فیلمی تاثیرگذار در مورد یک زن قوی / دانیلا واکونیگ

فیلمی تاثیرگذار در مورد یک زن قوی

بررسی فیلم

از: دانیلا واکونیگ

۸ مارس ۲۰۲۲

مینا احدی ایرانی الاصل دهه هاست که علیه نقض حقوق بشر توسط اسلام سیاسی، مبارزه می کند. حسام یوسفی فیلمسازی از کردستان چندین ماه با دوربینش او را همراهی کرد و اکنون با مستند «همه به تو سلام میکنند» پرتره‌ای سینمایی از این فعال حقوق انسانی ارائه می‌کند که  بسیار تاثیرگذار است.

C:\Users\minaa\Desktop\12_a.png

مینا احدی در فیلم “همه به تو سلام میکنند”، کار حسام یوسفی

“زندگی یک سفر طولانی است. گاه سریع و گاهی آهسته. این سفر همیشه زیبا نیست. همیشه پر از لحظات آرام و ناب نیست. اتفاقاتی وجود دارند که زندگی را دگرگون می کنند. انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ آن اتفاقی بود که مسیر زندگی من را تغییر داد و نه تنها لحظات زیبای زیادی را وارد زندگی من کرد، بلکه لحظات دردناکی را نیز به همراه داشت.”

این سخنان مینا احدی مقدمه مستند حسام یوسفی درباره این فعال مدافع حقوق انسانی و اتریشی ایرانی تبار  است.

C:\Users\minaa\Desktop\poster.jpg

عکس فیلم “همه به تو سلام میرسانند”

 در آغاز فیلم یوسفی به نوعی پایان زندگی مطرح میشود، مرگ. احدی  در همان آغاز توضیح میدهد که چگونه نگرش او نسبت به مرگ در طول زندگی اش تغییر کرده است او در مورد نقش مثبت  فرزندان و خانواده اش در این تغییرات حرف میزند. مرگ از یکطرف و خانواده به  عنوان نماد زندگی از طرف مقابل، دو قطبی هستند که زندگی احدی حول آنها می چرخد. یوسفی که مانند احدی در ایران به دنیا آمده است، در طول ماه ها بارها به دیدار این فعال سیاسی رفت و با او از اتفاقات و مراحل زندگی اش صحبت کرد و فعالیتهای سیاسی او را دنبال کرد. مصاحبه‌های پرتره سینمایی یوسفی با فیلم‌های تاریخی انقلاب ایران و دیگر رویدادهایی که زندگی مینا احدی را شکل دادند، تکمیل شده است.  

احدی که در سال ۱۳۳۵ در ابهر به دنیا آمده است، در این فیلم از دوران کودکی خود در یک محیط شهری کوچک و متاثر از مذهب می گوید که آن را زندان می بیند. او مجبور به پوشیدن حجابی است که برای او «کفن سیاهی بر احساسات، عواطف و تصمیماتش است». از طرفی آزادی را از طریق گذراندن تعطیلات در پیش پدربزرگ  بی مذهب اش در تهران می شناسد، زیرا آنجا دیگر مجبور نیست روسری سر کند و می تواند از شهر بزرگ لذت ببرد. او برای فرار از زندان مذهبی دست به هر کاری می زند تا در مدرسه نمرات خوبی کسب کند تا بتواند در یک شهر بزرگ درس بخواند.

احدی در سال ۱۳۵۳ تحصیل در رشته پزشکی را در دانشگاه تبریز آغاز کرد. او به محافل سیاسی چپ می‌پیوندد و برای انقلاب علیه حکومت استبدادی پهلوی مبارزه می‌کند. انقلاب،  البته چپها را به قدرت نمیرساند، بلکه بنیادگرایان مذهبی به رهبری روح الله خمینی حکومت اسلامی را اعلام میکنند. به گفته احدی، اولین قربانیان رژیم جدید زنان بودند. احدی همراه با دیگران سازمان دهنده  تظاهرات در دانشگاه و خارج از دانشگاه علیه حجاب اجباری است  و  بدنبال  این فعالیتها از دانشگاه اخراج می شود. اما احدی به مقاومت و مبارزه در برابر رژیم اسلامی ادامه میدهد. او در این مقطع با همسر اولش ملاقات می کند که توسط حکومت اسلامی دستگیر می شود. برادر بزرگ او یکبار در زندان موفق به ملاقات همسر مینا احدی میشود و در آنجا قبل از اعدام شدن به او میگوید “همه به تو سلام میرسانند”.  

به این ترتیب، احدی که زندگیش در خطر است، نزد پارتیزان های کمونیست سازمان کومله در کردستان می رود . در حین کار و فعالیت در آنجا با همسر دومش آشنا میشود و با او ازدواج میکند. در  کردستان، در جریان حمله با گاز سمی توسط نیروهای صدام حسین که در سال ۱۹۸۸ میلادی اهدافی را در کردستان عراق بمباران کردند، احدی به سختی توانست جان خود را نجات دهد  و سرانجام در سال ۱۹۸۹ از اتریش درخواست پناهندگی کرد. او مادر دو دختر هست و همچنان به مبارزه با رژیم اسلامی در ایران و به طور کلی اسلام سیاسی در اروپا ادامه میدهد: در درجه اول با آگاه کردن سیاستمداران و جامعه در مورد نقض حقوق بشر توسط اسلام سیاسی.

C:\Users\minaa\Desktop\11_a.png

مینا احدی خستگی ناپذیر تلاش می کند تا توجه را به نقض حقوق انسانی توسط رژیم اسلامی در ایران جلب کند و از اعدام ها جلوگیری کند.

حسام یوسفی در فیلمش نشان می‌دهد که احدی تا چه اندازه از تجربیات دردناک شخصی‌اش – مهم‌تر از همه اعدام تلخ همسر اولش – برای تعهد چندین ساله‌اش نیرو می‌گیرد.

احدی در فیلم یوسفی می گوید: «چون همسرم اعدام شد و من این رنج و درد را تجربه کردم، دیگر نمی خواهم کسی، مادری و همسری و فرزندی این درد را تجربه کند.” همچنین مینا احدی با کارآگاهگرانه و  خستگی ناپذیر خود در مبارزه با اسلام سیاسی، که همراه است با تهدیدات مکرر جانی علیه او و  محافظت دائمی پلیس از او، بارها به مرزتحمل  و بالاتر از آن میرسد اما خودش میگوید در خانواده و در کنار فرزندانش آرامش و نیروی ادامه دادن به کار و فعالیتش را باز می یابد.  

فیلم یوسفی در برگیرنده خیلی چیزهاست. با ردیابی مراحل شکل‌گیری زندگی احدی، یک طوری سیر اتفاقات در تاریخ ایران و خاورمیانه در دوران انقلاب ایران هم ردیابی میشود. این فیلم در عین حال یک فراخوان است، چرا که به طرز  ناراحت کننده ای توجه را به این واقعیت جلب می‌کند که اعدام و نقض حقوق انسانی در ایران تحت حاکمیت حکومت اسلامی، رویدادهای عادی و روزمره هستند که اغلب توسط سیاست‌های دول غربی و همچنین در بین مردم در جوامع غربی کاملاً نادیده گرفته می‌شوند.

بیش از همه، فیلم یوسفی پرتره ای تأثیرگذار از زنی قوی با زندگی پر حادثه و پرتحرک است.

مستند ۶۰ دقیقه ای «همه به تو سلام می کنند» ساخته حسام یوسفی امروز در شهر کلن به نمایش درآمد.

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate