تیترها چه میگویند؟

hoshyaresmaeil2017@hotmail.com

روز سیصد و دو جنبش مردم ایران…

در داخل ایران جنگ فرهنگی بین مردم و سیستم سیاسی حاکم ادامه دارد . تیتر زدند گشت موسوم به ارشاد دوباره بازمیگردد . احکام غیر متعارف برای مقابله با بی حجابی ! از جمله شستن ۱۰ میت ، ممنوعیت از فعالیت هنری ، یعنی برای مقابله با جنبش مردم دیگر نمیشود به زندان ندان ندان ندان ندان و کور کردن بسنده کرد انگار جامعه از این چیزها عبور کرده ، و حالا نظام دنبال شیوه های دیگر است .

در سطح منطقه روسیه و چین از واژه خلیج عربی یاد کردند . باد کردن رگ گردن ناسیونالیستها بر سر این موضوع علاقه من نیست . ضمن اینکه تا وقتی این حکومت دینی حاکم است چه فرقی میکنه ؟ خلیج فارس هم باشد راحت میفروشند آب و خاک جنوب را هم میفروشند ، دکل نفتی را اول میخرند بعد میفروشند…

رئیسی از طرف نظام رفت آفریقا و کودکان آفریقایی با سرود سلام فرمانده ازش استقبال کردند کلی هم قرارداد با آفریقا بستند که موز خشک وارد کنند… دیکتاتور ونزوئلا از حکومت دینی کلی تعریف کرد و نظام هم از ونزوئلا هی تعریف میکند عمق و سطح و اندازه سیاست خارجی نظام همین است . تعریف ونزوئلای گرسنه و داغونتر از حکومت دینی …

در سطح جهانی جنگ روسیه و اوکراین در بن بست است نه روسها قدرت پیشروی دارند و نه اوکراین قدرت بازپس گیری و این طولانی شدن بدون هیچ دستاوردی به ضرر پوتین است . همین حالا تحریمهای تقدیمی غرب راههای تنفس روسها را تنگ کرده و تنگتر هم خواهد شد . حداکثر سفر یک روس تا ترکیه است … طوری که ابرقدرت سابق میرود به همان راه حکومت دینی و ونزوئلا … و پوتین این را میداند و بدون شک همین را نمیخواهد .

در واقع نه جامعه ایران به شرایط قبل از جنبش مردم برمیگردد و نه اقتدار ظاهری پوتین به قبل از شورش واگنر …

قدرتهای دیگر مثل چین و روسیه علیرغم هر تضاد منافعی میدانند که مدار رابطه اصلی با جبهه غربی است و نه ونزوئلا و حکومت دینی ایران … البته در جهت تیغ زدن و منافع تاکتیکی همیشه حاضرند اما در قدمهای جدی آنها با جبهه غربی موازی خواهند ماند .

ما با ۲ جبهه جهانی مواجهیم . این ۲ جبهه مثل قرن ۲۰ شرق وغرب جدی و سیاسی نیست .

جبهه گرسنگی و فقر و بدبختی و عقب موندگی شامل حکومت دینی ایران ، کره شمالی و ونزوئلا …

و جبهه مقابلش شامل یک زندگی معمولی…

روسیه و چین … عملا نشان دادند علاقه ایی به بودن در جبهه گرسنگی و ایجاد خط عقب ماندگی  فقر مقابل غرب ندارند . اینها بازیکنهایی وسط زمین هستند که تا جا دارد توپ جمع کنهای کنار زمین مثل حکومت اسلامی ایران و ونزوئلا و کره شمالی را سواری مفتی میگیرند .

۱۹.۰۷.۲۰۲۳

اسماعیل هوشیار

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate