پیام کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران به مناسبت نوروز و سال نو ۱۴۰۳

پیام کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران به مناسبت نوروز و سال نو ۱۴۰۳

بهار این نماد سرزندگی، زایش و حرکت طبیعت در حالی فرا می رسد که رژیم جمهوری اسلامی به رغم گرفتن جان های بی شمار و ربودن نان از سفره فرودستان و تحمیل رنج های فراوان نه تنها نتوانسته مردم را مرعوب کند، بلکه شور و سرزندگی، همبستگی مبارزاتی و امید به زندگی بهتر همچنان در دل ها شعله می کشند. نوروز و سال نو در حالی فرا رسیده اند که در ادامه جنبش انقلابی زن، زندگی، آزادی، اعتصابات و اعتراضات شکوهمند کارگران، رزم بازنشستگان در کف خیابان،  به شکست کشاندن مضحکه های انتخاباتی رژیم، پیشتازی زنان در این کارزارها و در به عقب راندن اجبارهای حکومتی، برپایی جشن های پرشور نوروزی، همه اینها امید به سالی دگرگونه را در قلب آزادیخواهان و توده های مردم قوت بخشیده است. اگر آمدن بهار نشانه ذوب شدن یخ ها و گذار از دوره یخبندان و سرمای زمستان است، تداوم جنب و جوش و مبارزه در عرصه های مختلف حیات اجتماعی و تحول عظیمی که در آگاهی توده ها ایجاد شده بیانگر آن است که عبور از یخبندان حکومت اسلامی سرمایه داران و بنیان نهادن جامعه ای آزاد و برابر و مرفه بر ویرانه های آن ممکن است. اگر به آیینه دشمن نگاه کنیم، قدرت همبستگی و تسلیم ناپذیری توده های فرودست جامعه علیه ظلم و زور و نابرابری ها را در سیمای بحرانی دشمن، در تفرقه ای که در صفوف آنان ایجاد شده است و در لرزه ای که به دل سران رژیم نشسته است، می بینید. نوید پیروزی را می توان در چهره هراس زده دشمن نیز مشاهده کرد. 

اما برای کسب پیروزی و ساختن جهان دگرگونه باید ملزومات آن را فراهم آورد. خیزش های سراسری سالهای اخیر و جنبش انقلابی ژینا به رغم تمام جانفشانی ها و شکوه و عظمت و دستاوردهایی که داشتند، نشان دادند که با جنبش های خود انگیخته، در غیاب سازمانیابی جنبش کارگری و دیگر جنبش های پیشرو اجتماعی و در نبود یک رهبری سیاسی انقلابی و سراسری که چشم انداز روشنی از مسیر پیشروی، پیش روی جنبش آزادیخواهانه و انقلابی مردم ایران قرار داده باشد، پیروزی بر دشمن کار ساده ای نیست. این تحولات و به ویژه جنبش انقلابی ژینا بیش از هر زمانی دیگری آگاهی به ضرورت سازمانیابی و شکل دادن به رهبری سیاسی سراسری را در ابعاد گسترده به درون جنبش های اجتماعی برده است.

طبقه کارگر ایران به رغم مانع سرکوب، فقر ساختاری و بی سابقه، ناامنی شغلی و دیگر موانعی که سر راه دارد می تواند با تکیه بر دستاوردهای مبارزاتی تاکنونی خود بر این موانع غلبه کند. وجود کمیته های کارخانه، کمیته های اعتصاب، برپایی مجامع عمومی و پا به میدان گذاشتن طیف گسترده ای از فعالین و پیشروان جنبش کارگری با رویکرد شورایی ظرفیت های جنبش کارگری برای غلبه بر این موانع را نشان می دهد. حضور برجسته زنان در جنبش اعتراضی بازنشستگان و معلمان به عنوان بخشی از جنبش کارگری و در جنبش دانشجویی و نقش آنان در سازمان سراسری و رهبری این جنبش ها بیانگر ظرفیت های بالای جنبش زنان در امر سازمانیابی است. جنبش رهایی زنان در مسیر پیشروی خود می تواند نیروی عطیم زنان کارکن و زحمتکش را به طور سازمانیافته به میدان آورد. جنبش دانشجویی در یک دهه و نیم گذشته و به ویژه در یک سال و نیم اخیر ظرفیت های برجسته ای در زمینه سازمانیابی و همبستگی با  جنبش کارگری و دیگر جنبش های پیشرو اجتماعی از خود بروز داده است.

جنبش انقلابی کردستان تاریخا و اینبار که با حضور پر رنگ خود در جنبش انقلابی سراسری به چشم و چراغ مردم ایران تبدیل شد، نشان داد که یک پای اصلی هر تحول سیاسی و انقلابی در ایران  است و پتانسیل این را دارد که نیروی کارگران و زحمتکشان را سازمانیافته تر به میدان آورد. گسترش و تحکیم پیوند این جنبش های پیشرو اجتماعی می تواند زمینه ساز تدارک اعتصابات سیاسی توده ای در سراسر ایران باشد. اعتصابات سیاسی توده ای که اعتصابات کارگری ستون فقرات آن را تشکیل دهد، می توانند انسجام صفوف نیروهای مسلح و سپاه پاسداران را در هم کوبد، شکاف درون صفوف این نیروها را عمیق تر کرده و قدرت سرکوب آن را زمینگیر کند و زمینه های سازمانیابی قیام و سرنگونی انقلابی رژیم جمهوری اسلامی فراهم آورد. تا زمانی که جنب و جوش و مبارزه وجود دارد و امید به تغییر در دلها زنده است، پیروزی در چشم انداز است.

حزب کمونیست ایران نوروز و سال نو و این جنبش پرشور و همبسته و سرشار از زندگی را به همه مردمانی که آن را جشن می گیرند، به خانواده جانباختگان راه آزادی، به مادرانی که بذر آزادی کاشتند، به زندانیان سیاسی که سلول های زندان را نیز به سنگر مبارزه علیه رژیم جهل و خرافه سرمایه جمهوری اسلامی تبدیل کرده اند، تبریک می گوید.

دور نیست آن روزی که با به هم پیوستن جویبارهای مبارزه و انقلاب، دروازه زندانهای حکومت اسلامی سرمایه داران توسط قیام کنندگان درهم شکسته شوند و زندانیان سیاسی همراه با خانواده هایشان و قیام کنندگان پیروزی را در آغوش بکشند و آزادی و برابری و رفاه همه انسانها را نوید دهند.

بهارتان خجسته و نوروزتان پیروز باد

کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران

۲۸ اسفند ۱۴۰۲

۱۸ مارس 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate