جستجو راهی دیگر در مبارزه برای احقاق حقوق

وقتی کشت و کشتار بی رحمانه طرف اسراییلی را علیه فلسطینی ها می بینیم. در کنار ناباوری و محکومیت آه و نفرین بسیار بر مسئولین این کشتار، مسلما برآورد اینکه چه نوع روشی برای رفع و رجوع وضعیتی که دیگر ساطور به دست قصاب ، در قصابی مردم بی دفاع ندهد چیست؟ 

می دانیم در جریان اخیر گرفتن خانه های مردم در شرق اورشلیم(دارالسلام) و پشتیبانی پلیس اسراییلی از مرتجعین طالبانی یهودی معتقد به خلع ید فلسطینی ها از خانه و کاشانه شان به زور، عامل در گیریهای خیابانی و حتی کشتار فلسطینی ها زیر مشت و لگد افراطیون مذهبی یهودی به پشتیبانی پلیس بود. و اخطار چند باره حماس به حمله موشکی اگر اشغالگری خانه و کاشانه مردم در شرق اورشلیم پایان نیآبد اصلا موثر نیافتاد. 

با عملی شدن اخطارهای حمله موشکی حماس، اسراییل مثل اینکه با برنامه آماده چنین اقدامی بود. با حمله روزانه ۱۰۰ هواپیما و بمباران خانه و کاشانه مردم غزه و با شلیک موشک و توپ و تانک جواب موشک پراکنی حماس را که به قول خودشان بالای ۹۰% آنرا نابود می کردند بدینترتیب دادن. بعد سه روز حماس تقاضای آتش بس داد، آما اسراییل در هفته دوم بمباران غزه می باشد و با وجود تقاضا های بین المللی برای آتش بس، وقعی به هیچ تقاضایی را نمی گذارد. تحلیل گران حملات اسراییل را نسل کشی مردم غزه نام نهادند.

حالا که ما با رژیمی سر کار داریم که کمترین مقاومتی را با کشت و کشتار بیرحمانه برای ارعاب به کار می برد. حالا همان سوال اولیه جلویمان هست، چگونه جنبش حق خواهی خویش را به پیش ببریم، که بهانه به جنایتکاران اسراییلی برای قلع و قمع مردم بی دفاع ندهد. https://www.aljazeera.com/gallery/2021/5/19/in-pictures-219-palestinians-killed-in-gaza-as-israeli-attacks

مسلما هیچ مقامی در جایگاهی نیست که روشی را در مقابله و احقاق حق مردم پیش بگیرد که جان انسانها در آن تصمیم گیری اهمیت حیاتی خود را از دست دهد و قربانی رسیدن به مقاصد مطلوب افرادی شود که خود را در جایگاهی بدانند که بتوانند چنین تصمیمات غیر انسانی بگیرند. نمونه این تصمیمگیری از جانب حماس در شروع موشک پراکنی و هنوز ادامه موشک پراکنی بی تاثیر آن می باشد. که به طرف مقابل بهانه کذایی دفاع از خود در جهت کشت و کشتار مردم بی دفاع فلسطین را می دهد که با بی شرمی رژیم جنایتکار اسراییل هر روزه این دلیل کذایی را عنوان می کند و حتی جو بایدن و غرب هم همین حرف کذایی را باز گو می کنند. که”اسراییل حق دفاع از خود را دارد”!؟!

اگر مقابله نظامی در حدود مقابله بی تاثیر موشک پراکنی کاری از پیش نمی برد. می بایست کدام راه را پیش برد. که بتواند افکار عمومی جهانی در جهت فشار به اسراییل به عقب نشینی از مناطق اشغالی و بازگشت به میز مذاکره و رفع محاصره همه ورود و خروج کالاها(بلاکد) موثر افتد. بسیج گری توده های فلسطینی در اقدامی مشابه بهار سال ۲۰۱۸ تا دسامبر سال ۲۰۱۹ در مرزهای غزه برای رفع محاصره غزه از زمین و هوا و دریا، برای دسترسی به دنیای بیرون از غزه، که الان حدود ده سال است این محاصره بر قرار است. در این اقدام غیر خشونت آمیز فلسطینی ها هر چند ۱۹۰ فلسطینی به دست اسراییلی ها با تیر مستقیم کشته شدن و ۲۸۰۰۰ مجروح شدند. عموما اقدام مثبتی بود که سبب محکومیت اسراییل در تمام دنیا شد و در اکثر شهر های دنیا تظاهرات در پشتیبانی از درخواست مردم غزه و فلسطین و علیه اسراییل صورت گرفت. https://www.theguardian.com/world/ng-interactive/2019/mar/29/a-year-of-bloodshed-at-gaza-border-protests

مردم فلسطین از لحاظ نظامی توان مقابله با اسراییل که سالانه ۲۰ میلیارد بودجه نظامیش می باشد، نمی باشد. به بیانی کل منطقه در تیر رس موشکهای اسراییلی می باشد و کل منطقه حریف اسراییل از لحاظ نظامی نخواهد بود. “ نیروی هوایی اسرائیل حداقل ۶۸۴ جت جنگنده دارد، در حالی که فلسطینی‌ها هیچ هواپیمایی ندارند. نیروی هوایی اسرائیل ۳۴ هزار پرسنل فعال دارد. نیروی دریایی اسرائیل با داشتن ۱۰ هزار پرسنل وظیفه فعال، دارای ۴ رزمناو، ۸ قایق موشک‌دار، ۵ زیردریایی، ۴۵ قایق گشتی و ۲ ناو پشتیبانی است. فلسطینی‌ها کمی بیشتر از چند قایق ماهی‌گیری در غزه ندارند.” “موشک‌های اسرائیلی جریکو-۲ بُردی ۱۵۰۰ کیلومتری و توان حمل هزار کیلوگرم بار مفید دارند. بردی که تمام مصر، سوریه و عراق را شامل می‌شود و مناطق مرزی غرب ایران را نیز در تیررس دارد. برخی از ناظران، موشک‌های بالیستیک اسرائیل را دارای برد ۳۵۰۰ کیلومتری ارزیابی کرده‌اند که به کل مناطق ایران می‌رسد”. https://www.radiofarda.com/a/31253275.html

همانطوریکه در سطور بالا گفته شد تنها اقدام موثر در مقابله با اسراییل برای فلسطینی ها همان روش اقدام حضور در مرزهای غزه (بهار ۲۰۱۸ تا دسامبر ۲۰۱۹ به مدت یک سال و ۹ ماه)بوده است که اینبار می تواند همه مرزهای مشترک اسراییل و غزه و کرانه غربی را در بر بگیرد. که در آن یک سال و نه ماه همه سازمانهای فلسطینی از جمله دولت فلسطینی در این اقدام مشترک همراه بوده اند و تاثیر جهانی بسزایی هم داشت و خسارت این چنینی که خانه و کاشانه، و همه زیر ساختهای غزه از آب و برق، فاضلاب و جاده ها و…  در کنار کشته شدن کودکان و زنان و.. که هزینه بالایی برای تکان دنیا بی قلب برای مردم فلسطین می بوده است، نداشت. هر چند همانطوریکه گفته شد هنوز اسراییلی ها طی یکسال و نه ماه ۱۹۰ جوان را با شلیک مستقیم کشتن و ۲۸۰۰۰ نفر دیگر را مجروح و معلول کردند، که در مقایسه با کمتر از دو هفته هزینه گزاف کشته های بیشتر و خسارت و خرابی نجومی شده است. تنها راه در مقابل قصاب انسانها اعتراضات رادیکال و غیر خشونت آمیز می باشد تنها از این طریق است سبعیت(درنده گی) رژیم آپارتاید مذهبی اسراییل نمایان می شود و زودتر و کم هزینه تر به نتیجه مطلوب نائل می شود.

جوینده ۱۹مه ۲۰۲۱

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate