ترامپ تمام شد، اما راست افراطی در آغاز راه است

ساعت های دراماتیک در کنگره نمایندگان آمریکا بوسیله رسانه های دنیا رصد شد و جهان شاهد صحنه گردانی مشتی زن و مرد لمپن فاشیست از طرفداران ترامپ بود. آمریکا کشور شوهای بزرگ در لاس وگاس، شو بیزنس و میدان دار کودتاهای سیا بر علیه مردم آزادیخواه جهان است. سناریوئی که دیروز بوسیله ترامپ و دولتش سازمان داده شد و بوسیله عده ای میهن پرست فاشیست اجرا شد، اصلا جدید نیست بلکه برعکس برای مردم جهان سناریویی آشناست. جالب است که بیاد بیاوردیم قبلا گفته می شد؛ آمریکا کودتا کرد. دیروز گفته شد؛ در آمریکا کودتا می شود! کلمه “کودتا” همیشه با آمریکا در اذهان مردم آشنا به سیاست تداعی می شود.

تصاویر روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ تازگی نداشت. از این نوع صحنه ها در همه جای دنیا، از کودتا علیه آلنده در شیلی تا ایران، براه انداختن صدها جنگ در سراسر دنیا، مداما بر نقش و دخالت دولت و ارتش  جنایتکار آمریکا در اقصی نقاط جهان حکایت دارد. برخلاف ادعای رسانه های نوکر که فغانشان از خدشه دارشدن چهره ی دمکراسی برآمده بود، تاریخ شاهد دهه های طولانی، از دخالت مستقیم آمریکا و حمایت از راست ترین و افراطی ترین و عقب مانده ترین نیروهای ارتجاعی و کمک به تداوم آنها، نابودی و خانه خرابی زندگی میلیون ها انسان و بانی فقر و فلاکت در بسیاری از نقاط جهان بوده است. آنچه دیروز متفاوت بود نه تازگی آن، بلکه تکرار سبمولیکی از این صحنه ها در خود آمریکا بود.

ترامپ تمام شد. اما راست افراطی تازه در آغاز راه برای اعاده حیثیت بر باد رفته سیاسی و اقتصادی آمریکا است. راست فاشیست در اروپا، امریکای لاتین و آسیا هم اکنون نه در خیابان ها بلکه با استفاده از اهرم های قانونی و دمکراسی پارلمانی در همسویی با سیاست های راست دیگر احزاب پارلمانی در بسیاری کشورها حضور دارد. اما برای تبدیل شدن به آلترناتیوی جدی و اوج گیری جنبش خود، به رهبری قدرتمند مانند آمریکا دخیل بسته اند. دیروز در کنگره آمریکا لات و لمپن ها سازمان داده شدند اما رای دهندگان و هواداران ترامپ محدود به اینها نیست. متفکرین و مشاورین سیاسی وی هنوز علنی و در  پشت صحنه، شوهای سیاسی وی را طراحی می کنند، حامی و همفکر وی هستند و به این راحتی عقب نشینی نخواهند کرد. این نیرو قصد دارد دور دیگر انتخابات بدون ترامپ یا با ترامپ دیگری به میدان بیاید. این دوره ای خواهد بود که در غیاب یک جنبش رادیکال کارگری و سوسیالیستی، این خطر وجود دارد که نه تنها در خود آمریکا بلکه در برخی کشورهای دیگر، فاشیست ها جلو بیایند و جویبارهای راست کنونی را به سیلی تبدیل نماید.

زمینه های اقتصادی و سیاسی این جنبش بدلیل بحران کرونا و بیکاری های میلیونی ناشی از بحران سرمایه داری بسیار آماده تر از قبل می باشد و بر بستر این موقعیت و بی رمقی جنبش های رادیکال می تواند آنها را کاملا به جلوداران صحنه سیاست تبدیل نماید. حضور شعبان بی مخ های اپوزیسیون راست پرو غرب و سازمان مجاهدین خلق که دیروز با حمل پرچم های سه رنگ، اوباش فاشیست ترامپ را همراهی میکردند، حامل پیامی مشابه برای مردم به تنگ آمده از جمهوری اسلامی است. خوشبختانه در ایران یک کمونیسم رادیکال و یک جنبش پر طپش کارگری حضور دارد.

٧ ژانویه ٢٠٢١

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate