سوسیالیسم به زبان ساده

سوسیالیسم به زبان ساده
هر انسانی حق دارد از امکانات رفاهی و خدمات اجتماعی بطور یکسان برخوردار باشد. از آنجا که در جوامع سرمایه‌دای
این امکانات اگرچه به اندازه‌ای با مبارزات و اعتراضات اجتماعی و سیاسی توده‌ مردم از سیستمهای حاکم به اجرا درآمده هرچند ناکافی و غیراستاندارد، اما سوسیالیستها و کمونیستها خواهان برچیدن و لغو مالکیت خصوصی بر ابزار تولید، تبعیضات و استثمار و خواهان آزادی و برابری و ایجاد یک جامعه شاد و مرفه و شایسته همگان هستند.
کمونیستها خواهان جامعه‌ای هستند که بورژوازی را از قدرت کنار بزنند  و همه اقشار جامعه را در دسترسی به امکانات رفاهی رایگان، مانند رایگان کردن طب و مسکن و تحصیل، حمل و نقل و بیمه‌های بیکاری و درمانی و مالکیت بر ابزار تولید مردم تحقق ببخشند که این اقدامات و حقوق پایەای برای شهروندان در تعهد دولت سوسیالیستی که اداره آن شورایی است قرار میگیرد.
ما برای ایجاد یک دنیای بهتری مبارزه میکنیم که در آن همه انسانها آزاد و برابر هستند. آزاد و برابر به این معنی که در تمام ارکان و پستهای جامعه شهروندان کاملا داوطلبانه ، بدون در نظر گرفتن جنسیت یا تکلم به زبان و گویش و لهجه، بدون در نظر گرفتن گرایش سیاسی یا مذهبی می‌توانند آزادانه مشارکت بورزند و در ساختن یک جامعه مدرن و انسانی سهیم باشند.
ما برای هیچ چیزی مرزبندی نخواهیم داشت، آزادی بی قید و شرط بیان، تحزب و تشکل و اجتماعات از اصول پایه و فردی همه شهروندان باید باشد. جامعه‌ای را باید بسازیم که دسترسی به آمال و آرزوهای همگان امکان پذیر باشد.
در جامعه سوسیالیستی مذهب به امر افراد باید دربیاید و درب این بازار چپاول و کشتار و جنایت را باید تخته کرد. بر بستر حکومت سرمایه مذهبی در ایران که یک جامعه را ویران و به جای پیشرفت و ترقی آنرا قرنها به عقب رانده باید یک دنیای دیگری ساخت، دنیای بهتر یک زندگی شاد و مرفه برای همگان.
تصور کنید وقتی جمهوری سوسیالیستی به قدرت برسد تمامی ابزار سرکوب و قتل و کشتار و جنایات را حذف خواهد کرد. نیروهای نظامی را ملغی و بودجه‌هایش باید صرف بهبود وضعیت معیشت و رفاه همگانی کرد. جامعه ای که در آن فقر، بیکاری و گرسنگی وجود نخواهد داشت. جامعه‌ای که در آن هیچکس را بخاطر عقاید و یا نقد و مخالفت با سیستم موجود متحمل شلاق ، زندان و سرکوب نکند.
جامعه‌ای که دیگر کودکان کار مجبور به کار کردن در کارگاهها و یا دستفروشی سر خیابان و دیگر مراکز کار نباشند و در بهترین شرایط تحصیلی از حق داشتن تمام امکانات تحصیلی رایگان برخوردار باشند.
جامعه‌ای که دیگر شاهد کارتن خوابی، گور خوابی و یا خوابیدن در ماشینهای قراضه نباشد و همه از حق داشتن مسکن رایگان همگانی برخوردار باشند. جامعه‌ای که کسی بخاطر اعتیاد مجبور به تن فروشی یا خودکشی و یا قتل و دزدی نباشد.
جامعه‌ای میخواهیم که در آن هیچ اثری از فاصله طبقاتی نباشد که امروزه میبینم یک مشت آخوند مفتخور و میلیاردر دزد تمام ثروت و امکانات آن را بالا کشیده اند ‌و سهم کارگر  فقر و بیکاری، گرسنگی و بیماری است.
این دنیای وارونه را باید زیر و رو کرد و دنیایی ساخت مملو از شادی و رفاه و آرزوهای خوب و انسانی!!
زنده باد سوسیالیسم
زنده باد جمهوری سوسیالیستی
زنده باد آزادی و برابری
هەژار علیپور،  اول مارس ۲۰۲۲
Print Friendly, PDF & Email

Google Translate