آپارتاید جنسی و راه حل نرگس محمدی 

آپارتاید جنسی و راه حل نرگس محمدی !

پروین کابلی 

نرگس محمدی در نامه ای به آنتونیو گوترش سخنگوی سازمان ملل خواهان «جرم انگاری آپارتاید جنسی و جنسیتی» در ایران شده است. ایشان میخواهد آپارتاید جنسی بمانند نژادپرستی جرم شناخته شود. اولین سوالی که برای من پیش می آید چرا نرگس محمدی دراین برهه ی زمانی برای اولین بار از آپارتاید جنسیتی علیه زنان صحبت میکند و کاربرد این مفاهیم برای ایشان چه معنی سیاسی دارد؟

واقعیت این است که ادامه ی مبارزه علیه حجاب اسلامی درجامعه و ایستادگی زنان درمقابل سیستم آپارتاید جنسی بعداز کشتار انقلابیون و دستگیری ها خیزش انقلابی ۱۴۰۱ نشان داد که زنان حاضربه عقب نشینی نیستند و مهمترازاین، بحث درباره موقعیت فرودست زنان به مسئله ی همه ی جامعه تبدیل شده است. بدین معنا که به امراکثریت وسیعی ازمردم ایران تبدیل شده است. 

اما آپارتاید جنسی بخشی از سیستم سرکوب جمهوری اسلامی و نظام سرمایه داری کنونی درایران است. بدون سیستم آپارتاید جنسی، جمهوری اسلامی معنای واقعی خود را از دست میدهد. آنوقت بی دینی ومخالفت با مذهب درزندگی مردم بعنوان یک رکن اصلی و خواست مردم بیش ازبیش به جلو رانده میشود و رویگردانی از مذهب و خرافات به ترند جامعه تبدیل میشود. خواستی که یکی از ارکان خیزش انقلابی ۱۴۰۱ بود.

مسئله دیگر این است که نرگس محمدی با گره زندن سرنوشت آپارتاید جنسی به ضریح آنتونیوگرترش نشان میدهد که رهاشدن از آپارتاید جنسی در ایران را در گرومجرم شناختن آن در صحن سازمان ملل جستجو میکند نه درمبارزه کف خیابان. نرگس محمدی با این نامه میخواهد مبارزه ی رادیکال زنان علیه جمهوری اسلامی را به کانال های قانونی سازمانهای حقوق بشری و سازمان مللی بسپارد که سالهاست نمایندگان جمهوری اسلامی را بعنوان نمایندگان مردم ایران در دستگاه و ارگانهای حقوق بشر بعنوان همکاران خود درکنار دستشان دارند  وهم اکنون دست روی دست گذاشته و نسل کشی علیه کودکان و مردم غزه را نظاره میکنند. پس باید پذیرفت قدم بعدی در این راستا این است که ایشان خواستار رفراندم درباره جمهوری اسلامی شوند. (جمهوری اسلامی آری یا نه؟)

خواست مردم ایران روشن است. مردم ایران می خواهند سربه تن تک تک سران جنایتکار جمهوری اسلامی نباشد. مردم میخواهند جمهوری اعدام و جنایت را سرنگون کنند. این کار نه با نامه نگاری به سازمانهای خیریه  بلکه فقط با رهبری انقلابی طبقه کارگرو مردم انقلابی پیش خواهد رفت. 

رهایی زنان درایران درگرو رهایی کلیت جامعه ایران است. 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate