کووید ۱۹ و سود های انحصاری !

با درود فراوان به کارگران مبارز !

۱ . دولت های سرمایه داری از آمریکا و اروپائی گرفته تا جمهوری اسلامی و مابقی همگی با اتخاذ سیاست هائی مبنی براینکه اقدامات پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ نباید بقیمت رکود اقتصادی تمام گردد باعث ابتلا بیش از ۷۱ میلیون و مرگ و میر بیش از یک و نیم میلیون نفر در جهان شده اند   ، قربانیان عمدتا از طبقه کارگر و زحمتکش هستند ،  و ثروت های عظیمی را نصیب سهامداران کمپانی هائی چون آمازون ، گوگل ، آپل ، فیس بک ، نت فلکس …. و دهها کمپانی تکنولوژی مربوط به ارتباطات ویدئوئی  و ملاقات مجازی اینترنتی  کرده و ارزش سهامشان در عرض ۹ ماه بیش از ۲۰۰ درصد و در مواردی تا ۵۰۰ درصد افزایش یافته .

شرکت های داروئی و بیولوژی  موقعیت را غنیمت شناخته و با رقابتی  شدید برای کسب سودهای فراوان به سوی تولید واکسن بویژه با شیوه بسیار پیچیده و اختصاصی روی آوردند .

علیرغم اصرار دولتها برای ادامه کسب و کار و تعطیل نکردن مراکز تولید  ، نهایتا شیوع و مرگ و میر فاجعه بار  بیماری کووید ۱۹ تعطیلی کسب و کار و بیکاری اجباری و رکود اقتصادی را حکمفرما کرد و بر فلاکت معیشتی توده ها افزوده گشت ، هر چند در معدود کشور ها دولت ها اندک کمک مالی محدود و غیر مستمر را به بیکاران ارائه دادند . در جمهوری اسلامی چنین اقدامی هم صورت نگرفت و توده ها  همچنان گریبانگیر هم تورم و هم عوارض کووید ۱۹ هستند .

۲ . دولتها منجمله جمهوری اسلامی  بجای اتخاذ شناخته ترین روش پیشگیری و کنترول با احتمال ریشه کن کردن بیماریهای همه گیر نوظهور و بدون درمان شناخته شده که قدمت تاریخی هم دارد و هزینه جانی و مالی نچندانی میتوانست داشته باشد یعنی قرنطینه هوشمندانه و انسانی همراه با تامین معیشت توده ها در مدت قرنطینه که قطعا موقتی و محدود خواهد بود ، از ابتدا بدنبال بهره برداری سیاسی و فرصت های نوین اقتصادی بودند و ابتلا  و مرگ و میر گله ائی را هدیه توده ها کردنند و چشم براه تولید واکسن آنهم بشیوه های بسیار انحصاری برای کسب فوق  سودهای انحصاری ، شدند

۳ . دولت چین که خود در زمره دول سرمایه داریست ، بنا به خصوصیات ویژه رشد سرمایه داری در آن کشور و توفق و استقلال نسبی کارگزاران سیاسی ، در مقایسه با کارگزاران تولیدی ، که عمدتا در حزب و دولت متمرکز هستند و از امتیازات  مادی تضمین شده ائی از سهم ارزش اضافی برخوردارند و دست یابی به توفق و برتری اقتصادی در عرصه جهانی از اهداف خدشه ناپذیرشان است ، با در نظر داشتن رشد کلیت تولید و سرمایه  به هزینه توقف کوتاه مدت و محدود بخش کوچکی از اقتصاد در مقایسه با کل اقتصاد در محدوده معین وهان ، اقدام به قرنطینه عمومی ، توقف فعالیت اقتصادی و خانه نشینی توده ها کرد و حمایت های معیشتی را که از کمیت و کیفیت آن اطلاع دقیقی در دسترس نیست  ارائه نمود و اشاعه عنان گسیخته بیماری در سطح کشور و عوارض جانی و اقتصادی را به حداقل ممکن رسانید  . بطوریکه  بنا به گزارش منابع اقتصادی در حالیکه دولتهای جهان در سال ۲۰۲۰ با رکود اقتصادی و رشد منفی تولید ناخالص ملی روبرو هستند ، آمریکا منهای سه درصد و انگلستان منهای یازده درصد ، اقتصاد چین با رشد مثبت ۱.۲ درصدی مواجه است . نا گفته پیداست که این رشد از رشد سالهای قبل پائین تر است .

باید متذکر شد که منظور مقایسه دو شیوه مختلف در برخورد با همه گیری بیماری کووید ۱۹ مد نظر است و گرنه در مورد چگونگی اعمال قرنطینه در چین سئوالها و انتقاداتی وجود دارد که از خصوصیات یک دولت سرمایه داریست .

۴ . پس از گذشت حدودا یکسال از شیوع بیماری کووید ۱۹  شرکتهای داروئی و بیوتک در رقابتی شدید برای دست یابی به بازار جهانی واکسن علیه ویروس کووید ۱۹  تا کنون حداقل ۵ واکسن عرضه داشتند .

در این میان شرکت بیون تک _ فایزر و شرکت مودرنا در آمریکا با بکارگیری تکنولوژی پیچیده و تخصصی روش mRNA واکسن های خود را آماده عرضه به بازار کردهاند . هر چند تحقیقات و بررسی های استاندارد  ایمنی که در مورد  تمامی دارو ها و واکسن های تازه تولید شده باید انجام بشود در مورد این دو واکسن نشده است . علیرغم این حدود یک هفته است که واکسن فایزر در انگلستان به مردم تزریق شده است .

کمپانی های فوق الذکر خواستار دور زدن مقررات کنترول و حفاظتی استادارد هستند تا مجوز استفاده اورژانس را بگیرند و از حمایت دولتهای مطبوع برخوردارند .

تا کنون واکسنی به شیوه mRNA بمصرف عموم نرسیده و عوارض احتمالی میان مدت و طولانی مدت آن در گروه های کنترول و داوطلب بررسی نشده .

همانگونه که در ابتدای شیوع کووید ۱۹ دولت مردان همچون ترامپ و روحانی و ….مدعی بودند که عوارض پیشگیری نباید شدید تر از خود بیماری باشد . اکنون با این ادعا که عوارض شیوع بیماری از عوارض واکسن بدتر است خواهان صدور جواز اورژانس برای مصرف واکسن به روی عموم هستند و مسئولین FDA  ،موسسه فدرال کنترول غذا و دارو ، در آمریکا زیر فشار سیاسی جواز اورژانس مصرف عمومی واکسن شرکت فایزر را روز جمعه یازدهم دسامبر تصویب و صادر نمود تا در آمریکا و قطعا دیگر کشور های جهان استفاده شود .

جدا از عوارض احتمالی آتی که فعلا  مشخص نیست و در کمال حسن نیت آمید است که نباشد !

از آنجائیکه اکثر کشور های جهان توانائی تولید و نگهداری این شیوه پیچیده واکسن را ندارند ،  واکسن فایزر باید در یخچالهائی با دمای منهای ۷۰ درجه سانتیگراد نگهداری شود ،  توزیع واکسن میتواند به ابزاری برای اعمال فشار سیاسی مبدل گشته که بطور غیر مستقیم به توده ها منتقل گردد .

مزدک .

۲۳ آذر ماه ۱۳۳۹

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate