بازنگری یک تاریخ : تابستان ۱۴۰۱ تا تابستان ۱۴۰۲  بخش چهارم: فقط برای اینکه یادمان نرود شجاعت یعنی چی!

تب خیزش انقلابی در ایران، دنیا را برگرفت.

بازنگری یک تاریخ : تابستان ۱۴۰۱ تا تابستان ۱۴۰۲ 

پخش چهارم: فقط برای اینکه یادمان نرود شجاعت یعنی چی!

مهر / سپتامبر  ۲۰۲۲ دنیا هنوز از رخوت بعد از پایان کرونا و بحرانی سرمایه داری که خود را در گرانی روز افزون مواد غذایی و بحران انرژی، گسترش بیکاری و غیره  نشان می داد،  رنج می برد. از فوریه ۲۰۲۲ با حمله ارتش روسیه به شهرهای اودسا و کی اف و خارکف در اوکراین خطر گسترش جنگ  به مانند بختکی سیاه روی سر مردم جهان و بویژه اروپا  سنگینی می کرد. این جنگ بعنوان «بخشی از یک کشمکش وسیعتر جهانی و اکراین صرفا یک میدان جنگ قدرتهای بزرگ بورژوایی است » (اطلاعیه حزب حکمیتست ۲۶ فوریه ۲۰۲۲ ) نام برده شده بود. 

در چنین  شرایطی روحی و اقتصادی جهانی بود که دنیا ناگهان با خیزش انقلابی مدرن و امروزی از نوع دیگر روبرو شد. این خیزش به مانند نسیمی تازه در این هوای مه گرفته و رخوت،  مردم را  بیدار کرد و به وجد آورد.سرها بسوی مردم ایران برگشت و ندای دیگری در گوشها طنین انداخت. تئوریهای نسبیت گرایی در رابطه با مردم به اصطلاح ٬٬جهان سوم٬٬ و رابطه ی آنها با قدرت سیاسی وطنی و تبلیغ احترام به مذهب مردم به فراموشی سپرده شد و بقولی این تئوریها دم کوزه آب گذاشته شدند. 

به یمن میدیا اجتماعی و تلویزیونهای ساتلیتی مردم آزادیخواه دنیا درجریان لحظه به لحظه این حرکت تاریخی قرار گرفتند. 

صدها پیام  تصویری  از نویسندگان ، فعالین حقوق زن، سیاستمداران ، هنرمندان و نقاشان، شعرا، مجسمه سازان، کاریکاتوریست ها در همبستگی با مردم ایران و بویژه زنان  منتشر شدند و هنر خود را در اشکال مختلف به مردم ایران تقدیم کردند. در پاریس تابلوی خیابانی را پایین کشیدند و تابلوی مهسا ( ژینا) امینی را بالا بردند.  از افغانستان تحت سلطه ی طالبان ده ها پیام از طرف جمع های زنان در فاصله ی کمی منتشر شد.  یکی از این پیامها با عنوان « زنان ایران خواب ستاره سرخ دیده اند » انتشار یافت. 

آنجلا دیویس فعال و نویسنده فمنیست  در پیام تصویری خود گفت « من مدتهاست که خود را همسنگر جنبش رادیکال و مترقی ایران می دانم. باید قدرانی کرد از تمام کسانی که بپا خواسته اند و علیه سرکوب ج. اسلامی قد علم کرده اند. شعار زن ، زندگی ، آزادی  نشانگر این است که زنان برای همه برمی خیزند، برای جنسیت های متفاوت، کوییرها، همجنسگراها….. این اعتراضات با خود امید می آورد». رشا حلو نویسنده فلسطینی تبار در پیامش به  به زنان ایران گفت « از کودکی به من گفته بودند که ایران حامی مردم سرزمین من است. حکومتی که مردم خود را می کشد و زنانش را رنح میدهد نمی تواند به من و مردم من کمک کند». الیزابت آلنده نویسنده مشهورشیلیایی زنان ایران را ستود.  یک نقاش سوئدی با الهام از تابلوی (ادوارد منچ )بنام (جیغ ) تابلویی با تصویر دو زن در تعقیب یک آخوند که در حال جیغ زدن است منتشر کرد. 

در شهرهای بزرگ اروپایی کنسرت های بزرگ خوانندگان راک و پاپ و رپ با شعار زن، زندگی، آزادی پوشش داده شدند و بسیاری از خوانندگان با سخنان کوتاهی در مورد موقعیت زنان ایران و حمایت از مبارزه آنها برنامه های خود را شروع کردند. 

جون بایز از رهروان باب دیلن در تویتی نوشت «فقط برای اینکه یادمان نرود شجاعت یعنی چی». او آهنگی را که در سال ۲۰۰۹  به فارسی – انگلیسی  بنام « ما پیروز می شویم » خوانده بود بار دیگر منتشر نمود و نوشت « برای زنانی که بطور ناباورانه شجاع هستند و مردان که چه در خواندن و چه در عمل بی باک اند تا ایران نو بسازند» و آنجلیا جولی در تمجید از شجاعت زنان سرکش و نترس ایران نوشت « ما شما را می بینیم» اعضا گروه مشهور پینگ فلوید هم در پشتیبانی از مردم ایران موضع گرفتند. قطعات موزیک های حمایتی از اعتراضات این دوره ایران فضای میدیای اجتماعی را گرفته بودند و این درحالی بود که در کنسرت های هزاران نفری جوانان به پشتیبانی از اعتراضات ایران شعار می دادند. بدون شک هیچ تاریخ نگاری موفق نخواهد شد که همه این همبستگی را به قلم بکشد. 

مژگان عظیمی خواننده افغانی با یک اجرای جدیدی یکی از آهنگ هایش با عنوان « هزار سال است به گوش بشر می خوانند جهان کارگاه خداست» در صدر پست های اینترنتی قرار گرفت. 

دانش آموزان در ایتالیا شعر همبستگی خوانند و در بغداد و سلیمانیه گردهمایی های همبستگی با خیزش انقلابی ایران برپا شد. تظاهرات سلیمانیه مورد حمله ی نیروهای دولت اقلیم کردستان عراق قرار گرفت  که با تعرض دوباره مردم مجبور به عقب نشینی شدند. 

تاریخ پیروزی انسان در سده های گذشته با اعتراضات رادیکالی که در ایران در جریان بود مقایسه شد. بسیاری این خیزش انقلابی را با انقلاب کبیر فرانسه در قرن ۱۸ ، جنبش دانشجویی دهه ۶۰ میلادی در اروپا و غیره مقایسه کردند. در پارلمان های اروپایی عده ای از نمایندگان درهمبستگی با زنان ایرانی موهایشان را به لبه تیز قیچی ها سپردند و با نطق های آتشین از حقوق مردم ایران دفاع کردند. همان کسانی که تا دیروز با حجاب اسلامی به دستبوسی هیئت های رسمی دولت ایران می رفتند.  موضع رسمی بعضی دولتها و لحن آنها نسبت به ایران تغییر کرد و ٬٬ نگران ٬٬ سرکوب مردم از طرف رژیم و گشت های پلیس ارشاد شدند. در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک تعدادی از رهبران دولتها با مردم ایران اعلام همبستگی نمودند و حتی چرت بایدن هم شکست و  اعلام کرد که :« با شهروندان شجاع و زنان شجاع ایران که هم اکنون برای به دست آوردن حقوق الویه خود تظاهرات می کنند، اعلام همبستگی می کنم»

تجمع های اعتراضی آزادیخواهان جهان از خیزش انقلابی مردم ایران در کشورهای مختلف از جمله شیلی، آلمان، ترکیه ، زنان کرد در سوریه ، سوئد، یکی بعد از دیگری برگزار شدند. کمیته های مشترک با شرکت ایرانیان و آزادیخواهان  کشورها تشکیل گردید تا بتوانند متحدانه به حمایت مردم ایران کمک کنند. در کپنهاک کمیته زن ، زندگی، آزادی نمونه ی بسیارخوبی از این همکاری را بدست داد (۱) . اتحادیه های کارگری، معلمان  پیامهای پشتیبانی ارسال کردند و خواهان آزادی بدون قید و شرط  کارگران زندانی ، آزادی همه ی زندانیان سیاسی ، خاتمه دادن به تعقیب و  دستگیری رهبران کارگری شدند. در کنگره دهم حزب حکمتیست که  درمتن خیزش انقلابی مردم ایران در اکتبر ۲۰۲۲ برگزار شد، آکسل پرسون به نمایندگی از اتحادیه س ژ ت فرانسه در رابطه با همبستگی کارگران ایران و فرانسه و نزدیکی مبارزات آن صحبت کرد. او در بخشی از پیام خود می گوید « زبان ما و کارگران هفت تپه یکی است» . در ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ برابر با ۸ فوریه ۲۰۲۳ این همبستگی طبقاتی در شکل تجمع و پیک اعتراضی از طرف اتحادیه های کارگری همزمان در کشورهای اسپانیا، هلند، آمریکا، آلمان، انگلیس ، دانمارک ، سوئد، نروژ برپا شد و فعالین کارگری ایران از آن بعنوان یک اقدام مهم نام بردند. در این روز خواست آزادی زندانیان سیاسی ، پایان دادن به اذیت و آزار فعالین کارگری، توقف اعدامها بار دیگر سرلوحه ی خواستهای آن قرار گرفت.

 تب انقلابی با رنگ و بوی  زنانه دنیا را گرفته بود.

هشتگ زن، زندگی، آزادی و مهسا امینی به اکثر زبانهای دنیا همراه با ترجمه کردی و فارسی همه جا به چشم میخورد. به گفته ی ٬٬ویکیپدیا ٬٬هشتگ مهسا امینی درتاریخ ۱۲ اکتبر ۲۰۲۲ ازمرز ۲۷۵ میلیون گذشت. اولین بار است یک هشتگ اینترنتی چنین رکوردی را می زند.

در کنار این همبستگی میلیونی انسانهای رادیکال و آزادیخواه  جهان، صفوف هزاران نفری ایرانیان های مقیم خارج خیابانهای شهرهای بزرگ را پر کرد. سوال این بود که این صف برای کدام وچه اهدافی به حرکت در آمده است؟ اپوزیسیون راست و چپ چگونه حرکت می کنند و برای پیشبرد خیزش انقلابی مردم ایران کدام اهداف را در مقابل خود قرار داده اند؟

ادامه دارد. 

زیرنویس :

توضیح (۱) کمیته زن ، زندگی ، آزادی در کپنهاک دانمارک با همکاران فعالین چپ و سوسیالیست توانست با تلاش فراوان موفق به برگزاری گردهمایی های موثر و رادیکال بشود که بخش بعدی تلاش می کنم به آن بپردازم.

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate