روز جهانی کارگر !

کارگران مبارز بزرگداشت اول ماه می امسال ” روز جهانی کارگر ” در حالی بر پا میشود که کارگران و زحمتکشان ایران کوله باری از تجربه مبارزاتی چند سال اخیر بویژه جنبش زنان و جوانان هشت ماه گذشته را بهمراه دارند . نه تنها از نقطه نظر مبارزات شور آفرین توده ها بویژه زنان برای حقوق انسانی و دمکراتیک خود بلکه شاهد خشن ترین سرکوبها از سوی رژیم جمهوری اسلامی از سویی و تزویرات فریبکارانه و تفرقه انگیزانه از سوی ضدانقلاب خارج حکومتی و دول حامی آنها میباشیم . 

چهل و چهار سال حاکمیت مذهبی سرمایه داری  چنان فلاکتی ببار آورده که حامیان سرمایه خارج حکومتی و در حاشیه حکومتی را به چاره جویی و بر پایی منشور های مزورانه انداخته که بخاطر ماهیت اساسا ارتجاعی و عدم مقبولیت توده ایی یارای بقایی نیافتند . 

بدون شک بغیر از طبقه کارگر اقشار وسیعی از زحمتکشان غیرکارگری در جامعه هستند که از تضعیقات اقتصادی ٫ سیاسی ٫ اجتماعی ٫ فرهنگی  ٫ قومی  و جنسیتی در امان نمانده و از کوچکترین حقوق دمکراتیک که ظاهرا میبایست حداقلی از آن حتی در نظام سرمایه داری وجود داشته باشد  محروم شدند و همین تضعیقات مبنای اعتراضات آنها گشته است . بر همین مبناست که بغیر از منشور های کلا ارتجاعی و ضد مردمی عوامل سرمایه ٫  منشور هایی با محتوای ” دمکراتیک ”  بدرجات مختلف و با ترکیب اجتماعی متنوع  و بدون الویت رهبری و هدایت گری   مشخص  طبقه کارکری عرضه شده . 

بدون شک کارگران از تحولات دمکراتیک بهره مند میشوند . اما مسئله بر سر این است که چه طبقه و قشری قادر به تحقق آن و تضمین در ماندگاری و پیشرفت آن بسوی جامعه نوین دارد . 

نه تنها در جامعه سرمایه داری ایران بلکه در عرصه جهانی طبقه سرمایه دار و کارگذاران و مجیزگویانش کلا و قطعا نمیخواهند چنین تحولاتی صورت بگیرد و اگر ضدیتی با رژیم اسلامی دارند تنها برای جایگزین شدن و تضمین تداوم سرمایه داری و استثمار است و بس ! 

اقشار اجتماعی غیر کارکری که طیف وسیعی را تشکیل میدهند ٫ بخش آموزشی  فرهنگی  درمانی  کارمندی  دانشجویی  ….. ،   قطعا تحت ستم هستند و خواهان تحولات .  اما بخاطر کثرت و تنوع اقشار و  ایده و منافع  ٫ در اینجا منظور از فرد نیست بلکه منظور طیف اجتماعی است ٫ و نگنجیدن در طبقه خاصی قادر به تشکیل قطب معیین و ثابت و سازش ناپذیر برای هدایت و رهبری مبارزات انقلابی نیستند . 

رابطه اقتصادی این اقشار با سرمایه بصورت ارایه خدمات مختلف آموزشی  فرهنگی  درمانی .. به سرمایه و جامعه  است و در عوض بخشی از ارزش اضافه تولید شده توسط طبقه کارگر ٫ که توسط سرمایه دار و دولتش تصاحب شده  بعنوان حقوق به این اقشار پرداخت میشود . 

اما تنها طبقه ایی که اساس وجودش بر پایه تضاد با سرمایه است و بود و نبودش به بود و نبود سرمایه متکی است طبقه کارگر است .  طبقه ایی که تمامی ارزش و ثروت جامعه را تولید میکند اما در نظام سرمایه داری خود از آن بی بهره است ٫ بغیر از بخور و نمیر ٫ و از حداقل حقوق دمکراتیک نیز بی بهره است و سرمایه هرگونه خود اندیشی را از او گرفته و تزویر و سرکوب و مذهب از بخود شدن او ممانعت میکند تا استثمار را ابدی سازد .  اما مبارزه با این ستم اقتصادی سیاسی فرهنگی و اجتماعی است که بنای آگاهی طبقاتی و شورش علیه سرمایه و سرنگونی آن و بگور سپردن سرمایه و استثمار و مبدل شدن به بشر نوین است . همین کارگر است که با اتحاد و همبستگی و تشکل سیاسی انقلابی  به طبقه برای خود مبدل میشود  که نه تنها قادر است تحولات دمکراتیک را متحقق کند بلکه برای تضمین و ارتقائ آن با سازماندهی اقتصادی سیاسی و فرهنگی جامعه بسوی سوسیالیسم  و لغو استثمار ٫  کسب رهایی را ( برابری مطلق حقوق اجتماعی زن و مرد ٫  برابری همگانی افراد جامعه  و رهایی از تمامی ستمهای  سنتی  مذهبی قومی … ) متحقق سازد . 

برای تحقق تحول انقلابی جامعه که  در توان طبقه کارگر است  سال جدید را به سال ملزومات برپایی و ایجاد حزب مستقل و انقلابی  ٫ سوسیالیستی ٫  طبقه کارگر مبدل کنیم و در پیشاپیش توده های کارگر و اقشار زحمتکش با رهبری مشخص  نه تنها خواستهای دمکراتیک را متحقق ساخت  ٫ بیش از صد سال است که این تحولات بخاطر ارتجاعیت سرمایه داری و اعوان و انصارش متحقق نشده ، بلکه با پیشروی  بسوی سوسیالیسم استثمار را چون سرمایه بگور سپرد  . 

هیچ تشکلی بغیر از حزب سیاسی انقلابی کارگری قادر به رهبری جنبش انقلابی  علیه رژیم جمهوری اسلامی نیست !

 

مزدک 

۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate