حساب و کتاب خیام با یک تفعل !

آنانکه محیطی برای نظام شدند…

بعد نیم قرن شلغم هم نشدند …

اسکول بودند ، اسکولتر شدند

خامنه ‌ای در ۲۶ آذرماه در دیداری به موضوعی اشاره کرد و گفت : «اختلافات خود را با مذاکره با یکدیگر حل کنید. مگر نمی‌گویید باید با دنیا مذاکره کرد، آیا نمی‌شود با عنصر داخلی مذاکره و اختلافات را حل کرد؟

قبلا هم صحبت از برجام داخلی کرده بودند که گفت‌وگو کنند ومسائل داخلی را حل و فصل کنند . فقط سوال اصلی این میشه که گام اول از سوی چه کسی باید برداشته شود؟ آیا نهادهای حاکمییت ظرفییت نشستن جمعی با دیگران را دارند ؟ آیا مولفه های داخلی مثل مجاهدین خلق وسلطنت و کمونیست و بقیه نیروهای سیاسی خارج از نطام و ایران میتوانند درداخل ایران فعال سیاسی باشند ؟ آیا اول باید آمریکا وعناصر بیرونی راضی شوند و سفارت آمریکا باز شود و یا از عناصر داخلی باید شروع کرد ؟ آیاوقتی با غرب یا شیطان بزرگ بشود نشست چرا با مولفه های داخلی نشود نشست ؟

یکی از مشکلات جدی سیستم ولایت فقیه سیاست خارجی و تأثیرات منفی اقتصادی است . آیا سیاست خارجی امروز حکومت اسلامی در ایران آن سیاست خارجی مطلوب است یا نه؟ آیا میشود هم از نعمات نظم نوین جهانی اقتصاد بهره مند شد و همزمان جفتک اسلامی خودشان را بزنند ؟ آیا غرب که این همه صبوری به خرج داده و جفتکها و عربده های ریقوی نظام را تحمل کرده ،به کاهدان زده است ؟

هر کسی از خودش شروع کند . حتی اگر فقط مشکل در رقابت برای کسب قدرت است که تا حدودی هم طبیعی است . مثلا حاکمان فعلی با تمام جناهایش نیم قرن حاکم هستند و تمام امکانات و منابع ایران هم دستشان بود و تمام توان و شعور خودشان را نشان دادند … به جز پُر شدن حساب بانکی شخصی قبیله خودشان چه سود و راندمانی برای مردم داشتند؟ سایر نیروهای سیاسی ایرانی بلد نیستند قدرت سیاسی را با دیگران سهیم باشند چون هیچ پروسه و تجربه ایی نیوده ، جز دیکتاتوری وتمامییت خواهی عقب مانده جهان سومی…

گفت‌وگو و مذاکره و ملاقات‌های چهره به چهره همیشه مفید است چه درداخل و چه با کشورهای دیگر . منتها نه اینکه وسط گفتگوها ساطورها درآید و گردن زده شود مثل قاسملو و یاران و یا به نام اصلاحات زمان خاتمی روشنفکران را قتل عام کنند . این سیاست تاریخش گذشته است . حکایت برجام داخلی اگر شامل گفتگوی گروههای مافیای داخل نظام باشد ، همان حکایت فریب اصلاحات خاتمی است .

فریب اصلاحات زمان خاتمی کمی پیش رفت چون مشروط به عنصر بیرونی نبود . ولی حالا مسیر برجام مشروط به عنصر بیرونی ( هماهنگ شدن باسیاست جهانی غرب ) است . و جدیتش را هم از گفتمان با عناصر داخلی میشود تشخیص داد . به جز این باز هم فریب است و غرب این را خوب میداند . نظام نمیتواند دست از موشک پرانی وترقه بازی خارج از ایران بردارد، ولی همزمان طناب دار وسرکوب در داخل ایران را ادامه دهد !

وزیر خارجه سپاه ظریف : سپاه پاسداران خواهان جنگ با آمریکانیست …

خیام : خدا به آمریکای بدبخت خیلی رحم کرده…

اسماعیل هوشیار

۰۱.۰۱.۲۰۲۱

hoshyaresmaeil2017@hotmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate