اطلاعیه در باره انشعاب حزب کمونیست ایران و کومه له

                        اطلاعیه 

             در باره انشعاب حزب کمونیست ایران و کومه له  

رفقایی ازدور و نزدیک ازما می پرسند چرا در باره انشعاب میان حزب کمونیست ایران و کومه له سکوت کرده ایم ؟!.

پاسخ ما در یک کلام این است : نه ، ما ابدا سکوت نکرده و به این امر مهم بی توجه نبوده ایم .

در زیر می کوشیم ـ علیرغم تمایلمان ـ روند تلاش های سازمان راه کارگر را در این مورد به اطلاع همگان ، برسانیم  :

از دوسال پیش که اختلافات نظری و تشکیلاتی میان دوگرایش یا دو جناح حزب کمونیست ایران و کومه له علنی شد ، سازمان ما با نگرانی و احساس مسئولیت ، برای حل اختلافات فی مابین و جستجوی راه حلی برای غلبه بر بحران میان رفقای حزب ، اقدام کرد .

 برای اجرای این وظیفه ، سازمان هیئتی را مامور تماس با هر دو جناح حزب کرد وخوشبختانه رفقای هردو جناح هم از پیشنهاد ما استقبال کردند .

بنابراین هیئت نمایندگی ما طی این دوسال ، نشست های جداگانه ای را با هریک از دو جناح سازمان داد . به این شکل که ؛ ما در این نشست ها به انتقادات و پیشنهاد های یک جناح گوش می دادیم و آن راهمراه با پیشنهاد های عملی خود به جناح مقابل منتقل می کردیم .

این نشست های رفت و برگشت چندین بار صورت گرفت تا جایی که احساس کردیم فضابرای گفتگوی رفیقانه در مسیر غلبه بر بحران ،  ظرفیت آماده شدن دارد . بر اساس این برداشت ، برای عملی شدن گفتگو بین دو جناح و تدارک دمکراتیک کنگره ، ما به طرفین پیشنهاد کردیم معتمدین دوجناح نشست مشترکی داشته باشند و « تفاهم نامه ای »را تدوین کنند و برپایه آن کنگره حزب را فرا بخوانند .

برابر اطلاعی که ما از جانب هردوطرف داریم ، این نشست انجام شد اما متاسفانه به نتیجه ای نرسید و کشاکش ـ گاه نامطلوب ـ  در درون و بیرون از جانب هردو جناح  تداوم یافت !

هیئت نمایندگی ما اما به پیگیری خود برای رفع بحران درون حزب کمونیست ایران و کومه له ادامه داد و ازطریق تماس های تلفنی ِ مکرروحتی در موردی از طریق دیدارجمعیِ حضوری ، کوشش کرد گام هایی به جلو در جهت حل بحران بردارد . حتی هنگامی که هفت تن از کادرهای قدیمی جناح کمیته اجرایی بدون اطلاع قبلی به مقر کومه له در منطقه وارد شدند ، ما عمیقا نگران شدیم که مبادا حادثه ای جبران ناپذیر رخ دهد ! از این رو با تلاش فراوان موفق شدیم با رفیق مسئول جناح مقابل در منطقه تماس بگیریم و نگرانی خود را اعلام کنیم . در پاسخ ، – کتبا و شفاها- به ما اطمینان داده شد که امنیت و زیست رفقا تامین است .

با این حال ، با تاسف بسیار تلاش های ما و ای بسا اشخاص ودگرنیروهای دلسوز، ثمری نداد و عملا  کار به انشعاب کشید ! 

انشعابی که رفقای هردو جناح خودمعترفند در شرایط اعتلای جنبش طبقاتی و دوره انقلابی پیش رو، نه تنها به نفع اردوی کار و زحمت  و جنبش انقلابی اکثریت مردم سراسر ایران نیست ، که می تواند به سهم خود نتایج مخربی را در پی داشته باشد .

حال که کار به این جا رسیده و امکان تفاهم و اتحاد حزبی مابین دوبخش حزب و کومه له مقدور نیست ، ما در کنار سایررفقا و نیرو های جنبش کمونیستی ، ازرفقای دو طرف مصرانه می خواهیم که بادرایت و مسئولیت کمونیستی و انقلابی ، از بروزهر اتفاقی دشمن شاد کن و ناپخته جلوگیری کنند . چرا که کوچکترین خطا ـ از جانب هر طرف ـ لکه سیاهی خواهد بود که به سادگی پاک نخواهد شد !

این امریست روشن که همگان بر آن واقفیم که هر اقدام نسنجیده می تواند عواقبی فاجعه بار در پی داشته باشد و باید این هشدار را با تعهدی کمونیستی جدی گرفت . 

ما  مصرا و رفیقانه ازرفقای هردو بخش حزب کمونیست ایران و کومه له دعوت می کنیم با درایت و مدیریت بحران را مهار کنند و برای حل و فصل رفیقانه ، کمونیستی و متمدنانه انشعاب در همه حوزه ها ـ مالیه ، تدارکات ، امکانات و غیرو…. ـ مسئولانه بنشیند و با هم مذاکره و توافق کنند . زیرا تنها با گفتگوی رفیقانه آن هم در فضایی آرام و بی تنش می توان امر جدایی متمدنانه و رفیقانه را ممکن کرد .

 در پایان ، با صراحت اعلام می کنیم : سازمان ما رابطه و همکاری اش را با هردو بخش حزب کمونیست ایران و کومه له تا زمانی که برابر برنامه مدون خودشان همراه طبقه کارگرو متحدین اش برای انقلابی از پایین در مسیر سرنگونی رژیم مذهبی وسرمایه داری حاکم وتحقق سوسیالیسم دمکراتیک مبارزه می کنند ؛ بی ذره ای تردید و محافظه کاری ادامه خواهد داد .

روابط عمومی سازمان راه کارگر

۲۷ ژانویه ۲۰۲۲

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate