مردم فلسطین و اسرائیل قربانی جنگ افروزی دو قطب ارتجاعی

اعلامیه کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران: مردم فلسطین و اسرائیل قربانی جنگ افروزی دو قطب ارتجاعی

یکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰٢

بامداد روز شنبه هفتم اکتبر ۲۰۲۳ نیروهای مسلح شاخه نظامی حماس در جریان یک عملیات غافلگیرانه تحت نام “طوفان الاقصی” به برخی از مناطق تحت اشغال دولت اسرائیل نفوذ کرده و بنا به گزارش ها ده ها نفر از سربازان اسرائیلی را کشته و زخمی کرده و یا به اسارات گرفته اند. نیروهای شاخه نظامی حماس همزمان هزاران موشک به سمت شهرهای اسرائیل پرتاب کرده اند. در نتیجه این آتش باران تا کنون بیش از ۳۵۰ نفر از مردم اسرائیل جان خود را از دست داده و حدود ۱۸۰۰ نفر هم زخمی شده اند. ارتش اسرائیل نیز ساعتی بعد از آغاز این حملات، عملیات هوایی گسترده ای را تحت عنوان “شمشیرهای آهنین” علیه نوار غزه آغاز کرده و ساکنین غزه را زیر آتش بمباران های سنگین قرار داده است. بنا به گزارش ها طی یک روز گذشته بیش از ۳۰۰ نفر از ساکنان نوار جان خود را از دست داده اند و هزاران نفر نیز زخمی شده اند. نتانیاهو نخست وزیر نژادپرست اسرائیل شرایط جنگی اعلام کرده و تهدید کرده که غزه را با خاک یکسان می کند.


این جنگ مرگبار در ادامه هفته ها تنش و زد و خورد در امتداد مرز اسرائیل و نوار غزه و درگیری های ممتد در کناره باختری به وقوع پیوسته است. ارتش اسرائیل چندین ماه است که خواب و آرامش را از مردم این مناطق سلب کرده است. فقط در چند ماه اخیر بیش از ۲۰۰ نفر فلسطینی در نتیجه سیاست مشت آهنین دولت نژادپرست اسرائیل جان خود را از دست داده اند. در همین مدت حدود ۲۰  شهروند اسرائیلی هم در نتیجه حملات گروه حماس کشته شده اند. این جنگ ارتجاعی و خونین ادامه منطقی سیاست های نژادپرستانه و اشغالگرانه دولت اسرائیل از یک سو و سیاستهای ارتجاعی و نفرت افکنی مذهبی گروه حماس و سازمان جهاد اسلامی فلسطین وابسته به رژیم جمهوری اسلامی از سوی دیگر است. دولت نژاد پرست اسرائیل با حمایت دولت آمریکا و دیگر متحدینش در اروپا بدون وقفه با شهرک سازی در سر زمین های فلسطینی سیاست اشغالگرانه خود را پیش برده و سالها است با محاصره بیش دو میلیون از ساکنان نوار غزه زندگی فاجعه باری را به آنها تحمیل کرده است. ماهیت ارتجاعی این جنگ ارتجاعی و نابرابر را از ماهیت مدافعان دو طرف جبهه های این جنگ هم می توان تشخیص داد. بعد از آغاز عملیات شاخه نظامی حماس بلافاصله رژیم جمهوری اسلامی، حکومت طالبان در افغانستان و حزب الله در لبنان پشتیبانی خود را از این عملیات اعلام کردند. در مقابل جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا، رئیس کمیسیون اروپا، رئیس جمهور فرانسه، صدراعظم آلمان، وزیر خارجه ایتالیا و  سازمان پیمان نظامی آتلانتیک شمالی – ناتو حملات حماس را تروریسی خواندند و از دولت نژاد پرست اسرائیل حمایت کردند.


مردم فلسطین و اسرائیل که قربانیان اصلی این جنگ افروزی ها هستند، هیچ منافعی در این جنگ ارتجاعی ندارند. این جنگ در راستای منافع گروههای نژادپرست و فاشیستی در اسرائیل قرار دارد و از سوی دیگر به منافع رژیم جمهوری اسلامی، حزب الله لبنان، حشد شعبی در عراق و دیگر جریانات مرتجع اسلامی در منطقه خدمت می کند. رژیم جمهوری اسلامی برای منحرف کردن افکار عمومی از بحران های همه جانبه داخلی و بر هم زدن روند عادی سازی مناسبات دولت اسرائیل با  رژیم سلطنتی عربستان سعودی و برخی دیگر از دولت های منطقه بشدت به این جنگ نیاز دارد. دولت اسرائیل با اعلام شرایط جنگی جنبش های اعتراضی در داخل اسرائیل را به عقب می راند و سران گروه های ارتجاع اسلامی مانند حماس و جهاد اسلامی و سازمان فتح از آن برای تداوم حاکمیت و تأمین منافع خود بهره می برند.



حزب کمونیست ایران ضمن محکوم کردن این جنگ ارتجاعی، بر این باور است که کارگران و مردم ستمدیده فلسطین راهی جز اتحاد و همبستگی با کارگران و نیروهای آزادیخواه و جریان های انقلابی در اسرائیل و جلب حمایت و همبستگی نیروهای ترقی خواه در سطح جهان برای بهبود توازن قوا در مبارزه بر علیه رژیم نژادپرست اسرائیل و طرد جریانات مرتجع مذهبی پیش رو ندارند. لازم است با حمایت و تقویت نیروی همبستگی جهانی با مردم ستمدیده فلسطین توازن قوا را به نفع مبارزه حق طلبانه و آزادیبخش این ملت ستمدیده تغییر داد. نباید گذاشت که آرزوها و امیدهای یک ملت برای رهائی از چنگ یک رژیم نژادپرست و اشغالگر زیر آوار این جنگ های ارتجاعی و ویرانگر مدفون گردند.


کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران

۱۶ مهر ۱۴۰۲

۸ اکتبر ۲۰۲۳

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate