و حقیقت جاری در جامعه، جمهوری اسلامی بواسطه زنان به زانو درآمده است.

ایسکرا  ۱۰۷۶

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate