جهنم بر فراز غزه! 

همانطور که پیش بینی می شد ارتش اسرائیل بی توجه به قوانین بین المللی و حقوق غیرنظامیان در غزه نه تنها بمباران کور این شهر را بطور نجومی ادامه میدهد بلکه هدفمند به یکی از حساس ترین نقاط و آنهم بیمارستان حمله هوایی کرد. این حمله وحشیانه بیش از هشتصد کشته و زخمی بجای گذاشته است.این جنایت جنگی بسرعت واکنش های پرتعدادی را از سوی کشورهای عربی بدنبال داشته و چهره جدیدی از صفبندی های منطقه ای را نشان داده است. بمباران بیمارستان الاهلی در غزه علاوه بر کشتار بیماران و پرسنل آن موجب انتقال بسیاری دیگر در شرایطی اضطراری به سایر بیمارستانهای این شهر شده است و بعلت وخامت حال آنها پیش بینی میشود که تعداد کشته شدگان افزایش یابد.

حال آنکه بیمارستانهای دیگر نیز جای امنی برای آنها نیست. این در حالی است که صدها هزار ساکن اسرائیل نیز بعلت شرایط جنگی آواره شهرهای دیگر شده اند. آنچه در این جنگ کثیف گم شده است همانا حقوق مردم و غیرنظامیان در این منطقه است. بر اساس گزارشات وزارت خارجه سعودی که کشورش در یک قدمی توافقات و روابط دوستانه با اسرائیل بود, این جنایت را شنیع خوانده و بشدت محکوم کرده است. اتحادیه اروپا که از آغاز حمله وحشیانه نیروهای حماس بطور یکطرفه در کنار اسرائیل قرار گرفت نیز از این جنایت هولناک یکه خورده و ضمن محکوم نمودن آن خواستار محاکمه عاملان آن شده است. شورای همکاری خلیج فارس نیز در زمره محکوم کنندگان آن قرار گفته است.

دولت مصر خواستار دخالت بینالمللی برای جلوگیری از اینگونه تخلفات جنگی شده و همچنین کانادا نیز این اقدام هولناک را خارج از قوانین بینالمللی جنگ نامیده است. اردوغان ضمن محکوم نمودن این حمله هوایی آنرا عاری از اساسی‌ترین ارزش‌های انسانی اسرائیل خوانده است. محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که قرار بود با بایدن در اردن دیدار کند آنرا لغو کرده است و آنرا نسل کشی نامیده است.پادشاه اردن حمله وحشیانه اسرائیل به بیمارستان را شرم آور خوانده است. این جنایت وحشیانه در شرایطی صورت گرفته است که دولت و ارتش اسرائیل با بمبارانهای مرگبار و کور خانه های مسکونی و زیرساختهای غیر نظامی, مردم غزه را از سویی مجبور به کوچ از خانه های حود کرده است و از طرف دیگر بخشی از غیرنظامیان ناچار شده اند برای در امان ماندن به راهروها و سالنهای بیمارستانها پناه ببرند.مردمی که روزها آب, موادغذایی و سوخت بر آنها بسته شده است.

ارتش اسرائیل برای در امان ماندن از سیل محکومیت ها و واکنش جهانی ابتدا آنرا به جهاد اسلامی منتسب کرد و سپس سخنگوی این ارتش گفته است که: نمیداند این اقدام ارتش اسرائیل بوده است یا نه! ارتش اسرائیل پیش از آن نیز اقدام به حمله هوایی به مدارس نیز کرده بود.منطقه خاورمیانه با این جنایت تازه ارتش اسرائیل دستخوش تحولاتی میشود که احتمال بالا رفتن آتش جنگ را محتمل نشان میدهد.

بی شک این واقعه میتواند چهره جنایتکارانه دولت و ارتش اسرائیل را همانند اعمال وحشیانه حماس در کشتار و گروگانگیری غیرنظامیان در برابر افکار عمومی جهانیان بیش از پیش نمایان کند. هم اکنون اولاف شولتز نخست وزیر کشور آلمان که از اولین حامیان اسرائیل بود در حال گفتگوی همبستگی با نتانیاهوست حال آنکه ابعاد این جنایت جنگی پس از بازگشت از این سفر قطعا عواقبی برای او خواهد داشت.

آنچه مسلم است با تداوم بمبارانهای این شهر و طولانی تر شدن محاصره غزه فشارها بر دولت و ارتش اسرائیل نیز از سوی افکار عمومی و کشورهای منطقه افزایش خواهد یافت و اتفاق جهانی برای توقف این جنگ کثیف که تنها قربانیان آن مردم و غیرنظامیان, کودکان و زنان هستند گسترش خواهد یافت.بالا گرفتن ابعاد جنگ و گسترش آن به کرانه باختری, لبنان, سوریه و حوثی های یمن که در حال حاضر متاثر از این واقعه ناآرام تر شده اند میتواند بسرعت فاجعه ای بزرگتر را در ابعادی وسیعتر موجب شود که جمهوری اسلامی طی دهه های قبل و بمرور درپی ایجاد نیروهای نیابتی خود و تشکیل هلال شیعه در این منطقه بوده است و امروز بازوی پنهان آن است.

هدف قرار دادن شهر غزه و آنهم روزانه صدها بار توسط حملات هوایی این ارتش نشاندهنده پیچیدگی بالای ورود نیروهای زمینی ارتش اسرائیل به این منطقه است.گروگانها, تونل ها, تراکم جمعیت و دشواری های جنگ خانه به خانه از جمله عواملی است که این نیروی زمینی در همراهی با نیروی هوایی و دریایی تنها میتواند با عبور از روی اجساد و بویژه غیرنظامیان راه را برای خود باز کند و این نکته میتواند و قطعا جبهه های دیگری برای جنگ در برابر آنها قرار خواهد داد.

دولت بایدن که با اعزام دو کشتی جنگی خود به منطقه و ارسال سلاح به اسرائیل پز دخالت و حمایت از اسرائیل را گرفته است امروزه برای هر یک از اقدامات مستقیم خود در این بحران منطقه ای بیانیه های خود را باید چندین بار قبل از صادر کردن مزمزه کند! این در حالیست که بسیاری از نیروهایی که تا کنون بین دو صندلی می نشستند و در باره طرفین جنگ موضع می گرفتند پس از این حمله هوایی همصدا به محکومیت آن پرداختند و با افزایش خشم فلسطینیان و اعراب میتواند کل منطقه بر لبه پرتگاه جنگی گسترده قرار بگیرد.

بهروز سورن

۱۷.۱۰.۲۰۲۳

 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate