چکیده ای از تجربیات نهادهای همبستگی!

چکیده ای از تجربیات نهادهای همبستگی!

نهادهای همبستگی با تجربه ۱۶ سال کار جمعی در فضایی سالم و با احترام به نظرات متفاوت، باشور و مشورت، بحث و تبادل نظر، همبستگی و حمایت از مبارزات کارگران در ایران را در صدر فعالیتهای خود قرار داده است. طبیعتن این امر بدون احساس مسئولیت تک تک نهادها و اعضایش به هیچ وجه عملی نبود. تجربه شکل کار نهادهای همبستگی از آنجا که فعالیتها و تصمیماتش جمعی و انعکاسی ازمبارزات و خواسته های طبقه کارگر و دیگر جنبشهای اجتماعی در ایران بوده و هست، نشان داده است که الگویی برای مبارزه موثر و ادامه کارمتشکل بوده و می تواند با تکیه برنیازهای عینی طبقه کارگردر مبارزه منجمله تشکل یابی و سازمانیابی طبقاتی موثر واقع گردد. نهادهابا قراردادن منافع طبقه کارگر در مرکز فعالیتهایش از فردگرایی، شخصیت سازی و گروه گرایی فاصله گرفته وعملکردش را بر گسترش اتحاد وهمکاری حول منافع طبقه کارگرقرار داده است.

نهادهای همبستگی نه از طریق ایده بلکه به ابتکار عملی فعالیتهای محلی، در شهرهای مختلف و از پائین تشکیل گردید. چنین روشی خود می تواند تضمینی برای پایه داری و ادامه کاری تشکل های توده ای در محل کار و زندگی باشد. 

طبیعتن جمع ما، با فراز و نشیب بیشماری در این سالها روبرو بوده و مباحث سختی را پشت سرگذاشته است، همچنانکه جنبش کارگری در این سالها با مسائل بیشماری دست و پنجه نرم کرده است. اتکاء به منافع مستقل کارگران وضرورت تشکل یابی کارگری درفعالیت هایمان راه ما را در رسیدن به اهداف تعیین شده هموارتر ساخته است.

 رشد هر چه بیشتر تشکلهای مستقل کارگری، پختگی هر چه بیشتر مبارزات جنبش کارگری و پیشروی دراعتراضات وطرح خواسته های کارگری، طبیعتن مسئولیت سنگینتری را بردوش نهادهای همبستگی و دیگرتشکل ها بارویکرد مبارزه طبقاتی قرارمیدهد. 

با توجه به شرایط و اوضاع سیاسی، جنبش جاری و جنبش کارگری، استراتژی و فعالیت نهادهای همبستگی بیش از پیش به مبارزات زنده و جاری کارگران، تشکل یابی توده ای وسازمانیابی طبقه کارگرگره خورده است .

درزیر مصوبات نهادهای همبستگی که ماحصل تجربه جمعی متشکل است در اختیار شما قرار می گیرد.

متحد شویم! 

متشکل شویم! 

سازماندهی کنیم!

مصوبات

نهادهای همبستگی با جنبش کارگری در ایران ـ خارج از کشور

الف – اهداف و وظایف ما:

۱.نهادهای همبستگی خود را جزئی از طبقه کارگر در ایران دانسته، دفاع از خواستها، مبارزات و ایجاد تشکل های مستقل کارگری در همه اشکال آن را مهمترین وظیفه خود می دانند. انعکاس اخبار مبارزات کارگری و سایر جنبش های اجتماعی و جلب حمایت و همبستگی بین المللی، از دیگر وظایف نهادها می باشد.

۲.نهادها در مقابل نظام سرمایه داری اسلامی و کلیه نیروهای ارتجاعی و ضد کارگری، شبه کارگری، امنیتی و عوامل آنها در سطح کشوری و همچنین سرمایه داری جهانی مرزبندی قاطع و روشن دارند و در افشا و جلوگیری از بهره برداری نیروهای ارتجاعی و نهادهای راست و امپریالیستی از مبارزات کارگری تلاش می کنند.

۳.ارتباط گسترده تر جنبش کارگری ایران با جنبش بین المللی کارگری و جلب حمایت و همبستگی در سطح جهان از آن، از وظایف نهادهاست. دفاع از مبارزات ضد سرمایه داری در جهت منافع  کارگران و توده های ستم دیده در سطح جهان به اشکال مختلف در دستور کار نهادها میباشد.  

۴.شرکت در مبارزه طبقاتی علیه نظام سرمایه داری ویاری رساندن برای ایجاد تشکلهای محل کار و زیست و تقویت آلترناتیو کارگری در ایران از فعالیتهای مستمر نهادهای همبستگی است.

۵.نهادهای همبستگی برای حمایت و جلب همبستگی هر چه بیشتر با مبارزات کارگری در ایران، همکاری با نهادهای موازی در خارج کشور را جز فعالیتهای خود میدانند. برای تقویت هر چه بیشتر نیازهای جنبش کارگری در ایران، حق تشکل یابی، اعتراض و اعتصاب، افزایش مزد، برابری حقوق زن و مرد، امنیت شغلی، بیمه بیکاری و تامین اجتماعی و برخورداری از آموزش و بهداشت رایگان، لغو کار کودکان و دفاع از حقوق کارگران مهاجر و پناهندگان تلاش میورزد. 

  1. کمک مالی به جنبش کارگری و خانواده های کارگران زندانی 

ب – ارگان ها 

نهادهای همبستگی فعالیت های خود را از طریق ارگانهای زیرمتحقق می کند :

 مجمع عمومی اعضا، جلسات اعضا، هیئت هماهنگ کننده، کمیسیونها و گروههای کاری

ــ مجمع عمومی اعضا:

۱- مجمع عمومی عالی ترین ارگان برنامه ریزی و تصمیم گیری نهاد های همبستگی است. مجمع عمومی  هر۶ ماه یک بار  تشکیل می یابد. مجمع عمومی حضوری سالی یکبار برگزار میگردد.

۲- مجمع  عمومی بررسی گزارش های هئیت هماهنگ کننده، کمیسیونها، پیشنهادات، تغییر یا اصلاح وتکمیل مواد یا مبانی همکاری ها، بحث و بررسی بر سر اولویت های جنبش کارگری و بر مبنای آن برنامه ریزی فعالیت ها و انتخاب هئیت هماهنگ کننده آتی را بعهده دارد. 

۳- مجمع  عمومی با حضور دو سوم نهادها رسمیت می یابد. حضور تمامی اعضا نهادها در مجمع عمومی ضروری است وافراد در آن دارای رای برابر هستند.

۴- مجمع عمومی فوق العاده با در خواست نصف بعلاوه یک نهادها فراخوانده میشود. 

۵- بررسی و پذیرش تقاضای پیوستن افراد و نهادها به جمع نهادهای همبستگی، براساس قبول موازین مشترک و حداقل معرفی یک نهاد صورت می گیرد. تقاضا ازطریق هیئت هماهنگ کننده برای همه نهادها ارسال می‌شود که درصورت توافق نصف به علاوه یک نهادها پس از مدت یک ماه، اجرا میشود.

 تبصره ۱ – درصورت ارائه سند ازجانب نهادی درمورد عدم صلاحیت فرد و یا نهاد متقاضی عضویت، تصمیم گیری برعهده مجمع عمومی اعضا میباشد.

تبصره ۲ ـ وجود اختلاف بین دو تشکل از نهادها یا فعالین آنها در یک محل نباید مانعی برای فعالیت سراسری آنها در نهادها باشد. 

تبصره ۳ ـ نهادهای همبستگی یکی از تشکل هایی است که فعالین کارگری را بخود جلب کرده است و ضروری است در جهت اهداف طبقه کارگر با سایر تشکل ها در جهت همکاری و اتحاد عمل اقدام کند وهیچ مانع جانبی نبایستی در آن اخلال کند. اختلاف فردی و یا سلیقه ای و غیره بین فعالین نبایستی بر متحد کردن مبارزات طبقه کارگر سایه اندازد.

۶ـ حضور میهمان در مجامع عمومی:

در مجامع عمومی نهادها به جز اعضا، میهمانان نیز می توانند شرکت داشته باشند.

الف ـ فعالین و جمع هایی از داخل و خارج از کشور که با رای مجمع عمومی تصویب شده و از طریق هئیت هماهنگ کننده کتبا از آنها دعوت می شود.

ب ـ مهمانان ضمن شرکت در مباحث مجمع از حق رای مشورتی برخوردار خواهند بود.

– هئیت هماهنگ کننده

۱.مجمع عمومی برای هماهنگ کردن فعالیت ها، پی گیری مصوبات وبرنامه ها ۳ نفر را برای دوره ای شش ماهه تحت نام هیئت هماهنگ کننده از میان اعضای نهادها بر می گزیند.

  1. هیئت هماهنگ کننده هر دو هفته یکبار تشکیل جلسه می دهد. درجلسات هیئت هماهنگ کننده تمام اعضا نهادها می توانند بطور مشورتی، شرکت داشته باشند.
  2. هیئت هماهنگ کننده مجاز نیست به اقدامات یا برنامه هائی خارج از مصوبات مجمع عمومی و یا پیشنهادات رسیده، بپردازد. همچنین حق نقض ویا تغییر تصمیمات مجمع عمومی را ندارد. هر پیشنهاد به اطلاع تمامی نهادها برای بحث و تصمیم گیری ارسال میشود. 
  3. هیئت هماهنگ کننده با شرکت و درگیر شدن تمامی رفقا و تقسیم کار مناسب از طریق تشکیل گروه های کاری، فعالیت های عملی توافق شده را هماهنگ میکند. 
  4. گزارشات مجامع عمومی ، مصوبات، بیانیه ها، اطلاعیه ها و اخبار تنها از طریق هیئت هماهنگ کننده منتشر می شود. 
  5. هیئت هماهنگ کننده برای پیشبرد فعالیتهای جمعی، دخالت مستقیم اعضا در شور و مشورت و توافقات، جلسات اعضای نهادها را فرامی خواند. تدارک و گزارش جلسات به عهده هیئت هماهنگ کننده می باشد. 
  6. هیئت هماهنگ کننده سه نفره، هر شش ماه یکبار در مجمع عمومی انتخاب می شوند.   

۸.مسئولیت انتشاراطلاعیه ها با هیئت هماهنگ کننده و با مکانیزم ۴۸ ساعت گردش ونظرخواهی دردرون نهادها می باشد. 

  1. مسئولیت ارسال به سایتها و سایر کانالهای مجازی بعهده هیئت هماهنگ کننده میباشد. 

تبصره یک : اطلاعیه وبیانیه ها بایستی حتی الامکان کوتاه وروشن درچهارچوب مصوبات وسیاست کلی نهادها وبدون واردشدن به مباحث پلمیک ونظری باشند.

تبصره دو:اطلاعیه ها بصورت پیش نویس برای اظهار نظر اعضا ارسال شده تا بتوانند پیشنهادات و اصلاحیات خود را در زمان تعیین شده ارسال نمایند. 

تبصره سه: اگرنهادی مخالفت یا ملاحظه ای درمورد بیانیه واطلاعیه داشته باشد، بایستی مورد اصلاحیه اش رامشخص نماید وارائه دهد. چنانچه نهادی باکلیت بیانیه واطلاعیه مذکورمخالف باشد، می باید اطلاع دهد، تا در صورت تمایل نهاد مربوطه در زیر اطلاعیه قید شود که این نهاد امضا کننده اطلاعیه نمی باشد. اگرنهادی در مورد اطلاعیه و یا بیانیه اظهار نظر ننمود، به معنی موافقت با بیانیه و یا اطلاعیه پیشنهادی است.

– کمیسیونها و گروه های کاری

برای عملی کردن تصمیمات و توافقات نهادهای همبستگی، کمیسیونها و گروه های کاری به شکل داوطلبانه از اعضا و افراد علاقمند تشکیل می گردند. کمیسیونها و گروه های کاری جمع مستقل و جدا از نهادها نیستند، بلکه زیر مجموعه نهادهای همبستگی برای پیشبرد فعالیت عمومی نهادها می باشند. 

پ – ضوابط همکاری ها

  1. نهادهای همبستگی جمعی متشکل و فراگرایشی است. نهادهای همبستگی مستقل از احزاب و سازمانهای سیاسی است و زیر مجموعه هیچ تشکلی نمی باشد.
  2. مناسبات بین نهادهای همبستگی بر اساس شور و مشورت و توافقات جمعی است، مبنای عملی توافق ما تحقق اهداف جنبش کارگری می باشد. مناسبات در درون نهادها برشفافیت، صداقت وصراحت استوار است.
  3. نهادها در سطح محلی برای پیشبرد فعالیتهای خود از استقلال عمل برخوردارند.  نهادها در صورت عدم توافق با فعالیت معینی، ملزم به اجرای آن نیستند.
  4. تصمیم گیریها بین نهادها بر اساس تفاهم، اعتماد متقابل، احترام، بحث و اقناع می باشد. در صورتی که نیاز به رای گیری باشد، توافق نصف به علاوه یک اعضای شرکت کننده درنشست هاضروری است.
  5. شرکت افراد ونهادها در فعالیتها داوطلبانه است. 
  6. انتشار اسناد و گزارشات نهادها در صورت نیاز، به عهده مجمع عمومی است. 
  7. نهادهای همبستگی با جنبش کارگری جمعی متشکل از نهاد ها و افراد است. نهادهای همبستگی سعی در وسیعتر کردن حمایت از مبارزات جنبش کارگری دارد و در این جهت  از ایجاد تشکلها و نهادهای همبستگی استقبال میکند.   
  8. هرگونه فعالیت به نام نهادها و یا حضور در تجمعاتی که مغایر با فعالیت و اهداف نهادها باشد، تصمیم گیری حول آن به مجمع عمومی ارجاع داده می شود. 
  9. نهادها علاوه بر فعالیتهای روزمره در تقویت مبارزات جنبش کارگری، برنامه های عملی و روتین در رابطه با اول ماه مه، سالگرد کشتارزندانیان سیاسی دهه شصت، سالگرد کشتارکارگران خاتون آباد، هشت مارس، کمپین برای آزادی کارگران زندانی، لغو شکنجه و اعدام و آکسیون در ژنو در زمان اجلاس سازمان جهانی کارو … در دستور کار خود دارد. 

نهادهای همبستگی با جنبش کارگری در ایران – خارج کشور

بهمن ۱۴۰۱ – فوریه ۲۰۲۳

https://t.me/nahadhayehambastegi

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate