“زن زندگی آزادی” و کارگران

خیزش سراسری در ایران کماکان جاری است و هر روز گسترده تر میشود. زنان و مردان جوان، دانشجویان و دانش آموزان و مردم ستمدیده با شجاعت و با فریادهای رسا، کل دستگاه حاکمه را به لرزه انداخته اند. در جایی سرکوبگران را به عقب میرانند و در جایی دیگر سرکوبگران وحشیانه با شلیک مستقیم جان عزیزان بیشتری را از ما میگیرند. اگرچه دستگیریهای وسیع بی وقفه در جریان است، اما به عقب راندن مردم ستمدیده به محال تبدیل شده است. خیزش  جاری “زن، زندگی، آزادی” توانست درزمان کوتاهی نه تنها کل جامعه را بر علیه رژیم جمهوری اسلامی در ایران متحد کند، موفق شد بسیار فراتر، آن را به صدایی جهانی تبدیل کند.  

مردم ستمدیده در ایران که سالها ازابتدایی ترین حقوق اجتماعی در این نظام گندیده سرمایه داری برخوردار نبوده اند، مجبور بوده اند با فقر، فلاکت و بی خانمانی، نبود آزادی های سیاسی و اجتماعی، نبود حق بیان، حق تشکل و اجتماع … دست و پنجه نرم کنند. طبقه حاکمه تا به دندان مسلح تنها با سرکوب، زندان، شکنجه و اعدام، حمله به اعتصابات و تجمعات اعتراضی، شلاق زدن فعالین کارگری و اجتماعی، جلوگیری از ایجاد تشکل های مستقل و انواع توطئه تحت عنوان سناریو های امنیتی با ضرب و شتم زنان در قالب پوشش اجباری و سرکوب اقلیت های ملی و مذهبی تاکنون به حیات ننگین خود ادامه داده است. با این حال هیچگاه اعتراض، اعتصاب و تجمعات متوقف نبوده است، کارگران، معلمان، بازنشستگان، زنان، دانشجویان و دیگر نیروهای اجتماعی به اشکال مختلف خواسته ها و مطالبات خود را فریاد زده و در مقابل ستم و استثمار طبقه حاکمه ایستاده گی کرده اند.

خیزش عظیم و سراسری جاری از همبستگی وسیعی در خارج از ایران برخوردارشده است، اتحادیه ها و سندیکاهای کارگری، وگروههای اجتماعی بیشماری به اشکال مختلف با اعتراضات مردم ستمدیده در ایران همراه شده اند و وحشگیری رژیم و کشتار معترضین را محکوم کرده اند. اما دولتهای سرمایه داری نگران پیشروی اعتراضات هستند و ازتغییرات پایه ای در ایران بشد ت  درهراسند. علاوه بر این سلطنت طلبان، انواع جمهوریخواهان ( لیبرالها و سوسیال دموکراتها ) ونیز اصلاح طلبان در داخل ایران  با عمیق تر شدن هر چه بیشتراعتراضات وبخصوص امکان حضور سیاسی طبقه کارگر درآن درنگرانی دائم بسر می برند. 

سرمایه داری در ایران که بیش از چهار دهه بر سرنیزه حکومت کرده است در برابر اعتراضات اجتماعی  به جز نیروی سرکوب ابزاری دیگری ندارد که آن هم با پیش روی هر چه بیشتر جنبش کارایی اش را از دست داده است. به جز این با استفاده از «سناریوهای امنیتی» وتوسل به اعترافات اجباری واتهامات ساختگی به فعالین جنبش های اجتماعی  آنها را در بیدادگاه های خود به گروگان گرفته است. وادارکردن دو معلم فرانسوی به اعتراف کاذب واجباری برای پرونده سازی علیه فعالین تشکل های کارگران و معلمان که در ۱۴ مهرماه در صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد به عبث با هدف اتهام به فعالین اجتماعی ومخدوش کردن اعتراضات اجتماعی وپیش گیری از آن است. حسن سعیدی، رضا شهابی و داود رضوی ، جعفر ابراهیمی،رسول بداغی،محمد حبیبی،اسکندر لطفی، مسعود نیکخواه وکیوان مهتدی دررابطه با این سناریو سازی امنیتی چندین ماه است که در زندان بسر می برند. بیدادگاه اعضای دربند تشکل های مستقل کارگران و معلمان در روزهای آتی برگزارمیشود.

از جرقه قتل مهسا امینی (ژینا) و خیزش سراسری ” زن، زندگی، آزادی” یکماه می گذرد. این خیزش هم با طرح شعارهایش و هم با مقاومت زنان و مردان در خیابان ها وجنگ گریزبا انواع نیروهای  سرکوبگرکه ازانواع تجهیزات نظامی برخوردارند تاکنون نشان داده است که سر ایستادن ندارد . حضور فرزندان کارگران ، دانشجویان و دانش آموزان وحمایت تشکل های معلمان و بازنشستگان وکارگران، امید پیش روی در به زیر کشیدن رژیم اسلامی را بیش از پیش افزایش داده وآن را به لبه پرتگاه رسانیده است. اعتصاب کارگران در بخش هایی از نفت و پتروشیمی در عسلویه و آبادان وحمایت ار خیزش جاری مسیر اعتصابات کارگری در دیگربخش ها را هموار کرده است. بدون شک مقاومت هشیارانه در خیابان واعتصابات کارگری رژیم را فلج خواهد کرد. اکنون بیش ازبیش تشکل و سازماندهی در محل کارو زندگی به امری عاجل و ضروری تبدیل شده است. امر آزادی تمامی دستگیر شده گان و تمامی زندانیان سیاسی به امری مبارزاتی تبدیل شده است. اتحاد و همبستگی سراسری  مبارزاتی و ایجاد نهادهای اجتماعی در درون آن مسیری است که زمینه را برای سرنگونی رژیم و اداره کردن آن توسط  خود جامعه تسهیل خواهد کرد. بدون شک در چنین شرایطی و با حضور سیاسی ـ طبقاتی کارگران در برابرنظام سرمایه داری تامین رفاه و آزادی  در جامعه متحقق خواهد شد

متشکل شویم، سازماندهی کنیم!

کارگران و معلمان زندانی، تمامی زندانیان سیاسی و دستگیر شدگان را با نیروی اجتماعی خود آزاد کنیم!

نهادهای همبستگی با جنبش کارگری در ایران ـ خارج کشور

NHKOMMITTEHAMAHANGI@GMAIL.COM

HTTPS://T.ME/NAHADHAYEHAMBASTEGI

مهرماه ۱۴۰۱ـ اکتبر ۲۰۲۲

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate