احتمال حمله نظامی اسرائیل به ایران

پرسش و پاسخ کوتاه در یوتیوب
؛درود جناب رازی دو سوال داشتم از شما در رابطه با اتفاقات و شروع حمله های موشکی جمهوری اسلامی با خاک اسراییل از مبدا ایران برای نخستین مرتبه در تاریخ : ۱- سوال اول من این بود که: شما پاسخ احتمالی اسراییل را چقدر محتمل میدانید؟ آیا آمریکا منفعتش ایجاب میکند به اسراییل اجازه حمله موشکی دهد ؟ اگر آری آینده این جنگ را در کجا میبینید؟ و یا اینکه آمریکا برای دادن امتیاز به اسراییل و جلو گیری از پاسخ صرفا تامینات اسلحه و به نوعی چراغ سبز برای حمله مجدد به فلسطین را نشان میدهد؟ ۲- سوال دوم من هم این بود که : در صورت وقوع جنگ احتمالی شما وظیفه و راهبرد توده های مردمی- جوانان سوسیالیست – کارگران و هسته های پیشتاز را در چه میدانید؟ چون این احتمال وجود دارد که در صورت جنگ آمریکا و اسراییل سعی کند با آلترناتیو های خود مثل رضا پهلوی سعی در براندازی حکومت کند و جایگزینی دولت خواسته خود کند که البته با نگاه بر جامعه و اوضاع و آگاهی مردم چندان هم بعید نیست.
با تشکر فراوان
مازیار رازی
با درود و سپاس
با شناخت از ماهیت راستگرایی حکومت راستگرای ناتانیوهو احتمال پاسخ دادن محتمل است. اما باید توجه شود که این «جنگ» کماکان یک جنگ تمام عیار نیست و صرفا تدوام یک جنگ سرد است. با وجود حمله موشکی و پهبادی جمهوری اسلامی به خاک اسرائیل (که برای نخستین بار صورت می گیرد)، کماکان لطمات جانی (به غیر از زخمی شدن یک دختر جوان در محلی دور دست) نداشته است. از اینرو بیشتر یک نمایش برای تقویت روحیه نیروهای نظامی درونی خود بوده است، تا تادیب حکومت راستگرای اسرائیل. در مقابل به احتمال قوی پاسخ رژیم اسرائیل هم از همین قماش خواهد بود، و نه الزاما آغاز و گسترش یک جنگ تمام عیار طولانی. این پاسخ رژیم اسرائیل احتمالا یا به گروههای نیابتی رژیم جمهوری اسلامی در سوریه یا عراق و لبنان خواهد بود (نقدا یکی از فرماندهان حزب الله امروز به قتل رسید)، تا مستقیم در خاک ایران (زیرا حمله مستقیم به خاک ایران احتمالا عوارض دیگری بدنبال خواهد داشت) . اگر هم در خاک ایران صورت گیرد منابع و مراکز اتمی رژیم به احتمال قوی فعلا نخواهد بود که درگیری و رودرویی را گسترش دهد.
حکومت بایدن در آستانه انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ در آمریکا اصولا تمام قد از رودرویی با رژیم جمهوری اسلامی پرهیز کرده و خواهد کرد. و یک سیاست مماشات جویانه با رژیم را در ماههای گذشته پیشه گرفته و خواهد احیای برجام و روابط عادی با رژیم است. از این رو زیر فشار حکومت اسرائیل تنها احتمال دارد با یک تهاجم بی درد سر و نمادین توافق کند.
در صورت بروز یک جنگ تمام عیار موضع ما یک جبهه سوم از کارگران و زحمتکشان ایران علیه جنگ دو حکومت ارتجاعی در منطقه خواهد بود. جبهه سومی که تدارک را برای سرنگونی نظام سرمایه داری طرفین هموار کند. جبهه سومی که دست دوستی بسوی کارگران و زحمتکشان فلسطین از یکسوی و کارگران و زحمتکشان اسرائیلی از سوی دیگر دراز خواهد کرد که آنها نیز در اتحاد با کارگران و زحمتکشان ایران سلاح خود را بسوی دولت اسرائیل و رهبری حماس نشانه بگیرند. و در نهایت به یک فدراسیون سوسیالیستی در منطقه خاور میانه دست یابند.
به نظر من در صورت عملی نشدن این بدیل سوسیالیستی که در وضعیت کنونی که ستاد رهبری انقلابی در این کشورها وجود ندارد، دول امپریالیستی تا آنجا که امکان داشته باشد با همین رژیم جمهوری اسلامی سازش خواهد کرد. زیرا بدیل واقعی هنوز یافت نشده است. رضا پهلوی و یا رجوی هیچیک بدیل واقعی برای امپریالیسم نخواهد بود. این دو مهره همواره به عنوان «لو لو سر خرمن» توسط امپریالیسم آمریکا و اروپا برای فشار گذاشتن سیاسی بر رژیم جمهوری اسلامی در مذاکرات برجام، استفاده شده است. اما اگر بدیل انقلاب سوسیالیستی طرح شود در آن صورت، امپریالیسم از هر بدیلی از جمله ایجاد اتحاد بین رضا پهلوی و مجاهدین و حتی بخش های اصلاح طلب همین رژیم استفاده خواهد کرد.
Print Friendly, PDF & Email

Google Translate