اولین انتخاب !

یک هفته از رسیدن طالبان به افغانستان گذشته است . آمریکا بازی زشتی کرد و رفت و حالا مردم مانده اند و هزاران کار نکرده…

سخنگوی سپاه پاسداران به سخنگوی طالبان گفت شما پدیده ایی هستید که مردم از ترس خودشان را به هواپیما آویزان میکنند جهت فرار …

اما سخنگوی طالبان در جواب سپاه گفت در ایران هم اگرغرب هواپیما بیاورد همه آویزان میشوند که فرار کنند از دست شماها …

…..

من شخصا انتظار چنین جوابی نداشتم . حرفش کاملا درست است . چه کابل و چه تهران آویزان شدن مردم از هواپیما جهت فرار یعنی به سیستم حاکمییت سیاسی هیچ امید و اعتمادی نیست …

همین جمله یعنی اینکه این جماعت سرشار از ریش و پشم انگار کمی میفهمد پس لازم شد نکاتی یادآوری شود . فرار مردم از دست حاکمان در هر جغرافیایی ناشی از شکم سیری نیست . به عدم لیاقت و شعور و توانایی حاکمان برمیگردد .

اولین انتخاب این روش به برادران شاخه شیعه طالبان در ایران مربوط است . اینها هم ابتدا که در ۱۳۵۷ آمده بودند حاضر به تقسیم قدرت نبودند . همه را به جز تفکر حزب اللهی خودشان یا قتل عام کردند و یا بیرون ریختند و بعد هی مامور فرستادند و در تبعید هم سلاخی کردند . غرب هم البته چشمش را طی نیم قرن بست !

حالا بعد از نیم قرن کشتار و حذف مخالف در ایران ، هیچ گوزی ندارند تا خودشان را به رخ بکشند. روزی ۱۰۰۰ کشته بر اثر کرونا ، عدم مدیریت ، زندانهای پر ، از صنعت و اقتصاد و سیاست متعارف بگذریم . در داشتن مارک تروریستی اولین هستند و در ارزش و اعتبار معیارهای جهانی از جمله پاسپورت آخرین … این همه نتایج منفی حاکمییت شاخه شیعه در ایران را همیشه در خاطر داشته باشید .

خلاصه جناب طالبان شاخه سنی ، که فکر میکنی حاکمییت سیاسی محصولی الهی است و حاضر نیستی تقسیم کنی و مثلا پنچشیر را بگیری تمام است …

اولا بعید میدانم پنجشیر را بتوانی بگیری روسها با آن همه یال و کوپال نتوانستند . دوما تفکر طالب عمدتا بدنه اش مشتی بی سواد است که سازندگی بلد نیست . سیستمی که در افغانستان شکل میگرد برای سازندگی نیاز به سواد و تجربه دارد . اگر از همین حالا سیستمی سیاسی در افغانستان شکل نگیرد شامل همه با سوادهای آنجا … نیم قرن بعد باید مثل آخوندهای ایرانی سینه خیز بروید !

حاکمییت سیاه تفکر طالبان محصول الهی نیست محصول سیاستهای غرب است . در ایران برداران شیعه شما همین تجربه را دارند . حالا به نام برجام باید چیزی را قورت بدهند که نیم قرن فکر میکردند تغییر ربطی به آنها ندارد .

برجامی که مثل خمیر نان لواش است و هی کش میاید ، و نهایتا تا آخرین روزنه های جامعه را در برمیگیرد . قوانین دنیای سیاست انعطافات عجیبی دارد که با قوانین ارتجاعی دینی سازگار نیست . شما طالبان سنی در افغانستان ، تجربه برادران شیعه خودتان را در ایران فراموش نکنید .

۲۳.۰۸.۲۰۲۱

اسماعیل هوشیار

 hoshyaresmaeil2017@hotmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate