اطلاعیه کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران در محکومیت عملیات تروریستی در مسکو

اطلاعیه کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران

در محکومیت عملیات تروریستی در مسکو

بنا به گزارش خبرگزاری ها شامگاه جمعه ۳ فروردین برابر با ۲۲مارس گروهی از افراد مسلح به روی جمعیت حاضر در سالن کنسرت کروکوس واقع در غرب مسکو آتش گشوده که در نتیجه آن بیش از ۲۰۰ نفر جان خود را از دست داده و یا زخمی شدند.  بنا به گزارش ها حداقل پنج فرد نقاب پوش با سلاح های خودکار به روی جمعیت آتش گشوده اند. ویدئوکلیپ های منتشره آتش سوزی ناشی از پرتاب بمب های آتش زا و تلاش جمعیت برای نجات از این فاجعه دردناک را نشان می دهند. “کمیته تحقیقات روسیه” در بیانیه‌ای اعلام کرده که در جریان این عملیات تروریستی دست کم ۱۱۵ نفر کشته و بیش از ۱۴۰ نفر زخمی شده اند.  بنا به گزارش رئیس سرویس امنیت روسیه «چهار نفر که مستقیما در این حمله دخیل بودند در میان یازده نفر بازداشت شده، هستند». در پی انجام این عملیات تروریستی تدابیر امنیتی در سراسر روسیه تشدید شده است،  برگزاری مراسم و رویدادها لغو شده و نیروهای امنیتی و پلیس در حال آماده باش هستند. در همانحال گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است. در بیانیه داعش آمده است: «جنگجویان دولت اسلامی به تجمع بزرگ مسیحیان در شهر کراسنوگورسک در حومه مسکو، پایتخت روسیه حمله کردند، صدها نفر را کشته و زخمی کرده، ویرانی های زیادی به بار آورده و سالم به پایگاه های خود عقب نشینی کردند». جنایت هولناکی که در تالار کنسرت کروکوس انجام گرفت، یادآور عملیات تروریستی داعش در سالن”باتاکلان” پاریس در شامگاه جمعه ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵ است. در آن زمان تروریست های اسلامی جمعیت حاضر در سالن”باتاکلان” را به گروگان گرفته  و در اوج قصاوت و بی رحمی با فریادهای الله واکبر این مردم بی دفاع را به رگبار بسته و قتل عام می کردند.

این حمله مرگبار داعش که اینبار شهروندان بی دفاع مسکو را هدف قرار داد و مردم روسیه را در بهت و وحشت فرو برد، خشم و انزجار مردم آزادیخواه در سراسر جهان را برانگیخته است. این جنایت تروریستی گروه اسلامی داعش بار دیگر افکار عمومی در سراسر جهان را متوجه ابعاد فجایعی می کند که هر روزه توسط دولت ها و جریان های اسلامی در کشورهای خاورمیانه، شمال آفریقا و برخی دیگر از نقاط جهان بوقوع می پیوندند. رژیم جمهوری اسلامی به عنوان پایگاه اصلی اسلام سیاسی در خاورمیانه که به کمک دولت های سرمایه داری غرب به قدرت رسید و اکنون هم پیمان دولت روسیه است ۴۵ سال است علیه مردم ایران و منطقه جنایت می آفریند. اردوغان فاشیست رئیس حزب اسلامی حاکم در ترکیه در طی همین مدت و در سایه سکوت رسانه ها و با چراغ سبز آمریکا بارها زیرساخت های اقتصادی و خدماتی در کردستان سوریه را بمباران کرده و صدها نفر از مردم کردستان را کشته، زخمی و آواره کرده است. حکومت طالبان که در توافق با  دولت امریکا و ناتو دوباره به قدرت رسیده است آشکارا یکی از خشن ترین نظام های آپارتاید جنسیتی را علیه زنان، علیه نیمی از جامعه در افغانستان اعمال می کند. حکومت سلطنتی عربستان سعودی داعش را به بازوی مسلح خود در بحران سوریه تبدیل کرده بود. هیچ روزی نیست که در یکی از کشورهای افغانستان، سوریه، ایران، عراق، ترکیه یا لیبی ده ها و صدها انسان بی دفاع قربانی تروریسم گروه های اسلامی یا تروریسم دولت های حاکم نشوند. فجایع انسانی ناشی از عملیات های تروریستی در سوریه و افغانستان چنان به امری روزمره تبدیل شده است که خبرگزاری ها با اکراه اخبار مربوط به این وقایع را در ردیف اخبار خود جای می دهند. ملت ستمدیده فلسطین و کودکان فلسطینی هر لحظه قربانی نسل کشی و طعمه تروریسم هار دولت نژادپرست اسرائیل به بهانه مقابله با تروریسم سازمان اسلامی حماس هستند. 

اکنون در شرایطی که موجی از خشم و انزجار علیه جنایت تروریست های اسلامی بر فضای سیاسی روسیه حاکم شده است، پاسداری از ارزش های پیشرو و روح همبستگی انسانی حکم می کند که سازمان ها، نهادها و انسانهای آزادیخواه نگذارند که جریان های راسیستی و احزاب و نیروهای راست گرای حاکم، این جنایت تروریستی را به بهانه ای برای تشدید سیاست های نژاد پرستانه و مهاجر ستیزانه خود تبدیل کنند. مردم عادی در کشورهای مسلمان نشین روزانه قربانی جریان های تروریسم اسلامی هستند، نباید گذاشت شهروندان مسلمان در روسیه  و یا هیچ گوشه ای از جهان نیز به قربانی خشونت جریان های راست گرای افراطی تبدیل شوند. جریان های ترقی خواه در روسیه با در نظر گرفتن این حقیقت ساده که بین گروه های تروریستی اسلام سیاسی که ظهور آنها در چند دهه اخیر محصول تشدید رقابت قدرتهای سرمایه داری امپریالیستی بوده است، با شهروندان مسلمان این کشور تمایز اساسی وجود دارد، نباید بگذارند که واقعه تروریستی شامگاه ۲۲ مارس به بهانه ای برای ایجاد ناامنی و اعمال خشونت علیه شهروندان مسلمان ازجانب جریان های نژاد پرست تبدیل گردد. 

حزب کمونیست ایران ضمن محکوم کردن عملیات تروریستی ۲۲ مارس در سالن کنسرت کروکوس- مسکو، همراه با انسانهای آزادیخواه و برابری طلب در سراسر جهان همدردی عمیق خود را با بازماندگان این فاجعه تروریستی و مردم مسکو اعلام می دارد.

کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران

۲۳ مارس ۲۰۲۴

۴ فروردین ۱۴۰۳

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate