در حمایت از اقدام ۸۲ نهاد برای توقف اعدام‌های مرتبط به مواد مخدر

در حمایت از اقدام ۸۲ نهاد برای توقف اعدام‌های مرتبط به مواد مخدر

 

۸۲ نهاد ایرانی و غیر ایرانی دست به اقدام مشترک برای توقف اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر در ایران زده‌اند. در اطلاعیه اعلام موجودیت این نهادها گفته شده است که: «اعدام یا قتل عمد حکومتی مهم‌ترین ابزار جمهوری‌اسلامی برای هراس‌افکنی در جامعه و حفظ قدرت است. پس از آغاز خیزش «زن، زندگی، آزادی»، جمهوری‌اسلامی به اجرای احکام اعدام شتاب بیشتری داد و در سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۸۳۴ نفر را اعدام کرد.این افراد اغلب متعلق به اقشار تهی‌دست و به‌حاشیه‌رانده‌شده‌ی جامعه‌اند. آمار اعدام شهروندان مناطق اتنیکی، به‌ویژه کردها و بلوچ‌ها، به نسبت جمعیت‌شان در ایران، بسیار بالاست. در سال ۲۰۲۳ شهروندان بلوچ یک‌سوم‌ اعدام‌های مواد مخدر را تشکیل ‌دادند.افرادی که به اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر بازداشت شدند، بیش از نیمی از اعدام‌های سال ۲۰۲۳ را تشکیل می‌دهند. ۴۷۱ اعدام متهمان مواد مخدر هیچ هزینه‌ای برای حکومت نداشته‌ است. متهمان جرائم مواد مخدر بدون دادرسی عادلانه و براساس اعترافات گرفته‌شده زیر شکنجه توسط دادگاه‌های انقلاب به اعدام محکوم می‌شوند و اغلب دسترسی به وکیل انتخابی ندارند».

نفس گرد هم آمدن بیش از ۸۰ نهاد و اقدام مشترک آنها یک رویداد مهم و قابل توجه است و آنرا باید بعنوان نقطه عطفی در پیشروی جنبش علیه اعدام به حساب آورد.

دستگاه قضائی جمهوری اسلامی ماشین جنایت و جزئی از نیروی سرکوب رژیم است. قربانیان این ماشین جنایت هم زندانیان سیاسی هستند و هم زندانیان عادی. تفاوت در این است که برای توقف احکام اعدام زندانیان سیاسی فعالیت‌های پیگیر و موثری صورت گرفته است، ولی متاسفانه اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر با اعتراض چندانی در ایران یا در سطح بین‌المللی مواجه نشده است. این قربانیان از محروم‌ترین و در عین حال بی‌صدا و بی‌‌پناه ترین بخشهای جامعه هستند. “فراخوان اقدام مشترک برای توقف اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر” میتواند و باید نقطه آغاز مبارزه‌ای پیگیر برای نجات این محروم‌ترین و بی صداترین قربانیان جمهوری اسلامی باشد.

حزب کمونیست کارگری که پرچم مقابله با اعدام را بیش از ۳۰ سال است به اهتزاز درآورده و کارزارهای بین‌المللی موفقی علیه اعدام و همچنین سنگسار، وحشیانه‌ترین و جنایتکارانه‌ترین نوع اعدام، سازمان داده  است، قاطعانه از اقدام مشترک این نهادها حمایت میکند، همه سازمان‌ها، احزاب سیاسی و فعالین جنبش‌های مختلف را به حمایت از این اقدام مشترک فرامیخواند، و به سهم خود از هیچ تلاشی برای گسترش مبارزه علیه اعدام بطور کلی و اعدام محکومین مرتبط با مواد مخدر دریغ نخواهد کرد. حزب همچنین خواهان آنست که به هر گونه همکاری«دفتر مقابله با مواد‌مخدر و جرم سازمان ملل متحد» و نهادهای بین‌المللی با جمهوری اسلامی، که خود در تولید و توزیع و قاچاق مواد مخدر نقش عمده‌ای دارد، پایان داده شود.

مجازات اعدام شنیع‌ترین شکل قتل عمد است و باید ملغی شود

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۳ فروردین ۱۴۰۳، ۱۱ آوریل ۲۰۲۴

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate