دادستانی شعبه دوم دادگاه انقلاب سنندج اصرار داشت هوشمند علی پور را اعدام کند

امروز شنبه ۲۳ اسفند٫ دو سال و هشت ماه از زمان دستگیری هوشمند گذشت. در تاریخ ۸ دیماه ۹۸ هوشمند علی پور را به اتهام بغی محکوم به اعدام شد، که این حکم در اثر اعتراضات و فشارهای جهانی و سازمانهای حقوق بشری و از جمله عفوبین الملل در تاریخ ٢٥ شهریور ۱۳۹۹ در دیوان عالی کشور نقض و پرونده هوشمند به دادگاه شعبه ۲ انقلاب سنندج مورد رسیدگی مجدد قرار گرفت و در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ حکم اعدام هوشمند از سوی دادگاه انقلاب در شهر سنندج لغو و حکم صادره برای هوشمند ۳۸ ماه (سه سال و دو ماه) حبس تعزیری صادر شد.
تا امروز هوشمند همچنان در زندان مرکزی سنندج در حبس می‌باشد و اجازه یک روز مرخصی به هوشمند را ندادەاند.
بعد از لغو و منتفی شدن حکم اعدام زندانی سیاسی، هوشمند علی پور مقامات اداره اطلاعات و دادستانی پرونده با فشار از بالا سعی کردند یک سناریوی دیگری روی پرونده هوشمند پیاده کنند، فشار و تهدید علیه قاضی پرونده هوشمند علی پور که حکم اعدام را به ۳۸ ماه حبس تغییر داد، فشار قاضی به وکیل پرونده و ۲ بار دستگیری وکیل قبلی آقای علی ساکنی به اتهام افشای اسناد و رسانەای کردن پرونده هوشمند که در یک بیدادگاه به ناحق و غیرمنصفانه طی یک اعتراف گیری اجباری و نمایش تلویزیونی به اعدام محکوم شده بود. سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی، قاضی پرونده ‫هوشمند علیپور‬ را تهدید کرده که در صورت عدم صدور حکم سنگین برای هوشمند، متعاقبا خود قاضی پرونده مورد پیگرد قوه قضائیه قرار خواهد گرفت. وکیل و قاضی تحت فشار و تهدید قرار گرفتەاند وگفتەاند: نباید تنها ۳۸ماه حبس باشد و باید حکمش بیشتر شود. اینبار دعوای باندهای درونی حکومت شکست خورده در ارتباط با حکم اعدام، مقامات اطلاعاتی و دستگاه قضایی را در وحشت و عصبانیت قرار داد. در نتیجه به حکم ۳۸ ماه حبس هوشمند اعتراض کردند و گفتند: « ما این حکم ۳۸ ماه حبس را قبول نداریم، هوشمند عضو حزب ضد نظام و مسلح بوده است، حکم اعدام اگرچه لغو و منتفی شده است، اما باید حکم سنگین حبس برای او صادر شود. » در اثر فشار دادستانی پرونده و اعتراض به حکم ٣٨ ماه حبس صادره توسط قاضی پرونده در شعبه دوم انقلاب سنندج ، هوشمند را مجددا محاکمه کردند، بازپرس پرونده خواستار صدور حکم اعدام و پرونده را به دیوان عالی فرستاده بود، اما باز هم ناکام و توسط دیوان عالی مجددا حکم صادره از سوی دادستانی شعبه دوم در سنندح نقض شد. حکم صادره در حال حاضر ۸ سال زندان برای هوشمند در نظر گرفته اند، اعتراض به این حکم توسط وکیل هوشمند در دادگستری استان کردستان به ثبت رسیده است و منتظر رای نهایی برای این حکم هستیم.

هوشمند فورا و بدون هیچ قید و شرطی باید از زندان آزاد شود. سناریوی سوخته و اعترافات و تهدیدات فاقد اعتبار و دیگر هیچ موضعیتی ندارند. من از تمامی سازمانهای حقوق بشری برای نجات برادرم هوشمند علی پور و آزادی کلیه زندانیان سیاسی درخواست می‌کنم از تمامی امکانات خود برای فشار و افشای ماهیت این حکومت قرون وسطایی و آدمکش اقدامات فوری در پیش بگیرند و برای آزادیشان دست به کار شویم.
هەژار علی پور، برادر زندانی سیاسی هوشمند علی پور
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹- ۱۳ مارس ۲۰۲۱

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate