پایان دادن به احضار، تهدید و تعقیب قضایی فعالین نیشکر هفت تپه مبارزه ایی سراسری و جدی را می طلبد!

در ادامه مبارزات کارگران نیشکر هفت ‌تپه در اعتراض به لغو خصوصی‌سازی و محاکمه و خلع ید از مدیریت اسبق اسدبیگی فاسد، نه‌ تنها تا کنون اقدامی جدی صورت نگرفته، بلکه هنوز مطالبات و خواستهای این کارگران هم  تحقق نیافته است. دولت و قوه قضایی به حمایت از شکایت اسدبیگی ازکارگران برآمده، مجددا برای ۲۸ تن از این کارگران معترض و پیشرو شرکت نیشکر هفت‌تپه در دادگاه پرونده‌سازی نموده است. و این تعداد از کارگران را با متهم نمودن به  “اخلال در نظم و آسایش عمومی” به شعبه اول دادیاری دادسرای انقلاب شوش ارجاع داده اند.

بعد از اعتصابات کارگران نیشکر هفت‌ تپه، در سال ۱۳۹۷، توسط نهادهای امنیتی، علیه جمعی از نمایندگان کارگران هفت تپه، از جمله علی نجاتی،  اسماعیل بخشی، محمد خنیفر و جمعی از اعضای نشریه گام، و سپیده قلیان از حامیان جنبش کارگری، پرونده تشکیل شد و نامبردگان بازداشت شدند. برای بازداشت شدگان هفت تپه بیش از ۱۲۰ سال حکم اعلام شد که این احکام سنگین، مورد اعتراض  کارگران قرار گرفت و بعد از آن رئیس قوه قضاییه اعلام داشت که احکام صادر شده بررسی خواهد شد. با اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه و حمایت دیگر بخشهای جنبش کارگری حبسهای طولانی این کارگران لغو و وثیقه های آنها آزاد و پرونده هایشان مختومه اعلام شد. علی نجاتی از کارگران بازنشسته هفت تپه هم مشمول این بخشش شد.  

روز دوشنبه  ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ در ادامه پرونده‌ سازی های اسدبیگی و دادستان شوش برای کارگران هفت تپه، پنج نفر از  کارگران  شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، بنام های یوسف بهمنی، ابراهیم عباسی منجزی، حمید ممبینی، مسعود حیوری و حسین حمدانی به جرم اخلال در نظم عمومی برای آخرین دفاع خود، در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شوش حاضر شدند. تا کنون کارگران نیشکر هفت تپه بیش از دویست پرونده در این دادگاه ها دارند، و پانزده کارگر از کار اخراج شده اند. 

چند هفته گذشته، از طرف اجرای احکام زندان اوین با علی نجاتی تماس گرفته شد، که برای اجرای حکم ۵ سال زندان، خود را به این زندان معرفی کند. در طی اين تماس علی نجاتی تهديد شد كه در صورت عدم حضور در این مرحله، حساب بانکی‌اش مسدود خواهد شد. و مدتی بعد از این تماس، حساب بانکی او از طرف زندان اوین تا این تاریخ مسدود است. علی نجاتی بیش از ۱۰ سال است که بازنشسته شده و در طول این مدت، هیچ گونه حضوری در اعتصابات هفت تپه نداشته‌ و اتهامات اخیرعلیه ایشان، تماما بی پایه و اساس میباشد.  

بدنبال این تهدیدها و احضار کارگران، برای خانم فرزانه زیلابی وکیل کارگران نیشکر هفت تپه،  پرونده سازی امنیتی صورت گرفته است. این پرونده سازی علیه وکیل کارگران هفت تپه با دخالت دادستان شوش (مصطفی نظری) و رئیس سابق  دادگستری شوش (صادق جعفری چگنی) که چند ماهی است به سمت ریاست حفاظت اطلاعات دادگستری استان خوزستان منصوب شده ، صورت گرفته است.

کارگران هفت تپه از دهه ۸۰، مبارزات وسیعی را تا به امروز بر علیه دولت و صاحبان سرمایه شروع کرده اند. تا جاییکه در سال ۱۳۸۷آنها در جریان مبارزات خود توانستند تشکل مستقل سندیکای کارگران هفت تپه را تشکیل دهند. کارگران هفت تپە از همان دهه ۸۰ که شرکت در مدیریت بخش دولتی بود با شعار ، ” کارگر هفت تپه ایم، گرسنه ایم، گرسنه ایم ” مبارزه را شروع کردند حتی زمانی که نیشکر هفت تپه  به بخش خصوصی به اوباشانی همچون اسدبیگی و رستمی واگذار شد،  اعتراضات  و اعتصابات با افشای اسدبیگی و کشاندن او  به دادگاه و تقاضای خلع یدش در کنار دیکر خواستها و مطالباتشان ادامه دارد.  

دولت و کارفرماها در حمایت و تبرئه اسدبیگی از اختلاسش بر آمده اند اما کشمشکش و مبارزه  کارگران نیشکر هفت تپه بر علیه اسد بیگی و خلع ید او بقوت خود باقی است. اسدبیگی با ترفندهای جدید برعلیه کارگران که نمونه های آن در بالا ذکر شد به میدان آمده و باضافه دست به اقدامات ضد کارگری از جمله: عدم بستن قرارداد با فعالین کارگری، اخراج سازی،  تبدیل مرخصی کارگرانی که قانونی در مرخصی هستند به غیبت و… غیره  در دور جدید دست زده است. او با برخورداری از حمایت دولت و قوه قضائیه نه تنها به تبرئه خود پرداخته بلکه در تلاش است با اتهامات واهی و کثیف بر علیه کارگران صدای اعتراض آنها را خاموش کند. در این میان  تمام دستگاه های حکومتی، از جمله اداره کار، پلیس، نیروهای اطلاعاتی، امام جمعه و استاندار، نیروی قضایی و دادگستریها، از  رئیسی و منتظری گرفته تا دانشجویان عدالتخواه، تا خانه کارگری ها، از شورای اسلامی تا محور مقاومتی ها، خلاصه از تمام اعوان و انصار مدافعان سیستم سرمایه داری، در حمایت در اسدبیگی و اعوان و انصارش مانند یک تن واحد برعلیه کارگران و مبارزات آنها بسیج شده اند.

بر بستر مبارزه طبقاتی که کارگران نیشکر هفت تپه سالها است شروع کرده اند، راهی دیگر بجز ادامه این مبارزه بر علیه این احضارها ، تعقیب و دستگیریها ندارند. کارگران نیشکر هفت تپه از طریق سندیکای هفت تپه توانسته اند در خفقان ترين شرايط، اعتراضات و اعتصابات وسیع کارگری را سازمان دهند و آن را پیش ببرند. آنها با مبارزات پیگیرشان تا کنون توانسته اند مسائل و خواسته های جنبش کارگری را به مسائل و خواسته های محوری مورد توجه جامعه تبديل کنند. در تداوم این مبارزه دیگر بخشهای جنبش کارگری و جنبشهای اجتماعی از جمله بازنشستگان، معلمان و…. در همسویی با مبارزات کارگران نیشکر هفت تپه برای کسب خواستها و مطالبات خود مدتها است در میدان مبارزه حضور یافته و دولت را به چالش کشیده اند. 

امروز کارگران نیشکر هفت تپه به حمایت همه جانبه در تقابل با این یورش جدید نیاز دارند از جمله حمایتهای محلی و سراسری. حمایتهای محلی از جمله از طرف جمعی از کسبه و مردم شوش از طریق این پیام همبستگی خود را با کارگران نیشکر هفت تپه اعلام نموده اند. “خدمت تمامی کارگران شریف و ستمکشیده کشت و صنعت نیشکر هفت تپه خواستیم از طریق این پیام ما جمعی از کسبه و مردم شوش حمایت صد در صدی خودمان را از کارگران هفت تپه اعلام کنیم  و بگوییم که هرگونه اخراج کارگری اون هم بخاطر حق قانونیش را محکوم خواهیم کرد. کارگران هفت تپه بدانند خانوادها و مردم حامی و در کنارشان خواهیم بود. ما هر روز شاهد و شنوای دردهای کارگران زیادی هستیم که متاسفانه در اثر مشکلات شرکت هفت تپه از گرفتاری مالی رنج میبرند و توان خرید مایحتاج اولیه خود را ندارند. از این صحنه دردناک که هر روز به ان مواجه هستیم که بگذریم باید اذغان داشت که اقتصاد شهر ما بلکه منطقه ما مستقیما به سلامت اقتصادی شرکت هفت تپه وابسته است و ما هرگونه اقدام کارگران این شرکت برای بهبود اوضاع اقتصادی شان را مورد حمایت خود قرار خواهیم داد. امیدواریم این کارگران شریف بعد از این همه سال حق خواهی و مطالبه گری موفق شوند که این قضیه خصوصی سازی را برای همیشه از شهر و منطقه ما به دور کنند.( جمعی از کسبه و مردم شوش)

در شرایط فعلی که جامعه ایران با فاجعه بیکاری میلیونی، تورم لجام گسیخته، فقر و فلاکت ، دستمزدهای چند درجه زیر خط فقر، اخراج سازیها، استثمار شدید کارگران با استفاده از طرح قراردادهای موقت و سفید امضاء، عدم امنیت شغلی که با هر اعتراض بیکاری، دستگیری و زندان را بهمراه دارد، یورش به کارگران نیشکر هفت تپه با احضار، تعقیب و دستگیریها را نمی توان جدا از این سرکوبها و نابرابریها دانست آنچنان عرصه را بر طبقه کارگر و تهیدستان تنگ نموده است که طبقه کارگر جهت پایان دادن به این وضعیت فلاکتبار، راهی بجز اتحاد، گسترش اعتراضات و سرتاسری کردن آن ندارد. 

تا به خارج از کشور بر میگردد وظیفه نهادهای کارگری و نیروهای چپ و آزادیخواه است ، با انعکاس اینهمه نابرابری و سرکوب صدای کارگران را به گوش جهانیان و نهادهای بین الملی کارگری برسانند. 

نهادهای همبستگی با جنبش کارگری در ایران- خارج کشور این یورش وحشیانه حکومت سرمایه داری جمهوری اسلامی که همراه با تعقیب، احضار و دستگیری کارگران نیشکر هفت تپه است بشدت محکوم نموده، خواهان متوقف نمودن این احضارها و  بگیر و بندها و باز نمودن حساب بانکی علی نجاتی از چهره های خوشنام جنبش کارگری میباشد. 

زنده باد اتحاد و همبستگی سراسری طبقه کارگر

احضار، تعقیب، دستگیری فعالان کارگری موقوف!

سرنگون باد رژیم سرمایه داری جمهوری اسلامی ایران!

مارس ۲۰۲۱ – اسفند ۱۳۹۹

نهادهای همبستگی با جنبش کارگری در ایران – خارج کشور

   

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate