اعلامیه در محکومیت حمله تروریستی و جنایتکارانه جمعه در مسکو

                     اعلامیه کمیته مرکزی سازمان راه کارگر

         در محکومیت حمله تروریستی و جنایتکارانه جمعه در مسکو

عصر جمعه ۲۲ مارس، تعدادی افراد مسلح به محل برگزاری یک کنسرت در حومه مسکو – کروکوس- که حدود شش هزار نفر در آن شرکت کرده بودند، حمله می کنند و بیرحمانه مردم حاضر در این کنسرت موسیقی را به رگبار می بندند و سپس سالن را به آتش می کشند که با فرو ریختن سقف سالن، تعداد زیادی نیز زیر آوار و در میان شعله های آتش جان می بازند. مقامات روسیه گفته اند که تا کنون توانسته اند اجساد ۱۳۳ نفر را پیدا کنند و حدود ۱۵۰ نفر نیز مجروح شده اند و هر ساعت بر تعداد افراد کشته شده افزوده می شود.

در آخرین ساعات روز جمعه، شاخه ای داعش موسوم به “داعش خراسان” که حوزه فعالیت خود را خراسان بزرگ یعنی افغانستان، ایران، تاجیکستان، ازبکستان و … قرار داده با انتشار پستی در کانال تلگرامی خود، مسئولیت این حمله جنایتکارانه تروریستی را برعهده گرفته است. اما مقامات روسیه و از جمله پوتین انگشت اتهام را به سوی اوکراین نشانه گرفته اند و از جمله گفته اند که مهاجمین پس از این حمله، قصد داشتند از طریق یک کریدور امن به اوکراین بگریزند. مقامات روسیه ابتدا از بازداشت یازده نفر سخن گفته اند اما بعدا بیان کردند که هر چهار مهاجم مسلح بازداشت شده اند. تلویزیون روسیه صحبتهای برخی از این مهاجمین در حین بازجویی را منتشر نموده که حداقل یکی از آنها به زبان تاجیکی صحبت میکرد.

با توجه به حضور یک میلیون کارگر اهل تاجیکستان در فدراسیون روسیه، نگرانی های جدی درباره امنیت آنها و احتمال حملات فاشیستی انتقام جویانه نسبت به این کارگران، وجود دارد.

در ارتباط با این عملیات جنایتکارانه، مقامات امنیتی آمریکا و بریتانیا گفته اند که با کسب اطلاعاتی مبنی بر تلاش داعش برای حمله به یکی از مراکز عمومی روسیه، از دو هفته قبل هم به مقامات روسیه و هم به سفارتخانه های خود در مسکو هشدار داده بودند، اما در آن زمان دولت روسیه این هشدارهای امنیتی را بخشی از “جنگ روانی غرب برای بی ثبات کردن روسیه” ارزیابی کردند و تلاش چندانی برای پیشگیری از چنین حمله ای را صورت ندادند.

حمله روز جمعه، شدیدترین حمله تروریستی در دو دهه اخیر بوده است. دو دهه پیش نیز برخی مراکز عمومی روسیه توسط اسلامگرایان چچنی و داغستانی مورد حمله قرار گرفته بودند که خود از شهروندان فدراسیون روسیه هستند.

تا آنجا که به کلیه نیروهای چپ و مترقی بر میگردد، این حمله تروریستی و فاشیستی باید صرف نظر از عامل یا عاملین آن، بی قید و شرط محکوم شود و با خانواده های قربانیان این عملیات جنایتکارانه، ابراز همدردی شود.

تردیدی نیست که دولت پوتین که بیش از دو سال است درگیر یک جنگ اشغالگرانه و جنایتکارانه در خاک اوکراین است، از این رخداد برای تقویت ناسیونالیسم روسی و توجیه سیاستهای امپریالیسم روسیه بهره خواهد برد و گمانه زنی های مختلفی نیز درباره علت نادیده گرفتن هشدارهای امنیتی ، مطرح شده اند.

این عملیات تروریستی در شرایطی صورت گرفته که چند روز قبل از آن، در یک انتخابات ریاست جمهوری بدون رقیب، ولادیمیر پوتین بار دیگر دوره ریاست جمهوری جدید خود را آغاز کرد. او سالها پیش با تغییر یک بند قانون اساسی درباره دوره ای و موقت بودن ریاست جمهوری، عملا راه را برای مادام العمر شدن ریاست بلامنازع خود فراهم کرده بود. با به اصطلاح پیروزی مجدد پوتین، متاسفانه باید شاهد ادامه جنگ جنایتکارانه در خاک اوکراین که به زمین رقابت امپریالیسم روسیه با امپریالیسم امریکا و ناتو تبدیل شده، باشیم.

سازمان ما ضمن همدردی عمیق با خانواده های قربانیان و مردم روسیه، بار دیگر بر مبنای سیاست های شفاف خود در راستای “صدای سوم”، مخالفت و ضدیت خویش را با همه اشکال تروریسم، نسل کشی، بنیادگرایی مذهبی و سیاستهای میلیتاریستی و جنگ طلبانه کلیه قدرت های امپریالیستی – چه غربی و چه شرقی – اعلام می کند.

کمیته مرکزی سازمان راه کارگر

۲۴ مارس ۲۰۲۴

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate