مذهب و ناسیونالیسم !

روز دویست و نود و دو جنبش مردم ایران…

مذهب خطرناک است اما ناسیونالیسم …

تاریخ پیدایش مذهب به دوران غارنشینی بر میگردد . یعنی زمانی که انسان غارنشین مجبور بود در زمستان برای زنده ماندن از غار خارج و به شکار برود ، طبیعی است که کسی از خطر استقبال نمیکرد . دراینجا بالاجبار پدیده ایی خلق شد به نام جادوگر ، که همان خدایان اولیه بودند …

نسل اولیه خدایان یا همان جادوگران با روشهای مختلف به شکارچیان روحیه بیرون رفتن از غار و شکار میداد تا کل قبیله از خطر گرسنگی و نابودی نجات پیدا کند .

این اما فقط یک شروع بی پایان بود ، انسان از دوران غار نشینی عبور کرد اما عادت جادوگری تکامل پیدا میکرد . تا اینکه در این پروسه به ذهن عده ایی شارلاتان رسید باید خدایی نامریی خلق کرد تا کسی دستش به تناقضات نرسد و به این شکل مذهب با خدایی نامریی و ساختاری جنایت پرور به مرور زمان تبدیل به یکی از ارکان جهل عوام ثبت شد .

ناسیونالیسم با مذهب تاریخ جدا و متفاوتی دارد اما امروزه در کنار مذهب یکی از ارکانهای دوران جاهلییت است.انسان اجتماعی مجبور بود برای دفاع دربرابرانواع حملات بیرونی ، به محل زندگی و خانه و شهر و روستا … حالت تقدس بدهد به نام ناسیونالیسم ، تا دفاع از خود را آسانتر کند . اما در شرایط امروزی هیچ کارایی ندارد دکان است و وسیله ایی برای تقویت جهل عوام !

در روزگار قدیم موضوع هویت ملی مهم بود وکارایی داشت حتی ارزش ناسیونالیستی درصدر ارزشها نشسته بود . مذهب هم خیلی مهم بود . حالا موضوع هویت ملی مثل مذهب تجارتی بیش نیست . موضوع هویت ملی یا ناسیونالیسم را مذهب هم روی آن خیمه میزند . خامنه ایی در هنگام نمایش انتخابات رسما گفت حتی اگر نظام را قبول نداری ولی به خاطر ایران رای بده یعنی همین ناسیویالیسمی که این رزوها عده ایی بی سواد سیاسی هم در شیپور آن میدمند . منتها از سرگشادش…

نتیجه : مذهب و ناسیونالیسم ربطی به زمانه قعلی ندارند . این دو پایه های تثبیت جهل عوام هستند . در شرایط فعلی داشتن هویت مذهبی یا ناسیونالیستی عمدتا یعنی اصرار بر ماندن در پیله بی اخلاقی و بی سوادی !

۰۹.۰۷.۲۰۲۳

اسماعیل هوشیار

تاریخ انتشار :۰۹.۰۷.۲۰۲۳

hoshyaresmaeil2017@hotmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate