اعتصاب کارگران پیمانی و پروژه ای گسترش می یابد

اعلامیه حزب حکمتیست – ۲ 

اعتصاب کارگران پیمانی و پروژه ای گسترش می یابد

در دومین روز اعتصاب بخشهای جدیدی از کارگران پیمانی و پروژه ای به اعتصاب سراسری برای افزایش دستمزدها پیوستند. امروز یکشنبه ۳ اردیبهشت «کارگران پروژه‌ای کارگاه فولاد غدیر نی‌ریز در سیرجان»، «کارگران جوشکار مخزن شاغل در پیمانکاری عطایی»، «کارگران شرکت‌های پیمانکاری معدن مس سرچشمه»، «کارگران پیمانکاری کیومرث داودی»، «کارگران شرکت قیصر انجام توسعه فولاد سیرجان»، «کارگران شرکت مبین صنعت در پتروشیمی آدیش کنگان»، «کارگران پتروپالایش شرکت پایا صنعت»، «کارگران پیمانکاری داودی ‌فرد در معدن مس درالو کرمان» و «کارگران عایق ‌کار پتروشیمی کنگان» در حمایت از کمپین ۱۴۰۲ دست به اعتصاب زدند و مبادرت به تخلیه کارگاه ها کردند. 

خواست مرکزی کارگران پیمانی و پروژه ای شاغل در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاه ها، معادن مس، فولاد و … افزایش حقوق ۷۹ درصدی براساس لیست تعیین‌ شده کمپین است. اجرای زمان کار و استراحت ماهانه یعنی ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت در شرکتهائی که پس از کمپین سال ۱۴۰۰ اجرایی نشده است. «مدیریت کمپین مرکزی نفت و گاز» مضاف به خواست مرکزی افزایش دستمزد و اجرایی شدن زمان کار و استراحت، دیگر خواستهای کارگران را:

۱- واریز حقوق در حداقل زمان ۱۰ تا ۱۵ روز پس از کارکرد هر ماه.

۲-  واریز بیمه برابر با عنوان شغلی.

۳-  حذف روال ۱۰ ساعت کاری و تبدیل به ۸ ساعت در روز.

۴-  محاسبه هرگونه کار کمتر از یک ماه برابر با دستمزد اورهال.

۵-  انواع مزایای عیدی، سنوات، ایاب و ذهاب، حق اولاد، بن کارگری، بدی آب و هوا… باید به طور جداگانه نسبت به دستمزد تصویبی محاسبه و به پرسنل پرداخت شود.

۶-  بالا بردن کیفیت سرویس‌های رفت و برگشت به محل کار، کیفیت خوراک، حذف خوراک‌های تکراری از منوی هفتگی، کاهش تعداد نفرات در هر اتاق به نهایتا ۴ نفر و ارتقای سطح بهداشت خوابگاه‌ها و سرویس‌های بهداشتی (در محل کار و خوابگاه). 

۷-  تحویل یک نسخه از قرارداد به همراه سربرگ شرکت استخدام‌کننده، مهر و امضای مدیر مربوطه به پرسنل استخدام شده.

۸-  حذف بند غیرقانونی آزمایشی کارکردن در طول ۱۵ روز با دستمزد اداره کاری و یا بدون دستمزد.

۹-  حذف تعهد نامه‌هایی که برای جلوگیری از اعتراضات کارگران در مراجع قانونی به وسیله کارفرمایان و پیمانکاران گرفته می‌شوند، اعلام کرده است.

کارگران سراسر کشور، کارگرارن شرکتهای نفت و گاز و پتروشیمی و صنایع و معادن! از اعتصاب و خواستهای برحق کارگران پیمانی و پروژه ای حمایت کنید. جنبش افزایش دستمزدها را سراسری تر و قدرتمندتر کنیم. 

کارگران اعتصابی! بیوقفه مجامع عمومی منطقه ای و سراسری را برای تعیین سیاست های پیشبرد اعتصاب برگزار کنید. اتحاد تاکنونی را تحکیم کنید. گسترش اعتصاب را در دستور فوری قرار دهید. حضور میدانی و اعتراضی در محل کار و در مقابل مراکز حکومتی، حمایت از خواست افزایش دستمزد برای تمام کارگران کشور را در دستور بگذارید. 

 

درود بر اتحاد و اعتصاب کارگران پیمانی و پروژه ای!

مرگ بر جمهوری اسلامی!

آزادی، برابری، حکومت کارگری!

حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست

۳ اردیبهشت ۱۴۰۲- ۲۳ آوریل ۲۰۲۳ 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate