اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۲۴ دی ۹۹ / ۱۳ ژانویه ۲۰۲۰

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

بازداشت عظیمه ناصری

عظیمه ناصری، شهروند ساکن بوکان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، عظیمه ناصری، ساکن شهرستان بوکان از توابع استان آذربایجان غربی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد. عظیمه ناصری روز شنبه ۲۰ دی ماه ۱۳۹۹، در پی یورش نیروهای امنیتی بوکان به منزل شخصی اش او را بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است. نیروهای امنیتی در حین بازداشت عظیمه ناصری ضمن تفتیش منزل برخی از وسایل شخصی او را ضبط کرده اند. تا کنون از وضعیت وی، نهاد بازداشت کننده، دلایل بازداشت و محل نگهداری او اطلاعی در دست نیست.

هفت شهروند ساکن کردستان در کرج و مهاباد بازداشت شدند

روز شنبه بیستم دی‌ماه، دو دانشجوی به نام‌های فرزاد سامانی اهل مهاباد و صهیب بادروج اهل مریوان در خوابگاه دانشگاه خوارزمی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

به گفته یک منبع مطلع، حدود ٢٠ تن از نیروهای امنیتی به خوابگاه دانشگاه خوارزمی کرج یورش بردند و پس از تفتیش خوابگاه، این دو دانشجوی را بازداشت کردند.

فرزاد سامانی و صهیب بادروج دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی می‌باشند. همزمان با بازداشت این دو دانشجو، پنج شهروند دیگر به نام‌های “سالار رهوی، دریا طالبانی، شپول خضری، افشین مام احمدی و سیروان نوری” اهل شهرستان مهاباد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. از دلیل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این هفت نفر اطلاعی در دست نیست.

با گذشت بیش از یک ماه، نازنین محمدنژاد

نازنین محمدنژاد دانشجوی کارشناسی رشته زبان روسی دانشگاه علامه طباطبایی و فعال سابق دانشجویی کماکان در یکی از سلول های انفرادی بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین نگهداری می شود.

الهام محمدنژاد ، خواهر نازنین محمدنژاد، روز جمعه ۱۹ دیماه ۹۹، با انتشار ویدئویی می‌گوید: علیرغم پیگیری‌های مکرر، خانواده او نه تنها امکان ملاقات با نازنین را نداشته‌اند بلکه پاسخی در رابطه با دلایل بازداشت فرزندشان نیز به آنها داده نشده است. به گفته او، نازنین محمدنژاد تاکنون از حق داشتن وکیل نیز محروم بوده است.

نازنین محمدنژاد، متولد ۶۷، اهل ماهشهر و فارغ التحصیل کارشناسی رشته ارتباطات از دانشگاه تهران است. وی در کنار نقد آثار ادبی مقالاتی در خصوص وضعیت دانشجویان و زنان و تبعیض‌های ساختاری و چندلایه علیه کارگران، زنان و سایر قشرهای به حاشیه رانده شده جامعه می‌نوشت. شماری از مقالات او در نشریه دانشجویی منتشر شده است.

رها عسکری زاده به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد

دادگاه تجدیدنظر استان تهران محکومیت رها (راحله) عسکری‌ زاده، روزنامه نگار، عکاس و فعال حوزه زنان را عینا تایید کرد. رها عسکری زاده پیشتر در مرحله بدوی توسط دادگاه انقلاب تهران به ۲ سال حبس تعزیری، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور، ۲ سال ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی و ۲ سال ممنوعیت از فعالیت در گروه‌های سیاسی و مطبوعات محکوم شده بود.

ارجاع پرونده نجمه واحدی و هدی عمید، فعالین حقوق زنان به دادگاه تجدیدنظر

پرونده نجمه واحدی و هدی عمید، فعالین حقوق زنان به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع داده شد. پیشتر شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران هدی عمید، وکیل دادگستری را به ۸ سال حبس، ۲ سال محرومیت از برخی حقوق اجتماعی و ۲ سال محرومیت از اشتغال به وکالت دادگستری و نجمه واحدی را به ۷ سال حبس و ۲ سال محرومیت از برخی حقوق اجتماعی محکوم کرده بود.

بیش از یک میلیون زن از بازار کار رانده شده‌اند

از پاییز ۱۳۹۸ تا پایان ۹ ماهه نخست امسال بیش از یک میلیون زن از بازار کار ایران خارج شده‌اند. از شمار زنان شاغل کاسته و به شمار بیکاران افزوده شده است.

مرکز آمار ایران نرخ بیکاری فصل سوم سال را ۹,۴ درصد اعلام کرد که در مقایسه با فصل قبل – تابستان و پائیز سال گذشته کاهش یافته است. این کاهش اما همانطور که پیشتر مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده بود از خروج جویندگان کار از بازار ناشی می‌شود و نه ایجاد مشاغل جدید.

شمار جمعیت فعال اقتصادی در پاییز امسال نسبت به یک سال قبل یک میلیون و ۴۹۰ هزار نفر کمتر شده است. به همین نسبت از جمعیت شاغل نیز کاسته شده است.

نرخ مشارکت اقتصادی در پاییز سال گذشته ۴۴,۳ درصد گزارش شده بود. در ۹ ماه نخست امسال اما نرخ مشارکت به ۴۱,۴ درصد تنزل یافته که به معنای کاهش یک میلیون و ۴۹۰ هزار نفری جمعیت فعال اقتصادی است.

همانند فصل‌های پیشین زنان بازهم سهم بیشتری در خروج اجباری از بازار کار دارند. حدود یک میلیون و ۴۰ هزار نفر از جمعیت زنان فعال اقتصادی کاسته شده است. در همین دوره ۷۷۷ هزار نفر بر شمار زنان بیکار افزوده شده است.

شاخص‌های فصلی بازار کار همچنین نشان می‌دهد در فاصله یک سال گذشته حدود ۵۰۰ هزار نفر به جمعیت بیکاران افزوده شده است.

۲۳۵ هزار زن و ۲۲۱ هزار مرد از پاییز سال قبل تا امسال به جمعیت بیکاران افزوده شدند.

نرخ بیکاری مردان بر اساس اعلام مرکز آمار ۸،۱ درصد، تقریبا نصف این شاخص برای زنان ۱۵،۹ درصد، است. نرخ اشتغال برای گروه مردان ۶۳,۲ هم نزدیک به پنج برابر این شاخص برای گروه زنان ۱۱,۸ گزارش شده است.

دادگاهی در پاکستان، «آزمایش بکارت» را غیرقانونی اعلام کرد

ممنوعیت انجام آزمایش بکارت موسوم به “آزمایش دو انگشتی” در پرونده‌های تجاوز جنسی در دادگاهی در پاکستان تصویب شد. فعالان مدافع حقوق زنان از تصمیم این دادگاه منطقه‌ای پاکستان استقبال کرده‌اند. این در حالی است که تنها چند ماه از تصویب قانون مشابهی در کشور همسایه یعنی افغانستان می گذرد که اهمیت این موضوع را مضاعف می کند.

تصویب این قانون در پاکستان که یک کشور اسلام زده نیز می باشد، نشانه تاثیر اعتراضات موجود و مبارزات زنان و فعالین حقوق زنان، روی حکومت این کشور بوده که باعث یک گام رو به عقب حکومت شده است.

انقلاب زنانه معتقد است که اعتراض علیه تمام قوانین اسلامی که اصولا قوانین کاملا ضد زن و برای سرکوب زنان وضع شده است، باید با تمام قوا ادامه یابد و بیش از پیش اسلام سیاسی را در کشور های اسلام زده به عقب راند. پدیده بکارت نیز همچون حجاب اجباری یکی از ارکان اصلی مناسبات ضدزن اسلامی است که باید از جوامع دنیا ریشه کن شود.

ایسکرا  ۱۰۷۵

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate