اعلامیه کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ 

اعلامیه کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ 

چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۲

چند روز مانده به نواختن زنگ آغاز درس و مدرسه، زنگ هشدار ابعاد بی سابقه فقر و گرانی پرطنین تر از همیشه به صدا در آمده است. در آستانه بازگشایی مدارس رسانه های حکومتی از افزایش ۶۰ تا ۱۰۰ در صدی قیمت نوشت افزار، افزایش ۵۰ در صدی قیمت لباس دانش آموزان، بالا رفتن ۴۵ در صدی هزینه سرویس رفت و آمد و سه برابر شدن شهریه مدارس خبر می دهند. یک برآورد سرانگشتی از نیازهای اولیه نشان می‌دهد که خانواده‌ها برای خرید لوازم ‌التحریر یک دانش‌آموز کلاس مقطع ابتدایی باید غیر از پرداخت شهریه‌ به بهانه های مختلف و ۵ میلیون تومان هزینه سرویس رفت و آمد، هزینه‌ ای بالغ بر دو میلیون تومان تنها برای خرید لوازم‌التحریر پرداخت کنند. تحت شرایطی که مردم آهی در بساط ندارند تا به بازار فروش لوازم‌التحریر رونقی ببخشند، تبلیغ در شبکه اینستاگرامی برای خرید لوازم التحریر با اقساط چهار ماهه گوشه ای از ابعاد فاجعه را نمایان می کند. این در حالی است که خانواده های کارگری و فرودستان جامعه در نتیجه گسترش فاجعه بیکاری و افزایش سرسام آور قیمت ها برای تأمین حداقل های زندگی بشدت در مضیقه هستند و تأمین نیازمندی های تحصیل کودکان به یک معضل واقعی برای آنان تبدیل شده است. در چنین شرایطی بنا به گفته مدیران وزارت آموزش و پرورش رژیم اسلامی ۲۷ در صد از کلاس اولی ها تا پایان مهلت تعیین شده ثبت نام نکرده و از درس و مدرسه باز خواهند ماند. با کالایی شدن آموزش، در حالی که آقا زاده ها و فرزندان سران و فرماندهان و کارگزاران رژیم از بهترین امکانات آموزشی در داخل و خارج برخوردارند، میلیون ها کودک و نوجوان و در میان آنان کودکان مهاجر افغانستانی به دلیل سیاست های ضد پناهندگی رژیم اسلامی از چرخه درس و مدرسه خارج شده و به ناچار در کارگاهها، کوره پزخانه ها و مزارع تن به کار بردگی مزدی داده تا سهمی در تأمین هزینه زندگی خانواده بر عهده بگیرند یا به خیل کودکان خیابانی بپیوندند. 


به رغم کالایی شدن آموزش و بازتاب شکاف عمیق طبقاتی  در نظام آموزشی و به رغم هزینه های سنگینی که حکومت اسلامی سرمایه داران به پشتوانه دستگاه ایدئولوژیک، نهادهای امنیتی و استخدام هزاران طلبه حوزه علمیه بجای معلم صرف رواج  افکار پوسیده و خرافات مذهبی و ضدیت با هر نوع آموزش علمی و فرهنگ پیشرو و انسانی کرده است، اما جنبش انقلابی ژینا  با پیشتازی زنان در خیابان و دانشگاه و مدرسه افق امید بخشی در پیش روی جنبش دانشجویی و دانش آموزی و کل جامعه قرار داده است. دانشجویان در دانشگاههای مختلف در کنار شعار«زن، زندگی، آزادی» با سر دادن شعارهایی مانند «علف هرزه تویی، زن آزاده منم»، «تا آخوند کفن نشود این وطن وطن نشود»، «نه روسری، نه توسری، آزادی و برابری» و با سوزاندن روسری ها و زیر پا گذاشتن قانون حجاب اسلامی و سیاست تفکیک جنسیتی ضدیت جنبش انقلابی ژینا با خرافات دینی را به طور برجسته ای عیان ساختند و آپارتاید جنسیتی در نظام آموزشی رژیم جمهوری اسلامی را قاطعانه به چالش کشیدند. امواج پی در پی دستگیری ها، شکنجه و زندان و اعدام، اخراج از دانشگاه، محروم کردن زنان از تحصیل در ده ها رشته دانشگاهی و حملات شیمیایی به مدارس دخترانه هیچکدام نتوانسته جنبش دانشجویی و دانش آموزان را به تمکین وادار کند. اعتراضات معلمان علیه این سرکوبگری ها و در دفاع از امنیت و حرمت دانش آموزان و مبارزات آنان برای پیگیری مطالبات برحق شان تأثیرات عظیمی بر فضای مدارس و فضای سیاسی کل جامعه بجای گذاشته است. معلمان با تأکید بر خواست تحصیل رایگان برای همه کودکان و رفع تبعیض ها و افزایش حقوقها به بالای خط فقر و خواست منع کالایی شدن آموزش و درمان و بهداشت، در عالم واقع خواستهای کارگران و تهیدستان شهری و اقشار فرودست جامعه را نیز مطرح کرده اند.  معلمان در جریان مبارزات خود تجارب ارزنده ای در زمینه سازمانیابی و برپایی اعتصابات و اعتراضات سراسری به دست آورده اند. از این رو دانش آموزان لازم است از آموزگاران خود نه فقط علم و دانش، بلکه فوت و فن سازمانیابی و اتحاد و مبارزه را هم بیاموزند. دانش آموزان همچنین با درس گرفتن از تجربه با ارزش جنبش دانشجویی و مبارزات دانش آموزان در گذشته، می توانند  شوراها، کانون ها و انجمن های دانش آموزان را ایجاد کنند. جنبش های دانشجویی و دانش آموزی  و معلمان در همبستگی با هم و همراهی خانواده هایشان می توانند سیاست های امنیتی و ارتجاعی رژیم اسلامی در عرصه آموزش و پرورش را به عقب برانند و به سهم خود توان تازه ای به جنبش انقلابی ژینا ببخشند. 


حزب کمونیست ایران ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید، از جان فشانی ها، مبارزات قهرمانانه و پر شور دانش آموزان، دانشجویان، معلمان و استادان انقلابی در یکسال گذشته صمیمانه قدردانی می کند و تلاش های آنان برای ایجاد همبستگی و اتحاد با جنبش کارگری و دیگر جنبش های پیشرو اجتماعی را ارج می نهد. در شرایطی که رژیم اسلامی سرمایه داران برای بقای خود از هیچ جنایتی دریغ نمی کند، باید مبارزه را آگاهانه تر، نقشه مندتر، سازمانیافته تر و با بسیج نیرویی چند برابر قدرتمند تر از نیروی دشمن، ادامه داد. پیروزی از آن ماست. 


سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی 

زنده باد آزادی، برابری، حکومت کارگری 

 

کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران 

شهریور ۱۴۰۲ 

سپتامبر ۲۰۲۳ 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate