موج فاشیستی علیه کارگران و مهاجرین افغانستان در ایران را به عقب برانیم!

موج فاشیستی علیه کارگران و مهاجرین افغانستان 

در ایران را به عقب برانیم!

اکنون در جهان، در نبود حضور اجتماعی طبقه کارگر، نظام سرمایه داری بی ثباتی خود را از طریق جنگ و کشتار، فقر و گرانی و اعمال انواع سیاست های تفرقه افکنانه در میان کارگران به پیش می برد. در شرایطی که یورش جهانی سرمایه به دستاوردهای تاریخی مبارزه طبقه کارگربا افزایش ساعات کار و عدم امنیت شغلی وبالارفتن هزینه های زندگی  شتاب گرفته است ،اتفاقی نیست که هارترین جناحهای بورژوازی درجهان میدانداری می کنند و با باد زدن به مذهب و ناسیونالیسم در بین طبقه کارگرشکاف می اندازند. چندی قبل، قبل ازحملات جنون آمیزدولت نژاد پرست اسرائیل به غزه و نسل کشی مردم ستمدیده فلسطین، در ایران، کارگران و مهاجرین افغانستانی دوباره قربانی موج فاشیستی هیئت حاکمه واقع شدند وبه عنوان عامل بیکاری در ایران معرفی شدند.

 این موج ابتدا ازپخش اظهارات مقامات رژیم جمهوری اسلامی در رسانه ها شروع شد ، در فضای مجازی علیه کارگران و مهاجرین افغانستانی سازماندهی شد وانواع گرایشات راست وفاشیست ایرانی نیز دراپوزیسیون با ساختن انواع ویدئو وفیلم های دست ساز به تقویت آن پرداختند. کارگران مهاجر افغانستان در ایران طی چندین دهه حاکمیت جمهوری اسلامی سرمایه داری جزء اولین گروه قربانیانی بوده اند که با وجود ایجاد ثروت در بدترین شرایط فروش نیروی کارواستثماروعدم دسترسی به بیمه های درمانی،فاقد هیچ گونه حقوق اجتماعی نبوده وجان وامنیتشان دائمن در خطربوده است. درمجامع عمومی مورد تعرض و آزار قرارگرفته ، منازلشان به آتش کشیده شده است، زنان و بچه ها در معرض فشارو انواع توهین واقع شده اند ومردان در قبال برخورداری از حق اقامت درایران درگروههای شبه نظامی وجنگ های نیابتی عراق و سوریه سازمان داده شده اند. در میان اعدام شدگان در ایران مهاجرین افغانستانی نیز بوفوردیده شده اند. ارگان های ضد کارگری خانه کارگر و شوراهای اسلامی کارنیز بارها و در روز جهانی کارگر، از زبان “کارگران ایران” خواهان اخراج آنها از ایران شده اند. 

در دو دهه گذشته که موج اعتراضات کارگری درایران گسترش پیدا کرد طبقه کارگربدرست، عامل بیکاری و گرانی و افزایش هزینه های زندگی را که دولت و کارفرماها هستند درهر حرکت اعتراضی خود یاد آور شده اند. کارگران مهاجر افغانستان نه تنها عامل بیکاری نیستند بلکه خود مولد چنان ثروتی در ایران هستند که می تواند بخشی از رفاه جامعه را تامین کند. امواج فاشیستی با خود سیاست های تفرقه اندازانه را در میان کارگران تقویت می کند تا حضور اجتماعی کارگران به صورت طبقه ای درمقابل سرمایه داری تعیین نیابد. رژیم جمهوری اسلامی سرمایه داری ایران نیزبا این هدف براین موج نشسته است. غافل ازاین که اعتراضات اجتماعی بدرست عامل بیکاری و فقر و گرانی را نه هم طبقه ای های خود در میان مهاجرین افغانستان که دولت و کارفرمایان تحت حاکمیت اسلامی سرمایه می دانند.  تنها با اتحاد طبقاتی می توانیم امواج فاشیستی را به عقب برانیم.

نهادهای همبستگی با جنبش کارگری در ایران ـ خارج کشور

اکتبر ۲۰۲۳

https://t.me/nahadhayehambastegi

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate