اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۱۵ بهمن ۹۹ / ۳ فوریه ۲۰۲۱

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

بی خبری از وضعیت زینب جلالیان

ماه‌های اخیر گزارش‌هایی مبنی بر بی‌خبری خانواده وی از این زندانی سیاسی منتشر شد. او همچنین به تازگی مبتلا به ویروس کرونا شده بود. سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به شرایط جسمانی نامساعد زینب جلالیان، زندانی سیاسی، ماموران وزارت اطلاعات ایران را متهم کرد که به قصد اخذ اعتراف مقابل دوربین مانع رسیدگی پزشکی به او شده‌اند. این نهاد روز دوشنبه با انتشار نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی، چنین اقدامی را شکنجه به قصد اعتراف اجباری نامیده و خواستار رسیدگی فوری پزشکی به او و مداوای زینب جلالیان در بیمارستانی خارج از زندان شده است. این نامه می‌گوید که زینب جلالیان طی کمتر از یک سال به چهار زندان متفاوت در شهرهای مختلف منتقل شده و ماموران وزارت اطلاعات با اعمال شکنجه، محبوس کردن وی در زندان انفرادی و ممانعت از رسیدگی پزشکی به او، شرط درمان و انتقال زینب جلالیان به زندانی نزدیک خانواده‌اش را اخذ اعتراف مقابل دوربین‌های تلویزیونی عنوان کرده‌اند. عفو بین‌الملل با توجه به پیشنهاد کارگروه‌های سازمان ملل متحد خواستار آزادی زینب جلالیان شده است.

بازداشت یک فعال محیط زیست در سنندج

روز سه‌شنبه چهاردهم بهمن‌ماه، یک فعال محیط زیست به نام “رویا جلالی” اهل سنندج از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد. نیروهای امنیتی به منزل خانوادگی این فعال زن یورش بردند و بدون ارائه حکم قضایی وی را بازداشت کردند. نیروهای امنیتی در حین بازداشت این فعال محیط زیست به خشونت متوسل شده‌اند.

رویا جلالی همسر خبات مفاخری، فعال محیط زیست اهل سنندج می‌باشد که روز پنج‌شنبه هجدهم دی‌ماه با قرار وثیقه از بازداشت آزاد.

 انتقال صبا کردافشاری ؛ همراه با ضرب و شتم و نقض مضاعف اصل تفکیک جرایم در قرچک

انتقال صبا کردافشاری  فعال حقوق زنان و از معترضین به حجاب اجباری روز سه‌شنبه ۷ بهمن‌ماه همراه با ضرب و شتم از بند ۸ زندان قرچک ورامین به بند ۶ این زندان منتقل شد. وی اکنون بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در کنار زندانیان متهم به جرائم خشن بسر می‌برد.

بنا به گزارشات روز سه‌شنبه ماموران زن و مرد گارد زندان با کوبیدن باتوم و شوکر به در و دیوار برای ایجاد رعب و وحشت وارد بند ۸ شدند و سایر زندانیان را تهدید کردند که یا صبا کردافشاری منتقل خواهد شد یا آنها می‌دانند و ماموران گارد. نهایتا صبا کردافشاری که در هواخوری بند بود را روی زمین کشانده و از بند خارجش کردند. دستانش را به حالت قپونی پشتش پیچانده بودند و به همین دلیل دستان صبا کاملا کبود شده است.

 

تداوم بازداشت و اعمال فشار بر روی تهمینه مفیدی در بازداشتگاه اطلاعات سپاه

تهمینه مفیدی، فعال حقوق زنان روز سه‌شنبه ۷ بهمن‌ماه با گذشت ۲۵ روز از زمان بازداشت کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند دو الف زندان اوین بسر می‌برد.

طی یکی از آخرین تماس‌های تلفنی تهمینه مفیدی، فردی از ماموران زن اطلاعات سپاه از خانواده این فعال حقوق زنان مبلغ ۳۵۰ هزار تومان بابت تحویل داروهای اختلال دو قطبی وی طلب کرده است. این در حالی است که داروهای او توسط خانواده تهیه و تحویل داده شده ‌است.

شیما فتاحی از ادامه تحصیل محروم شد

شیما فتاحی میرشکارلو، شهروند بهائی، یکشنبه ۲۸ دیماه با دریافت پیغامی در سایت دانشگاه آزاد ارومیه از محرومیت خود در دفاع از پایان نامه و ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به دلیل اعتقاد به آئین بهائی اخراج شد. در متن این پیغام به نامه مورخ ۸دیماه ۱۳۹۸ در خصوص ممنوعیت از تحصیل دانشجویان بهائی و به عنوان اخراج این شهروند استناد شده است.

پرونده بنفشه جمالی فعال حقوق زنان به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب ارجاع داده شد.

بنابر پیامکی که برای بنفشه جمالی به تازگی ارسال شده است، پرونده او به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب ارجاع داده شده است. این ارجاع در حالی به‌وقوع پیوسته است که بنفشه جمالی پیشتر در دادسرای فرهنگ و رسانه برای “تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب” تفهیم اتهام شده بود و هنوز زمان برگزاری دادگاه به او ابلاغ نشده است.

 

افسانه عظیم زاده با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شد

افسانه عظیم زاده، فعال حقوق کودک سه‌شنبه ۷ بهمن‌ماه با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از بازداشتگاه اطلاعات بند ۲ الف زندان اوین آزاد شد.

افسانه عظیم زاده روز دوشنبه ۲۴ آذرماه در بیمارستان میلاد تهران و در شرایطی بازداشت شد که جهت پیگیری وضعیت بیماری قلبی مادرش به این بیمارستان مراجعه کرده بود.

 

واکنش آسو جواهری به تهدید به محرومیت از داوری. من جامعه شناسم، نه مداح

آسو جواهری، داور بین‌المللی فوتبال و پژوهشگر اجتماعی، ازآن‌رو که در زمینه‌ جامعه‌شناسی ورزش و مطالعات جنسیت و اقتصاد سیاسی ورزش نیز فعالیت می‌کند، توسط کمیته‌ داوران تهدید به محرومیت شده و اکنون مدت‌هاست که ابلاغی برای قضاوت در لیگ نداشته است. ‎

به گفته آسو جواهری؛ سهرابی، رئیس دپارتمان داوری به او تاکید کرده که حق گفتن و نوشتن در مورد فوتبال زنان و همین مسائلی که نوشته‌ای را نداری، مگر اینکه هیچ نقدی به تبعیض‌ها و نابرابری‌های جنسیتی در فوتبال ایران نداشته باشی. وی در واکنش به چنین تهدیدی با انتشار یک استوری در حساب اینستاگرامش، نوشت:

“هزار بار دیگر تهدید کنید یا محروم مهم نیست. من جامعه‌شناسم، نه مداح. ۲۰ سال از عمر ۳۳ ساله‌ام در فوتبال گذشته و عاشق داوری کردن‌‌ام اما نه به قیمت تن دادن به هر شرایطی!

آسو جواهری، مدرس دانشگاه و دکترای جامعه‌شناسی اقتصادی دارد و در تز دکترای خود، اقتصاد سیاسی فوتبال ایران را مورد بررسی قرار داده است.

گلرخ ایرایی را به زندان آمل تبعید کردند

گلرخ ایرایی زندانی سیاسی یکشنبه‌شب مورخ ۵ بهمن‌ماه از زندان قرچک ورامین به زندان آمل تبعید شد. گلرخ ایرایی که در تاریخ ۲۳ آذرماه همراه با ضرب و شتم از زندان قرچک به بازداشتگاه اطلاعات سپاه بند ۲ الف زندان اوین منتقل شده بود، ظهر روز گذشته پس از ۴۳ روز بازجویی به زندان قرچک ورامین بازگردانده شده بود. او ظهر روز گذشته دقایقی پس از انتقال به زندان قرچک، مجددا به زندان آمل فرستاده شد.

روز یکشنبه ۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ گلرخ ایرایی  زندانی سیاسی از بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین به زندان قرچک ورامین بازگردانده شد.

انتقال گلرخ ایرایی به زندان قرچک پس از ۴۳ روز بازجویی در بازداشتگاه این نهاد امنیتی صورت گرفته است. از این رو و با توجه به اینکه دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی سابقه‌ی طولانی در پرونده‌سازی برای زندانیان در شرف آزادی دارد، خانواده گلرخ نسبت به احتمال پرونده‌سازی مجدد برای این زندانی سیاسی در نگرانی بسر می‌برند. از سوی دیگر در زمان ورود گلرخ ایرایی به زندان قرچک به وی گفته شده از داشتن کارت تلفن و تماس با خانواده محروم است.

دادگاه شکیلا منفرد برگزار شد

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات شکیلا منفرد  آرشام رضایی و محمد ابوالحسنی روز چهارشنبه اول بهمن ۱۳۹۹ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، با حضور سه مامور مرد و یک مامور زن قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران برگزار شد که بلافاصله پس از اتمام آن شکیلا منفرد را بازداشت کرده‌ و به زندان منتقل کرده‌اند.

دادگاه روز چهارشنبه شکیلا منفرد، بابت رسیدگی به اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیتی داخلی و خارجی توهین به مقدسات اسلام توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و توهین به رهبری برگزار شده است.

 

 فعال سیاسی به دادگاه کیفری تبریز احضار شد

سارا طوری شهروند ساکن تبریز و از بازداشت شدگان اعتراضات در مهرماه ۱۳۹۹ از بابت اتهام اخلال در نظم و آسایش عمومی توسط شعبه ۱۱۸ دادگاه کیفری دو شهر تبریز محاکمه خواهد شد.

این فعال مدنی می بایست ساعت ۹ صبح روز سه شنبه ۵ اسفندماه ۱۳۹۹، جهت حضور در جلسه دادرسی در شعبه ۱۱۸ دادگاه کیفری دو شهر تبریز حضور یابد.

ایسکرا  ۱۰۷۸

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate