اعلامیه بمناسبت ١٦ آذر

اعلامیه حزب حکمتیست بمناسبت ١٦ آذر

“فرزند کارگرانیم، کنارشان می مانیم”!

علیه فقر و فلاکت، علیه آپارتاید جنسی!

دانشگاه سنگر دفاع از آزادی و برابری، سنگر دفاع از مبارزه و اتحاد کارگران، سنگر دفاع از آزادی و برابری زن و مرد، سنگر دفاع از آزادی بیان و انتقاد، و یک پایگاه مبارزه علیه استبداد و استثمار و ارعاب در جامعه است. برای اولین بار در چهار دهه اخیر، دانشگاه های سراسر کشور در مبارزه ای متحدانه برای سرنگونی رژیم اسلامی، نفی عملی و انقلابی قوانین آپارتاید و تفکیک جنسیتی، در همراهی با و شرکت فعال در برآمد توده ای ١٤٠١ نقش ویژه ای ایفا کردند. جمهوری اسلامی متقابلاً به اخراج و پاکسازی وسیع اساتیدی که با رژیم همراهی نکردند و دانشجویان انقلابی دست زد و آخوند و بسیجی و روضه خوان لمپن را در مَعیّتِ نیروی سرکوب به دانشگاه ها فرستاد. هدف جمهوری اسلامی بازپس گیری دستاوردهای جنبش انقلابی و بازگرداندن دانشگاه به دوران سیاه “انقلاب فرهنگی” سروش و حزب الله بود، همانطور که در مراکز آموزشی حدود بیست هزار مدیر و معلم را برکنار و اخراج و بازنشسته کرد. این تمهیدات بموازات تهاجم گسترده به طبقه کارگر و صندوق های بیمه و افزایش سن بازنشستگی و کاهش دستمزدها همراه بود. اما هیچکدام از این سیاستها به نتایج مورد نظر حکومت نرسید؛ جامعه مرعوب نشده، زنان کوتاه نیامدند، نسل جدید گردن خم نکرد، کارگران از مراکز مهم صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع کلیدی فولاد و خودروسازیها، کادر درمان و آموزش، بازنشستگان در سراسر کشور در اعتراض مستمر و روزافزون اند. این اعتراضات تخته پرش برآمد مجدد توده ای – کارگری است و دانشگاه ها باید آگاهانه به استقبال آن بروند.

امسال در مناسبت روز دانشجو، ضروری است بیش از هر زمان نگاه ها به جنبش کارگری و حمایت از اعتراضات و اعتصابات کارگری برگردد. یک جنبشِ انقلابیِ توده ایِ قدرتمند برای پیروزی تنها میتواند متکی به افق اجتماعی و عمل سیاسی و اعتصابی جنبش سوسیالیستی طبقه کارگر باشد. جنبشی  که در ابقای هیچ نوع تبعیض و ستم و نابرابری و ایجاد شکافها و دسته بندی های کاذب هویتی منفعتی ندارد. جنبشی که پرچمدار مبارزه علیه زن ستیزی و آپارتاید جنسی، علیه فقر و فلاکت، علیه استثمار و استبداد بوده و آزادی و برابری و رفاه را برای همگان میخواهد. برابری طلبی و هشیاری سیاسی دانشجویان، اعاده حرمت دانشجو و درهم شکستن قوانین تفکیک جنسیتی، تقابل روشن و بدون ابهام با نظم ستمگر و ارتجاع غیر حکومتی و اعلام تعلق به جنبش سوسیالیستی طبقه کارگر، کاراکتر سیاسی و اجتماعی اعتراض دانشجوئی و نسل جدید را منعکس میکند. 

امسال بیش از هر زمان تاکید کنیم: 

“فرزند کارگرانیم کنارشان می مانیم”! علیه فضای مختنق و جداسازی جنسیتی و بازسازی آپارتاید بشوریم! برای آزادی دانشجویان و کلیه زندانیان سیاسی و لغو احکام انظباطی و امنیتی صدایمان را بلند کنیم! علیه بازاری کردن آموزش و تبدیل دانشگاه به تجارخانه و برای آموزش رایگان در تمام سطوح تاکید کنیم! متشکل و متحزب شویم، بر اتحاد کارگر و معلم و دانشجو پای بفشاریم! علیه آپارتاید و فاشیسم و نسل کشی از تهران تا غزه و تل آویو، علیه جنگ ارتجاعی دولتهای سرمایه داری، علیه کودک کشی و نژادپرستی حرف بزنیم و با کارگران در کشورهای منطقه و جهان همبستگی انترناسیونالیستی مان را اعلام کنیم. در ١٦ آذر از جانباختگان خیزش انقلابی و مبارزه برحق شان تجلیل و بر ادامه راهشان تا پیروزی تاکید کنیم. 

حزب کمونیست کارگری – حکمتیست دانشجویان انقلابی در سراسر دانشگاه های کشور را به برگزاری اجتماعات در مناسبت ١٦ آذر فرامیخواند. برای سرنگونی انقلابی جمهوری اسلامی، برای برپائی یک جامعه آزاد و مرفه و خوشبخت سوسیالیستی! 

مرگ بر جمهوری اسلامی!

آزادی، برابری، حکومت کارگری!

حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست

١ آذر ١٤٠٢- ٢٢ نوامبر ٢٠٢٣

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate