مروری بر مبارزات طبقاتی درخشان جنبش کارگری در هفت تپه / هیئت تحریریه جهان امروز

مروری بر مبارزات طبقاتی درخشان جنبش کارگری در هفت تپه

۱۵

اسدبیگی‌ها سال ۱۳۹۴، بنا به پشتوانه ی فرمان علی خامنه ای مبنی بر خصوصی سازی با پرداخت ۱۰ میلیارد تومان در مزایده نیشکر هفت‌تپه شرکت کرده و برنده شدند.  این باند مافیایی مجموعه را به ۱۲۰۰ میلیارد تومان خریدند که می‌بایست در ۱۰ سال پرداخت شود. آنان تنها با پرداخت ۶ میلیارد تومان از این مبلغ که اعتبار گرفتند مالک هفت تپه شدند. به اینگونه امید اسدبیگی بر هرم قدرت نشانیده شد. وی تا فوق دیپلم درس خوانده و از ۸ سالگی نزد پدر در اختلاس و فساد تجربه اندوخته و فارغ التحصیل شده بود.

با وجود انتشار خبر لغو مالکیت بخش خصوصی در مجتمع نیشکر هفت‌تپه، و موضع مشخص و حداقل کارگران در خلع ید از مالکیت خصوصی و برقراری مدیریت شوراگرایانه کارگران، قوه قضاییه ی رژیم در دست باند خامنه ای در اعلام رسمی خلع ید، وقت کشی می کرد.

 اعلام دولتی شدن، برای حکومت، یک خودزنی بود. واگذاری هفت‌تپه به بخش خصوصی در چهارچوب ابلاغیه اصل ۴۴ قانون اساسی از سوی علی خامنه‌ای، و بنا به روند نئولیبرالیسم جهانی شدن انجام شده بود. 

  اعتصاب برسر چیست؟

این پرسش از سوی مجتبی یوسفی نماینده حکومتی از اهواز “عدم توانمندی و صلاحیت برخی مدیران” تعریف می شود و نماد یک تبه کاری به نمایش گذارده می شود! او شکایت می کند که «چرا خوزستان در اعتصاب، رتبه اول در کشور را دارد»؟ چرا “دغدغه صنفی کارگران به اعتصاب و تحصن تبدیل می شود”؟ وی مامور است و به خوبی می داند که اعتصاب، اعتراض کارگر علیه ستم طبقاتی و مناسبات ضدانسانی این سیستم استبدادی است و نه تنها علیه دولت  و یا شیوه ی مدیریت. 

کارگران علت اعتصاب را اینگونه تعریف کردند: «اسدبیگی بی شرف اختلاسگر تا اونجا حقوق هایمان را نداد که همکار ما به بچه نوزادش بجای شیرخشک آب و شکر میداد. بعد وقتی ما اعتصاب میکنیم که ظالم چرا برات کار کردم دستمزدم را نمیدی، اون مدیران بی همه چیز شما یگان ویژه و بازجو و اداره امنیت را خبر می کنند که ما را سرکوب کنند. تو و امثال تو از اعتصاب کارگری ناراحت هستید …تا “مدیران” فاسد و رشوه خوار و سرکوبگری مانند شریعتی استاندار و دیگران در کنار اسدبیگی ها هستند، دزدی اموال ما کارگران ادامه داره و ما ناچاریم اعتصاب کنیم که حقوق مون را از گلوی هر اژدهایی دربیاریم. حاجی علیه اعتصاب کارگری شعار نده! اگر یک جو شرف داشته باشی از اعتصاب کارگری دفاع میکنی و علیه کارفرمایان فاسد و زورگویان می ایستی.»  

کارگران در تجربه در روند استثمار و ستم طبقاتی و  موضع حکومت و کارگزاران و  و باندهای حکومتی در عمل به این دریافت رسیدند که «اصولگرا، اصلاح طلب، میانه رو، چپ، راست، کج، ولایی، فنایی، غربگرا، شرق گرا، معتدل، مرطوب، خشک، گرم، سرد، همه سر ته یک کرباسن و این مورد در فساد مربوط به اسدبیگی ها در هفت تپه کاملا مشهود است، قبلا برخی از کارگران فکر می کردند که فساد، فقط مربوط به دولت روحانی است و با رفتن روحانی همه چیز گل و بلبل می شود، ولی مشاهده شد که با رفتن روحانی هم مشکلی حل نشد و مشکل در جایی بالاتر از ریاست جمهوری می باشد و فساد در تار و پود نظام رخنه کرده و چپ و راست و بالا و پایین آلوده شدند و خون کارگران و  مردم رو در حال مکیدن هستند.

اینجا ایرانه، جایی که نماینده مجلس رو میخری، قاضی رو میخری، رییس جمهور رو میخری، وزیر میخری، اینجا هر کی قیمتی داره! حالا یکی بالاتر یکی پایین تر!»

فساد سراپای رژیم و  تمامی گوشه های زیر فرمان اسلامی سرمایه داری او را فرا گرفته، حکومت به مانند یک ارگان فاسد به عفونت و عفونت زایی دچار شده. کارگران تجربه کردند که ابراهیم رئیسی برای انتخابات از کارگران از ابزار هفت تپه سوء استفاده کرد، رای خلع ید را چندین ماه بایگانی کرد تا کارگران را بفریبد. پس از آنکه به کارگزاری حکومت سرمایه نشانیده شد، در اجرای خلع ید سنگ اندازی کرد. کارگران با ادامه اعتصاب اعلام کردند: «ولی ما کارگران هفت تپه دیگه دست شما رو خوندیم و روبروی شما خواهیم ایستاد.» سرانجام  فریبی به نام  «ایدرو» را مطرح کردند.

 ترفند ایدرو و هفت طرح

ایدرو زیرمجموعه وزارت صنایع معادن و تجارت (صمت)  بار دیگر به میدان آورده شد. ایدرو همان ابزاری بود که مالکیت را در دست داشت و در سال ۹۳ با فریب طرح واگذاری به بخش خصوصی را به این بهانه که شرکت زیان آور است باید به بخش خصوصی واگذار شود، زمینه سازی کرده بود. ایدرو به میدان آورده شد تا دوباره شرکت را به ناچار و برای وقت گذرانی از اسدبیگی ها به  خود بازگرداند تا در فرصت مناسبی به یک «اختلاس بیگی» دیگری و وابسته به جناح  دیگری از حکومتگران واگذار شود.

با این ترفند و فریب که مجتمع نیشکر از ایدرو و وزارت صمت به وزارت اقتصاد با بانک های دولتی بسیاری که در زیرمجموعه دارد، طرح توسعه نیشکر یا همان هفت طرح به اجرا درآید و هفت تپه به هشتمین طرح این وزارت تبدیل شود.

حکم بازگشت و لغو واگذاری به بخش خصوصی، حکم لغو دیگر بخش های خصوصی شده از از جمله ماشین سازی تبریز، مجمتع فولاد، دشت مغان، هپکو و آذرآب ووو که همچنان  در ابهام مانده بودند در پی داشت. 

با این وقت کشی ها بود که هنوز احسان الله اسدبیگی، رئیس هیات مدیره هولدینگ های بسیار و شرکت گروه صنعتی آریاک صنعت داتیس و  مالک شرکت هفت‌تپه، به ایلنا می گفت: “رای لغو واگذاری شرکت هنوز به این مجموعه ابلاغ نشده است.”

امید اسدبیگی به همسر استاندار خوزستان غلامرضا شریعتی، دستکم ۲۵ هزار دلار هزینه سفر تفریحی خانواده و هزینه گردشگری تامین کرده بود. تنها استاندار خوزستان نبود، «ستاد امداد امام» که از نیشکر هفت‌تپه الکل می‌خرد نیز یکی از رانت و رشوه خواران بود.

 

مالک هفت تپه یک و نیم میلیارد دلار ارز دولتی را دچار چرخش کثیف در کشور کرد

احمد نادری، نماینده مجلس اسلامی در نشست علنی  روز سه‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۹ در پاسخ به دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی در پیرامون سبب استنکاف سازمان خصوصی‌سازی از اجرای رأی صادره از سوی دیوان محاسبات مبنی بر خلع ید مالک شرکت هفت تپه چیست،گفت: هفت تپه تبدیل به یک پاشنه آشیل برای نظام جمهوری اسلامی ایران شده آن هم با ناکارآمدی‌هایی که در دولت آقای روحانی ما مشاهده می‌کنیم… ماجرا از این قرار است که یک ابرمتهم ارزی حدود یک و نیم میلیارد دلار ارز می‌گیرد که به خارج برود و کالای اساسی مورد نیاز مردم را تأمین کند و به داخل کشور وارد کند تا مردم از آن متنعم شوند. .. این فرد پول را در این اتاق می‌گیرد و در اتاق بغل آن را تبدیل به ریال می‌کند و بدون اینکه دلاری از این پول را خارج از کشور کند و بدون اینکه کالایی وارد کشور شود و این پول یک و نیم میلیارد دلار شروع به چرخش کثیف در کشور می‌کند و نهایتا تبدیل به یک منبع برای یک سری کارهای غیرقانونی می‌شود. گزارشات آن هم موجود است و در حال رسیدگی در دادگاه است و مراجع امنیتی هم این را تصدیق می‌کنند.» وی افزود: «با بخش اندکی از این پول یعنی حدود ۶ میلیارد تومان هفت تپه را خریداری می‌کند یعنی منشأ خرید هفت تپه همان ارزی است که از دولت گرفته است. زمانی که هفت تپه خریداری می‌شود مالک آن شروع به یکسری کارها می‌کند که امنیت استان و زندگی و معیشت کارکنان اختلال ایجاد می‌کند.»()

کارگران  بار دیگر در انتظار مجلس سرمایه داران حاکم ماندند. آب بر نیزارها بسته شد، حق آبه نیشکر هفت تپه به دستور حکومت باید لغو می شد تا کارگران و شوش و هفت تپه نابود شوند. کارگران  از خود گله کردند که باید خرداد و تیر (۱۴۰۰) اعتصاب را ادامه می دادند. بنا به ارزیابی کارگران، اعتصاب برای تعیین تکلیف نهایی، ضروری بود. کارگران دلایل اعتصاب را اعلام کردند:

دلایل اعتصاب ما:

برای تسریع در روند تعیین تکلیف!

۳ ماه حقوق معوقه داریم!

اورهال() انجام نشده است!

کشت انجام نگرفته است!

تعیین وتکلیف نیروهای اخراجی فصلی

تعیین و تکیف نیروهای اخراجی مطالبه گر

شورا (اسلامی) همچنان خیانت میکند!

خواست‌های کارگران نیشکر هفت‌تپه در اعتصابی که از ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ آغاز شده:

 پرداخت فوری حقوق‌های معوقه و تمدید دفترچه بیمه
 بازگشت به کار فوری برای همکاران اخراج شده
 بازداشت فوری امید اسد بیگی
 خلع ید فوری کارفرمای اختلاسگر و بخش خصوصی از هفت تپه
 بازگرداندن فوری ثروت‌های اختلاس شده به کارگران
 پایان کار مدیران بازنشسته

کارگران این بار در شرایطی دیگر  به خیابان آمده‌اند. شدت یابی فقر و فلاکت عمومی، شیوع گسترده کرونا و محاکمه ۲۱ «اخلالگر کلان ارزی» در دادگاه و از جلمه اتهام یک و نیم میلیارد دلار فساد مالی که امید اسدبیگی، متهم ردیف اول آن نشسته بود. حکومت تلاش دارد تا  به روش گذشته با وعده و زجر با پرداخت قطره ای بخشی از مطالبات گذشته با ترفند تفرقه و فریب و تهدید  کارگران را از اعتصاب منصرف سازد.

فعالین مجمع نمایندگان و فعال کارگری، آگاهانه با خرد جمعی کارگران،  اعتصاب را فراخواندند.«همکاران گرامی فردا برای تعیین تکلیف خودمان و شرکتمان درب مدیریت شرکت جمع میشویم تا برای اعتصاب تصمیم جمعی بگیریم. خرد جمعی و رای گیری یعنی به این شکل، پس حضور صد درصدی لازم است. 

برای اعتصاب فراخوان داده شد: فردا شروع اعتصاب جدید هفت تپه، درب مدیریت شرکت

انتشار آزاد در گروها و بین همکاران خود لطفا منتشر کنید

پیام همکاران در گروه های واتزاپی، بازنشر: کانال مستقل کارگران هفت تپه

برگزاری اولین روز اعتصاب کارگران هفت تپه، سه شنبه – ۶ مهر ۱۴۰۰

اهم مطالبات کارگران اعتصابی:

تعیین تکلیف فوری مدیریت شرکت و شفاف سازی نحوه و قیمت واگذاری شرکت

– پرداخت فوری حقوق های معوقه

– تسریع در انجام عملیات کشت و ترمیم کارخانه

– بازگشت به کار اخراجی ها

– تمدید قرارداد فصلی ها

– اعلام و اجرای حکم صادر شده علیه اسدبیگی-رستمی در پرونده اختلاس

– مختومه شدن پرونده خانم فرزانه زیلابی

تا رسیدن به مطالبات، اعتصاب در هفت تپه ادامه دارد. آبانماه ۱۳۹۹، هفت تپه-کانال مستقل کارگران 

مجمع نمایندگان کارگری (پنج شنبه – ۱۵ مهر ۱۴۰۰)

کارگران به این نتیجه رسیده بودند که حکومت در ادامه فریبکاری های ۴۰ ساله ی خود در حال خرید وقت و به سان ابزار سرکوب و فرمانروایی طبقه سرمایه دار ادامه همان وظایف طبقاتی خود است. با این شناخت از ماهیت حکومت، اعلام اعتصاب، سلاح کارگران بود. مجمع نمایندگان برای مجمع عمومی در کارخانه فراخوان داد. از کانال مستقل هفت تپه اعلام شد: «نتیجه رای گیری شورایی امروز در مجمع عمومی کارگران هفت تپه بین سه گزینه پیشنهادی کارگران: ۱-راه آهن ایستگاه هفت تپه، ۲- جاده ترانزیتی و یا ۳- مقابل استانداری اهواز بود. نظر خواهی شد و  خرد جمعی موافقان و مخالفان شنیده شد. نتیجه ی رای گیری و تصمیم جمعی کارگران هفت تپه اعتراض در برابر استانداری خوزستان بود. کارگران اعلام کردند: «روز شنبه به اهواز و مقابل استانداری می رویم و اعتراضمان را به بلاتکلیفی شرکت در آنجا اعلام می کنیم. ما خواهان پیوستن به هفت طرح هستیم و تا وضعیت به این شکل باشد ما دست از اعتصاب و اعتراض برنخواهیم داشت.» (جمعی از کارگران هفت تپه از بخش های مختلف). 

زنده باد هفت تپه، پایتخت اعتصاب جهان!

زنده باد اتحاد و هشیاری کارگری!

اراده ی جمعی بنا بر خردجمعی بر ادامه ی اعتصاب و برگزاری همایش اعتراضی در برابر استانداری خوزستان به سان نماد حاکمیت اسلامی سرمایه در ایران بود: تا رسیدن به مطالبات به اعتراض و اعتصاب ادامه خواهیم داد!

«همکاران عزیز. همانطور که از دیروز اعلام شده و رای جمعی همه ما بوده به اهواز میریم تا ادامه اعتراض خودمون رو دم استانداری انجام بدیم. از فعالین مستقل هم درخواست داریم اگر توسط استانداری به داخل و برای مذاکره دعوت شدند به استاندار بگن بیاد بیرون از دفترش و در جمع همه کارگران تجمع کننده هر حرفی داره بزنه. اینکه استاندار میگه نامه نوشتم و تماس گرفتم مشکل ما رو حل نمیکنه.» 

کارگران افزودند «تصمیم به حضور در اهواز و مقابل استانداری تصمیم جمعی همه ما بوده و نه نمایندگان ما در مجمع نمایندگان کارگری. اگر این دوستان زحمتی میکشند فقط زحماتی از طرف ما بر گردنشون هست و اگر هم قرار باشه فردا برن جلسه همونجا باید رای گیری کنیم و بگیم خط قرمز ما چه چیزهایی هستن.» کارگران دریافته بودند که به رهبری ابراهیم رئیسی،  توظئه برای خصوصی سازی ادامه دارد. کارگران اعلام کردند:«میخواد اول مقداری تعمیرات بشه بعد شرکت رو بده خصوصی سازی بعد بدن به ستاد اجرایی یا سپاه یا بنیاد یا… ما به هیچ عنوان این روش و فریب رو قبول نداریم. بارها اعلام کردیم یا شرکت باید تماما به اسم کارگران بشه یا موقتا دولتی و زیر نظر هفت طرح اون هم با نظارت شورایی کارگری و با خرد جمعی همه کارگران.»

خبر فراخوان در کانال مستقل کارگران هفت تپه: «ساعت هفت صبح از میدان ورودی شرکت حرکت میکنیم به سمت اهواز و استانداری خوزستان. فردا شرکت رو تعیین تکلیف خواهیم کرد.» 

گل گرفتن در شورای اسلامی

«فردا چهار شنبه در اتاق شورای اسلامی را خواهیم بست!» کارگران اعلام کردند:

کارگران در شورای اسلامی مجتمع را  گِل گرفتند. اعلام انحلال شورای اسلامی کار را با امضا بیش از ۲۰۰۰ کارگر در سال ۹۷ به طور رسمی انجام گرفته بود. در این اقدام سمبلیک برای انحلال انقلابی شورای اسلامی کار، یعنی ارگان سرکوب و ایدئولوژیک حکومتی و طبقاتی، با تصمیم جمعی و اعلام قبلی اجرا شد. کارگران اعلام کردند:

«ما به راحتی توان این را داریم که هر فردی که علیه کارگر هفت تپه و علیه فعالیت های هفت تپه حرف میزند و گرای امنیتی میدهد را رسوا کنیم. هر کسی باشد و هر  اسم و رسمی داشته باشد. مهم این است برخی با ظاهر دفاع از کارگر دارند تخریب میکنند. … برای روشن شدن ذهن همکاران، انبوهی از اسناد و اموالی که با نام کارگر هفت تپه جمع کردی و به جیب خودت زدی رو اعلام خواهیم کرد….»

جمعی از کارگران هفت تپه از بخش های مختلف- چهارشنبه – ۷ مهر ۱۴۰۰

دومین روز چهار شنبه هفتم مهرماه ۱۴۰۰. فردا، روز سوم برای همایش در برابر استانداری با خرد جمعی  اعلام شد:

«پس از ۳ روز اعتصاب در داخل کارخانه برای ادامه اعتصاب به درب استانداری خوزستان یا فرمانداری شوش، رای گیری خواهیم کرد.» 

بین سه گزینه پیشنهادی کارگران یعنی راه آهن ایستگاه هفت تپه، جاده ترانزیتی و در برابر استانداری اهواز و ارائه استدلال موافقان و مخالفان، سرانجام رای گیری شد و تصمیم جمعی کارگران هفت تپه، همایش شنبه در اهواز و در برابر «استانداری برویم و اعتراضمان را به بلاتکلیفی شرکت در آنجا اعلام کنیم. ما خواهان پیوستن به هفت طرح هستیم و تا وضعیت به این شکل باشد ما دست از اعتصاب و اعتراض برنخواهیم داشت.»

جمعی از کارگران هفت تپه از بخش های مختلف – پنج شنبه – ۱۵ مهر ۱۴۰۰

حقوق خود را می گیریم

–  واکسیناسیون همگانی و معتبر 

– پایان دادن کارگری و عملی به جاسوس خانه شورای اسلامی خیانت کار 

– حمایت از وکیل با شرافت کارگران هفت تپه خانم زیلابی

هفت تپه دارد می میرد، نجات دهنده شرکت فقط ما کارگران و فرزندان هفت تپه هستیم.

«تشکل پایدار ما مجمع نمایندگان و شورای مستقل ماست» … 

 جهان امروز/ ارگان 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate