اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۲٩ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱٩ آوریل ۲۰۲۱

تهیه و تنظیم، مینا بهروزی


وخامت حال دو زندانی سیاسی

وضعیت سلامتی زینب جلالیان زندانی سیاسی تبعیدی به زندان یزد  و سمیه قریشی در زندان ارومیه روبه وخامت گرایید و این در حالی است که وزارت اطلاعات از رسیدگی پزشکی و درمانی آنها ممانعت به عمل می آورد. به گزارش کانون حقوق بشری “نه به زندان – نه به اعدام”  زینب جلالیان پس از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در شرایط بد جسمی قرار گرفته و به دلیل درگیر شدن ریه‌هایش دچار تنگی‌نفس و سرفه‌های شدید شده است. اما به دلیل مخالفت وزارت اطلاعات با طی دوره درمان در بیمارستان و پس از آن محرومیت از دسترسی به خدمات پزشکی در حال حاضر در وضعیت وخیمی قرار دارد. همچنین  زندانی سیاسی سمیه قریشی محبوس در زندان ارومیه برغم ابتلا به ناراحتی قلبی و نیاز به مرخصی استعلاجی از حق درمان محروم مانده و عوامل زندان از مراجعه او حتی به بهداری زندان نیز ممانعت بعمل می آورند.


کارزار گواهینامه موتور زنان

کارزاری با امضای نزدیک به ۶ هزار نفر؛ ما زنان ایران خواستار استفاده از موتور سیکلت هستیم! شروع شده است. طی روزهای گذشته نزدیک به ۶ هزار نفر خطاب به مجلس جمهوری اسلامی اعلام کردند که زنان ایران خواستار تحقق یکی از ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی خویش که استفاده از وسایل نقلیه چون موتور است، هستند. در بیانیه این کارزار اشاره شده افزایش سرسام‌آور قیمت خودرو و عدم تمکن مالی جمعیت وسیعی از زنان، صدور هرچه سریع‌تر گواهینامه موتوررانی برای زنان متقاضی بیش از پیش ضرورت دارد. گرچه درخواست از مجلس اسلامی تضمینی برای تحقق مطالبات زنان ندارد، اما نفس اعلام مطالبه بصورت رسمی در حرکتی جمعی و فشار روی حکومت، حائز اهمیت است.

دستبند های دادخواهی در دستان گره کرده مادران دادخواه

شهناز اکملی و مریم کریم بیگی مادر و خواهر دادخواه مصطفی کریم بیگی در صفحه های شخصی توییتر خود با انتشار عکس دستهای به هم گره کرده مادران دادخواه همراه با دستبندهای دادخواهی، چنین نوشتند:شهناز اکملی؛ دستبندهای دادخواهی را به دست بسته‌ایم و کنار هم ایستاده‌ایم 

مریم کریم بیگی؛ دستبند  دادخواهی در دستان مادران دادخواه

یک نماد کوچک برای کار بزرگ

………….

اتحاد و همبستگی مادران دادخواه خاری شده است بر چشم حکومت جمهوری اسلامی، مادرانی که فرزندانشان را تنها به خاطر اعتراض به وضعیت فلاکت بار جامعه با شلیک مستقیم گلوله توسط جمهوری اسلامی کشتند، حالا این مادران آسایش را از این حکومت سلب کرده اند و هر روز قوی تر و متحد تر از قبل پا در راه مبارزه برای سرنگونی جمهوری اسلامی میگذارند. این حکومت سرنگون شدنی است و هیچ راه گریزی نیست.  تنها راه رهایی جامعه و زنان سرنگونی جمهوری اسلامی است، همین امروز!


نامه اعتراضی صبا کردافشاری از زندان قرچک ورامین

صبا کردافشاری، زندانی سیاسی و از معترضین به حجاب اجباری که از روز شنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه در اعتراض به افزایش فشار‌ها بر خانواده خود و دیگر زندانیان سیاسی و با خواسته آزادی مادرش، راحله احمدی اعتصاب غذا کرده است سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه در نامه‌ای به توضیح دلایل این اقدام پرداخته است.

او در بخشی از این نامه می گوید “دختر ۲۳ ساله‌ای که جوانی‌اش را به تباهی کشاندید، تمام زندگی‌اش را نابود کردید، دیگر باید از چه چیز واهمه داشته باشد؟ مزه تمام ظلمتان را چشیدم و لمس کردم! آیا چیز دیگری وجود دارد که باید شاهد آن باشم؟”.

در بخشی دیگر از این نامه می گوید “اکنون از تاریخ ۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ به‌خاطر تمام کشتارها، شکنجه‌ها، عذاب‌ها، دل شکستن‌ها و تهدید‌ها که نه‌تنها نثار زندانیان سیاسی می‌شود، بلکه گریبان‌گیر خانواده‌هایشان است، اعلام اعتصاب غذا و دارو کردم و مطالبه‌ام پایان اعمال فشارها بر روی خانواده زندانیان سیاسی و آزادی مادرم راحله اصل احمدی (راحله احمدی) است”.

سرگذشت صبا کردافشاری نیز یکی دیگر از هزاران دلیل اثبات رفتارهای ضد انسانی و زن ستیزانه جمهوری اسلامی با زنان در شکنجه گاه حکومت و خواست فوری اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل است! دختری ۲۰ ساله که فقط به خاطر مطالبه کوچکترین حقوق انسانی خود یعنی اعتراض به حجاب اجباری، و افشاگری از وضعیت شکنجه گاههای جمهوری اسلامی به ۲۴ سال حبس محکوم و در زندان هم مورد آزار و شکنجه روحی و جسمی قرار می گیرد.


فرزانه انصاری فر به دادسرای عمومی و انقلاب بهبهان احضار شد.

فرزانه انصاری فر، خواهر فرزاد انصاری فر، از کشته شدگان اعتراضات آبان ۹۸ توسط جمهوری اسلامی، روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه طی ابلاغیه ای به دادسرای عمومی و انقلاب بهبهان احضار شد. بر اساس این ابلاغیه که توسط شعبه ۳ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب بهبهان صادر و به وی ابلاغ شده است، از فرزانه انصاری فر خواسته شده تا ظرف مدت ۵ روز در این شعبه حاضرشود.

جمهوری اسلامی روزانه با سرکوب، شکنجه، زندان و گرفتن جان تک تک انسان‌ها در مقابل خشم و نفرت جامعه ایران برای بقای عمر ننگینش تلاش میکند، اما بازنده این نبرد جمهوری اسلامیست دیگر هیچ نیرو و قدرتی قادر به مقابله با آتش خشم جامعه عاصی ایران نیست.

 
نامه راحله احمدی، در واکنش به اعتصاب غذای دخترش صبا کردافشاری 

راحله احمدی،زندانی سیاسی و از معترضین به حجاب اجباری، با نوشتن نامه‌ای نسبت به اعتصاب غذای دخترش صبا کردافشاری که از روز شنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه در اعتراض به افزایش فشار‌ها بر خانواده خود و دیگر زندانیان سیاسی و با خواسته آزادی مادرش، راحله احمدی اعتصاب غذا کرده، واکنش نشان داده و در بخش از نامه اش  اینگونه نوشته است؛

دل نوشته ایست از مادر به فرزند

میکنم الفبا را روی لوحه‌ سنگی

واو مثل ویرانی، دال مثل دلتنگی

صبای عزیزم دور از تو تمام لحظاتم با تلخی میگذرد، با آنکه نه صدایت را میشنوم و نه روی ماهت را میبینم ولی مهرت در دلم چنان جاریست چون آبشاران. زیرا در تمام روز آوایت را میشنوم و رخسارت در برابر چشمانم است، اگر رویاسازی در انسان نبود چه تلخ می‌گذشت زندگی.

دلبرم! شنیده‌ام که برای پشتیبانی از آرمانت به نخوردن خوراک دست زده‌ای ، با آنکه همه کسانی که تورو میشناسند، می‌دانند چگونه در استواری اندیشه‌ات پابرجایی ولی آیا دمی بر آنچه بر تندرستی‌ات خواهد گذشت اندیشیده‌ای؟ در بخش دیگری از این نامه می گوید: دختر عزیزم! من با همه اشتیاقی که به همراهی با تو دارم اما شرایط ناگوار جسمی و روحی‌ام که پیامد بیداد هایی است که بر ما رفته، نتوانستم پژواکی هرچند کوتاه در هماهنگی با فریاد خاموش تو دلبند دربندم باشم. لیکن اگر ناگزیر شوم با تمام شرایط ناگواری که دارم همصدا و همراهت می‌شوم.

راحله احمدی روز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰/  زندان اوین.»


انتقال  ناهید تقوی به بند زنان زندان اوین

ناهید تقوی، شهروند دو تابعیتی ایرانی-آلمانی یکشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه، از بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند دو الف زندان اوین به بند زنان این زندان منتقل شد. 

ناهید تقوی بعد از ۱۵۱ روز بازجویی و بلاتکلیفی مطلق در بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به «بند دو الف» زندان اوین در ۲۷ اسفند ۹۹ و در پی برگزاری کارزار هایی برای آزادی او، به بند زنان اوین منتقل شد، اما ۱۶ فروردین امسال بار دیگر به این بازداشتگاه منتقل شد.


همبستگی زندانیان سیاسی با مادران دادخواه

منیره عربشاهی، فعال حقوق زنان و از معترضین به حجاب اجباری که در تاریخ ۱۳ اردیبهشت‌ماه از زندان کچویی کرج به مرخصی درمانی اعزام شده به دیدار ناهید شیربیشه مادر  پویا بختیاری، از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸ رفته است.

آنچه که در این تصویر واضح و آشکار است شکست جمهوری اسلامی در مقابل جنبش رهایی زنان و عزم جزم شده مادران دادخواه است، این تصویر تو دهنی محکمی به جمهوری اسلامیست که حتی با تمام سرکوب ها و اعمال فشارها بر روی فعالین حقوق زن و مادران دادخواه نتوانسته ذره ای از اراده این مبارزان راه آزادی برای سرنگونی این حکومت متوحش و جنایتکار را کم کند.


پیام یاسمن آریانی از زندان کچوئی به صبا کرد افشاری

 صبای عزیزم ما مدت زمانی در قرچک و اوین در کنار هم حبس کشیدیم .

هرگز آن لحظه ای را که تو از شدت درد معده به خود میپیچیدی و من شتابزده به سمت دفتر نگهبانی برای تعجیل اعلام به بهداری می شتافتم را فراموش نمی کنم.

شنیدم وضعیت جسمانی ات بابت  اعتصاب غذا رو به وخامت رفته و من با یادآوری لحظات سخت آن دوران خون در رگهایم منجمد شد.

ایمان دارم علی رغم تمام نگرانی های ما و درد و رنجی را که تو متحمل می شوی در نهایت به نتیجه خواهی رسید و مطمئن باش مثل همیشه حتی در دل زندان حامی و همراهت هستم. 

به امید پیروزی یاسمن آرایانی زندان کچوئی

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰

پیروزی زنان امارات متحده عربی، بر قانون زن ستیزانه؛ لغو تحریم ارتباط جنسی بدون ازدواج
اخیرا امارات متحده عربی قوانین جدیدی را به تصویب رساند از جمله آن که تحریم مواد الکلی و خودکشی و نیز تحریم سکونت مشترک و ارتباط جنسی بدون ازدواج را لغو کرد. بر اساس این قانون زنانی که خارج از چارچوب ازدواج باردار می شوند مجازات نمی شوند و دیگر مجبور به فرار از کشور نمی شوند. پیش از این زنان مجبور می شدند که به شکل مخفیانه نوزادان خود را به دنیا آورده و به دور از چشم دولت تربیت کنند، لذا این کودکان نمی توانند در امارات مدرک تولد بگیرند و نیز قادر به دستیابی به خدمات بهداشتی و آموزشی نیز نبودند.

خشونت علیه زنان در کشورهای خاورمیانه و اسلام زده تحت حاکمیت اسلام سیاسی به اشکال مختلف بر زنان اعمال میشود، کنترل بر بدن زنان و اجبار برای حفظ بکارت و نداشتن رابطه جنسی خارج از ازدواج یکی از بارزترین خشونت های سازماندهی شده علیه زنان در راستای انقیاد و سرکوب زنان، با اهداف ایدئولوژیک دینی توسط اسلام سیاسی است و کالا بودن و بردگی جنسی زن در جامعه را تولید و بازتولید میکند و زنان را به شکل کالایی در خدمت مرد محسوب میکند، در صورتیکه کنترل زنان بر بدن خود حق مسلم تمام زنان است و زن بعنوان یک انسان باید از حقوق برابر با مرد برخوردار باشد.

ایسکرا  ۱۰٩۳

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate