اعتراض و نگرانی کارگران معدن طلای آق دره

اعلامیه خبری

اعتراض و نگرانی کارگران معدن طلای آق دره

نشت سیانور و جیوه جان کارگران و خانواده هایشان را تهدید می کند

بنا به اخبار کارکنان کارخانه طلای آق دره، در اطراف معادن با نشت سیانور و جیوه تا شعاع ٣٠ کیلومتری روبرو هستند. برخی بررسی ها شعاع آلودگی را تا ٨٠ کیلومتر هم تخمین میزنند. شرایطی که آلودگی سیانور و جیوه موجب خطرات زیست محیطی و مسمومیت گسترده موجودات زنده اعم از انسان و سایر جانداران و حیوانات خانگی که در منطقه به چراگاه میروند و حتی گیاهان و درختان میوه در این مناطق خواهد شد. 

اظهارات تاکنونی در باره آزمایش های مربوط به آلودگی و سرایت به اشخاص توسط لابراتوارهای شهرستانهای همجوار، طبق هماهنگی حکومت با این آزمایشگاهها، “منفی” اعلام شده است. این در حالی است که سیانور و جیوه حتی از ماسک هم عبور میکنند و نشت این دو ماده خطرناک در محیط کار و زندگی مردم این منطقه قطعی است اما دولت و مسئولین انکار می کنند.

تاکنون اسامی زخمیهای معدن طلای آق درە در شهرستان تکاب عبارتند از: #ناصر_بهرامیان مجروح از ناحیه کتف و شانه (اعزام به زنجان) و #حجت_مومن_زاده مجروع از ناحیه قلب (اعزام به ارومیه) و #آرمین_نیک_زاد که از وضعیت سلامتی اش خبری منتشر نشده است. مزدوران سرکوبگر رژیم روستا را محاصرە و اینترنت را نیز قطع کردەاند.

کارگران آق دره! 

شما تجارب اعتصابات بزرگ را دارید. کار را تعطیل کنید، تجمع کنید و در مجمع عمومی در مورد ادامه یا توقف کامل کار تصمیم بگیرید. محیط کار نباید به گورستان کارگر بدل شود. تا تامین سلامت محیط کار و تائید نمایندگان کارگران برسر کار برنگردید. مسئول جان و امنیت کارگران و خانواده هایشان، صاحبان معادن و نهادهای حکومتی هستند که صرفا بفکر جیب گشادشان هستند و با جان کارگر و خانواده های کارگری و مردم زحمتکش بازی می کنند.

 

مرگ بر جمهوری اسلامی!

آزادی، برابری، حکومت کارگری!

حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست

٨ مرداد ١٤٠٢- ٣٠ جولای ٢٠٢٣

 ———————-

اعلامیه خبری ٢

گسیل نیروی سرکوب از مهاباد به آق دره

در آق درده در اعتراض به عدم ایمنی کار و پنهانکاری حکومت برای مسموم شدن محیط کار و زندگی و مخاطرات شدید آن، کارگران و مردم زحمتکش در این روستا دست به اعتراض زدند. نیروهای سرکوب تا دندان مسلح به مقابله و سرکوب اعتراض برحق مردم پرداختند.

تا این لحظه اسامی زخمیهای معدن طلای آق درە در شهرستان تکاب عبارتند از: #ناصر_بهرامیان مجروح از ناحیه کتف و شانه (اعزام به زنجان) و #حجت_مومن_زاده مجروع از ناحیه قلب (اعزام به ارومیه) و #آرمین_نیک_زاد که از وضعیت سلامتی اش خبری منتشر نشده است.  

اخبار جدید از ارسال نیروی کمکی سرکوب از مهاباد به آق دره خبر میدهد. مزدوران رژیم روستای آق دره را محاصرە کردند و اینترنت نیز قطع شده است. 

مرگ بر جمهوری اسلامی!

آزادی، برابری، حکومت کارگری!

حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست

٨ مرداد ١٤٠٢- ٣٠ جولای ٢٠٢٣

 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate