اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۱۰ دی ۹۹ / ۳۰ دسامبر ۲۰۲۰

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

 

فریده ویسی و سیروس عباسی پس از صدور حکم جلب به دادگاه انقلاب سنندج منتقل شدند

روز سه‌شنبه نهم دی‌ماه، فریده ویسی و سیروس عباسی، دو فعال مدنی اهل شهر دهگلان پس از صدور حکم جلب جهت حضور در جلسه دادگاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج منتقل شدند. به گفته یک منبع مطلع، شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی “سعیدی” پس از عدم حضور این دو فعال مدنی در جلسات دادگاه، حکم جلب را برای آنان صادر کرده بود.

این منبع مطلع افزود: پس از عدم حضور این دو فعال مدنی در جلسات دادگاه، شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج دو احضاریه دیگر را برای حضور در دادگاه برای آنها ارسال کرده بود.

این منبع مطلع اظهار داشت: این دو فعال مدنی پس از اتمام جلسه دادگاه آزاد شدند.

ابلاغ احضار برای اجرای حکم غیابی پروین محمدی

روز ۲۹ آذر طی ابلاغیه ایی در سامانه ثنا ، ۵ روز مهلت به من دادند که خودم را به شعبه ۱ اجرای احکام شهید مقدسی اوین برای اجرای حکم خودم را معرفی کنم  حکمی که نه میزانش برام مشخص است و نه اتهاماتش .طبق شماره پرونده ای که در ابلاغیه نوشته شده مشخصه که پرونده کذایی را از سال ۹۶ باز کردند و بدون هیچ ابلاغیه ای جهت حضور در دادگاه و بدون هیچ بازجویی و دستگیریی، فقط برای اجرای آن برایم ابلاغیه فرستادند.

بیانیه در رابطه با سومین سالروز حرکت ویدا موحد

جمعی از دانش آموزان دختر دبیرستانی تهران در رابطه با سومین سالروز حرکت ویدا موحد و روز جهانی نه به حجاب اجباری بیانیه ای منتشر کرده اند.

سه سال پیش بود که ویدا موحد، دختری بی پروا و بی باک، برای رسیدن به حق آزادی پوشش،‌ حجاب اجباری را بر سر چوب زد و آن را برافراشت تا اعلام کند زن یک موجود مستقل و مختار است، بنابراین نوع پوشش را هم خودش برمیگزیند.

ما دانش آموزان، این اقدام دلیرانه او و دختران خیابان انقلاب را ستایش کرده و به عنوان نسل جوان اعتراض خود را به حجاب اجباری اعلام میداریم و خواهان همه حقوق دریغ شده مان هستیم.

ما حجاب اجباری را نماد خشونت علیه زن میدانیم و بر این باوریم که اجباری کردن حجاب، نماد زن ستیزی و پایه تبعیض جنسیتی است.

ما جمعی از دانش آموزان دختر از تهران، خواهان لغو حجاب اجباری و توقف خشونت علیه زنان و تصویب قانون حمایت از زنان هستیم.

ما همراهی خود با دختران خیابان انقلاب و معترضان به حجاب اجباری در سراسر دنیا را اعلام میکنیم و از تمامی زنان و مردان برابری طلب دعوت میکنیم تا به اجباری بودن حجاب و هر گونه اجباری، اعتراض و از ما حمایت کنند.

نزدیک است آن روزی که ما آتیه سازان، ما زنان و دختران این دیار، دست در دست هم،‌ شانه به شانه هم در میدان انقلاب زنانه مان، روسری هایمان را از سر بر داریم و آزادی خود را جشن بگیریم.

پیش به سوی آزادی

جمعی از دانش آموزان دختر دبیرستانی در تهران

۴ دی ۹۹

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی بهاره سلیمانی

بهاره سلیمانی، شهروند ساکن تهران با گذشت ۷۱ روز از زمان دستگیری کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ اوین نگهداری می‌شود. بهاره سلیمانی از بیماری ریوی رنج می‌برد و نیاز مبرم به دارو و مراقبت پزشکی دارد. خانواده بهاره سلیمانی از زمان بازداشت وی تنها یکبار با فرزندشان ملاقات کابینی داشته‌اند.

جمهوری اسلامی علنا نشان میدهد که جان انسانها برایش هیچ اهمیتی ندارد. اعمال فشار به زندانیان سیاسی و خانواده های آنها و همچنین بلاتکلیفی و بی خبری از شرایط جسمانی زندانیان سیاسی آنهم در این شرایط بد کرونایی، در زندان ها مصداق علنی شکنجه است.

انقلاب زنانه رویکرد سرکوب آمیز جمهوری اسلامی نسبت به فعالین را شدیدا محکوم میکند و خواستار رسیدگی فوری به شرایط جسمانی و آزادی فوری بهاره سلیمانی و سایر زندانیان سیاسی و فعالین در بند است.

آخرین وضعیت پریسا رفیعی از زبان پدرش

سلطانعلی رفیعی پدر پریسا رفیعی دانشجوی زندانی در صفحه توییتر خود از آخرین وضعیت دخترش چنین نوشت:

“‏جناب آقای نیلی وکیل ‎پریسا رفیعی، امروز با مراجعه به شعبه۲۶دادگاه انقلاب تهران متوجه شده حکمی تبرئه صادره برای پریسا از بابت پرونده دوم که به خاطر نامه سرگشاده اش پیرامون شرایط ناگوار دوران بازداشت،تشکیل گردیده،با اعتراض دادستان تهران مواجه گشته و به دادگاه تجدیدنظر ارجاع شده است!”.

از توییتر شهنازاکملی به مناسبت یازدهمین سالگرد مصطفی کریم بیگی

شهنازاکملی مادر مصطفی کریم بیگی از جانباختگان اعتراضات ۸۸ و از فراخوان دهندگان کیفرخواست زنان علیه جمهوری اسلامی، روز ششم دیماه و در یازدهمین سالگرد جانباختن فرزندش در صفحه توییتر خود چنین نوشت:

یازده سال از کشته شدن مصطفایم گذشت، این روزها برایم یادآور بی‌خبری از مصطفاست تا ۱۴ روز بعدش که در کهریزک میان اجساد مجهول‌الهویه شناسایی‌اش کردم، من از حقم، از خون فرزندم، از مادر بودنم گذشت نخواهم کرد و‌ روزی که چنان دور هم نیست بر سرتان آوار میشوم.

مصطفی کریم بیگی یکی از جانباختگان اعتراضات ۸۸ در جریان نتایج انتخابات است که با شلیک مستقیم گلوله نیروهای امنیتی به پیشانی اش در ۶ دی ماه کشته شد. در ششم دیماه ۸۸، اعتراضات گسترده ای در شهرهای مختلف ایران و به ویژه تهران علیه حکومت اسلامی شکل گرفت که جمهوری اسلامی در این روز با به گلوله بستن معترضین، تعداد زیادی را به قتل رساند

پرونده تجاوز به دختران در ایرانشهر با حکم شلاق و حبس برای متهمین پرونده لاپوشانی نکنید

روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ایرانشهر از تایید بخشی از احکام صادره برای هر یک از متهمین پرونده تجاوز به دختران در ایرانشهر خبر داد و گفت: “از حیث اتهام مشارکت در تهیه فیلم از شاکیان و وسیله تهدید قرار دادن فیلم مزبور، هر کدام از متهمان به ۷۴ ضربه شلاق، ۵ سال حبس تعزیری و ۵ سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شده اند که رای صادره در دادگاه تجدید نظر استان تایید شده است”. وی همچین از نقض برخی از احکام صادره از جمله اعدام و حبس برای ۴ متهم این پرونده در دادگاه کیفری توسط دیوان عالی کشور و ارجاع آن به شعبه هم عرض خبر داد.

انقلاب زنانه اعلام میکند که نه شلاق و نه اعدام راه ریشه کن کردن بحران تجاوز جنسی در ایران نسیت. این مجازات که در رده مجازات اسلامی هم هست،‌ فقط برای پاک کردن صورت مساله و مکانیزمی برای ساکت کردن قربانیان تجاوز جنسی و جامعه است. مساله بر سر اینست که چه قوانینی برای منع خشونت علیه زنان وجود دارد؟! پاسخ اینست: هیچ!

چه نوع محاکمه و مجازاتی طبق استاندارهای جهانی در ازای تجاوز جنسی و خشونت علیه زنان وجود دارد؟ پاسخ اینست: هیچ!

چه راههایی برای بازپروری متجاوزان و ریشه یابی برای این موضوع وجود دارد؟! پاسخ اینست: هیچ!

بنابراین اعدام و شلاق به هیچ عنوان راه حل ریشه کن کردن خشونت علیه زنان و تجاوز جنسی نیست.

جمهوری اسلامی با قوانین اسلامی و قوانین ضدزنی که بر جامعه حاکم کرده،‌ با تبلیغ زن بعنوان کالای جنسی که باید با حجاب خود را بپوشاند، با تبلیغ مرد به عنوان یک موجودی که اختیار عملش دست آلت جنسی اش است، خود تولید و بازتولید کننده بحران تجاوز جنسی در جامعه ایران است.

مهرنوش سنقری هنرمند حوزه هنرهای تجسمی بازداشت شد.

مهرنوش سنقری متولد سال ۱۳۵۹ شهروند ساکن تهران پس از احضار به دادسرای زندان اوین بازداشت شده است و از دلایل بازداشت و نیز اتهامات مطرح شده علیه وی اطلاعی در دست نیست.

ماشین سرکوب و بازداشتهای سریالی با اتهامات واهی جمهوری اسلامی باز هم در آستانه سالگرد اعتراضات سراسری دی ماه به کار افتاده تا جامعه را مرعوب کند. این در حالی است که پاسخ جامعه به تشدید ابزارهای سرکوب حکومت، گسترش اعتراضات در عرصه ها و بخشهای مختلف جامعه بوده است.

پارلمان دانمارک؛ “ارتباط جنسی بدون رضایت” را تجاوز دانست

پارلمان دانمارک روز پنج‌شنبه لایحه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس آن ارتباط جنسی بدون رضایت، تجاوز تعریف می‌شود. این مصوبه در واقع اقدامی برای اصلاح قوانین قدیمی این کشور در موضوع تجاوز جنسی است؛ پیش از این دادستان‌ها باید ثابت می‌کردند که فرد متجاوز از خشونت استفاده کرده یا به شخصی که قادر به مقاومت نبوده، حمله کرده است.

پیش از این قانون مشابهی نیز در سال ۲۰۱۸ میلادی در کشور همسایه یعنی سوئد به تصویب رسیده بود که باعث شد محکومیت‌های مرتبط با تجاوز جنسی ۷۵ درصد افزایش یابد. عفو بین‌الملل ضمن ستایش از این اقدام پارلمان در راستای حمایت از حقوق زنان، اعلام کرد که اکنون دانمارک دوازدهمین کشور اروپایی است که رابطه جنسی غیرتوافقی را تجاوز جنسی می‌داند.

آنا بلوس، پژوهشگر کمپین حقوق زنان در این سازمان گفت: «امروز، روز بزرگی برای زنان در دانمارک است؛ زیرا قوانین منسوخ و خطرناک تجاوز را به زباله‌دان تاریخ می‌فرستد و به مصونیت از مجازاتی که به مجرمان داده شده، پایان می‌دهد.

این در حالیست که در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی نه تنها هیچ قانون حمایتی از زنان در مقابل تجاوز جنسی و متجاوزان وجود ندارند، بلکه حکومت و قوانین آن خود تشدید کننده خشونت علیه زنان و مدافع و حمایتگر متجاوزان هستند. در ایران نه تنها از قربانیان این تجاوز ها حمایت نمی شود، بلکه قوانین دست افراد را برای اعمال هر گونه تجاوز باز می گذارد.

بنفشه جمالی، فعال حقوق زنان: بدون دلیل مشخص ممنوع‌الخروج شده‌ام

بنفشه جمالی ، مترجم و فعال حقوق زنان در صفحه فیس‌بوک خود خبر از ممنوع‌الخروج بودنش داده و این که طی ۱۰ ماه اخیر، تمام تلاش‌هایش برای اطلاع از علت این اتفاق بی‌نتیجه مانده است.

بنفشه جمالی که به دلیل حضور در تجمعی اعتراضی به مناسبت «روز جهانی زن»، روز ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ در مقابل ساختمان وزارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تهران بازداشت و به زندان قرچک منتقل شده بود، در تاریخ ۲۱ اسفند ۱۳۹۶، یعنی پنج روز بعد از زندان آزاد شد.

علاوه بر این، بنفشه جمالی روز ۱۱ تیر ۱۳۹۹، پس از احضار به دادسرای فرهنگ و رسانه، با دو اتهام نشر اکاذیب و فعالیت تبلیغی علیه نظام، به دلیل فعالیت‌هایش در فضای مجازی مواجه شده است.

اما ظاهرا پرونده‌ سازی و آزارهای امنیتی برای این فعال حقوق زنان پایان ندارد.

او در فیس‌بوک خود نوشته است: «نوشتن از ممنوع‌الخروجی که بیش از ۱۰ ماه است با آن مواجه هستم، در زمانه‌ای که بسیاری از فعالان اجتماعی در حوزه‌های مختلف با احکام سنگین زندان روبه‌رو هستند و روزگار خود را در سلول‌های انفرادی یا پشت میله‌های زندان می‌گذرانند، سخت است و شاید حتی امری نه‌چندان مهم که پرداختن به آن ضرورتی ندارد. اما از سویی دیگر، تن دادن به روندهایی که حتی در چارچوب همین قوانینی که بر امروز کشور حاکم هستند، غیرقانونی یا فراقانونی هستند؛ یعنی تن دادن به ظلمی که مدام بازتولید می‌شود و برای سال‌ها زندگی افراد مختلف را تحت تأثیر خود قرار داده است؛ افرادی که در بسیاری از موارد شاید سکوت را ترجیح داده‌اند.

 

شیما قوشه وکیل دادگستری و گزارشی از خشونت خانگی

شیما قوشه وکیل دادگستری در صفحه توئیتری خود گزارشی کوتاه از خشونت خانگی یکی از شهروندان به شرح زیر را منتشر کرد که به خودی خود نمایانگر عمق خشونت ساختاری در جامعه علیه زنان است که جمهوری اسلامی سازمان داده است:

دختره زنگ زده که شوهرخواهرش۳روزه خواهرشو حبس کرده تو خونه و مدام کتکش می‌زنه۲تا بچه هم دارن. شوهره زنگ زده به باباهه تهدید، بابا و مامانش هم میگن ما هیچ‌کاری نمی‌کنیم، بذار جنازه‌اش رو برامون بفرسته! از دیشب دارم التماس مادر و خواهرش می‌کنم ازطریق دوستانم تو۱۲۳ اقدام کنند.

ماشین کشتار اسلام سیاسی کریما بلوچ را در کانادا به قتل رساند!

کریما بلوچ از فعالان حقوق بشر و رئیس سابق سازمان دانشجویان ایالت بلوچستان در پاکستان(BSO) که در کانادا پناهنده بود، از ظهر یکشنبه ۳۰ آذرماه ۹۹ در تورنتو از خانه خارج و ناپدید می شود و روز بعد دوشنبه ۱ دی جسد او در شهر پیدا می شود.

کریما بلوچ نخستین زنی است که در تاریخ فعالیت این سازمان به ریاست می رسد و در سال ۲۰۱۶ از طرف بی بی سی در لیست ۱۰۰ زن مؤثر جهان قرار می گیرد. او از فعالان سیاسی پیشرو در عرصه حقوق بشر بوده و بارها در مجامع بین المللی نسبت به سکوت در مقابل کشتار مردم بلوچ توسط ارتش پاکستان اعتراض نموده است.

قتل کریما بلوچ دومین قتل فعالین بلوچ در خارج از پاکستان است که توسط عوامل دولت اسلامی پاکستان انجام می شود و همچنان ماشین کشتار اسلام سیاسی در جهان اقدام به ترور و ترویج تروریسم می کند و باید وسیعا علیه ترور و تروریسم و در رأس همه اسلام سیاسی اعتراض کرد.

نابود باد اسلام سیاسی

ایسکرا  ۱۰۷۳

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate