غوغایی برپاست! نگاهی اجمالی

حقیقت این است که سطح مبارزات و اعتراضات خیابانی بعنوان میدان اصلی روبرویی مردم با نیروهای سرکوب رژیم ارتقاء یافته است. اگر زمانی شعار تظاهرات کنندگان ردیابی آراء انتخاباتی آنها بود و شعار نترسید, نترسید ما همه با هم هستیم سر میدادند اما امروزه با شعار بجنگ تا بجنگیم و بترسید, بترسید, ما همه با هم هستیم, به صحنه می آیند

چند روز پس از قتل مهسا امینی خروشی همگانی در داخل و خارج از کشور را شاهدیم. آنچه از ورای این واقعه دلخراش و هولناک دیده میشود اوضاع انفجاری جامعه ای است که میتواند بغض نهفته اش را امروزه و هر روزه بشکند و فریاد آزادی و عدالتجویی سر بدهد. جمهوری اسلامی در شرایط کنونی با معادلات جدیدی در عرصه داخلی و در سطح بینالمللی روبروست. بحرانهای اقتصادی, سیاسی و اجتماعی در داخل وضعیتی انفجاری بخود گرفته است و هر واقعه ای میتواند ابعاد اعتراضی گسترده بخود بگیرد.افکار عمومی در انتظار است تا انزجار و نفرت خود را از مناسبات ارتجاعی  و فساد حاکم را به خیابان ها بکشد و دستگاه های اطلاعاتی و سرکوب رژیم را به مبارزه بطلبد.

چنانچه این نظام در دهه های اولین حاکمیت اش بر ریشه های مذهبی عوام و توهمات توده ای تکیه زده بود اما امروز روی بشکه ای از باروت نشسته است که هر لحظه میتواند منفجر شده و بسرعت دودمان آنان را به قعر زباله دان تاریخ بفرستد. این وضعیت را میتوان با شکل گیری و فراز روزافزون جنبش های سراسری در طی سالهای اخیر مشاهده کرد.

حقیقت این است که سطح مبارزات و اعتراضات خیابانی بعنوان میدان اصلی روبرویی مردم با نیروهای سرکوب رژیم ارتقاء یافته است. اگر زمانی شعار تظاهرات کنندگان ردیابی آراء انتخاباتی آنها بود و شعار نترسید, نترسید ما همه با هم هستیم سر میدادند اما امروزه با شعار بجنگ تا بجنگیم و بیترسید, بترسید, ما همه با هم هستیم, به صحنه می آیند. امروزه دیگر اعتراض به نحوه برخورد نهادهای گشت ارشاد موضوع نیست بلکه معترضان خواهان حذف و جمع آوری این نهادها هستند. جالب اینجاست که همانطور که در سرکوب کشاورزان اصفهان و حومه مسئولین با تاکتیک همدردی و محکوم نمودن چند خاطی وارد ماجرا شدند تا کلیت نظام را از اتهامات مبرا سازند امروزه نیز بخشی از بدنه اصول گرایان با همین سیاست وارد معرکه شده و اشک تمساح برای مهسا امینی و خانواده اش میریزند. از جمله آنها تماس تلفنی ابراهیم رئیسی با خانواده مهسا امینی بوده است.

اعتراض گسترده هنرمندان و ورزشکاران داخل کشور به اشکال بسیار متنوع به این جنایت تازه ابزار سرکوب اجتماعی نظام نشان میدهد که بخش بزرگی از این طیف که تا کنون با بی اعتنایی به تحولات سیاسی و اجتماعی نگاه میکردند از پوسته ساکن و ساکت خود خارج شده و واکنش علنی نشان میدهند. درواقع امروزه بدنه مخالفان رژیم حاکم تنها نیست و میتواند مقوله همبستگی گسترده تر جامعه انسانی مردم کشورمان را برای نیل به آزادی و عدالت اجتماعی تجربه کند.

 از سوی دیگر در عرصه بینالمللی نزدیکی جمهوری اسلامی به جبهه روسیه و چین بستر مناسبی برای دنیای غرب پدید آورده که با انعکاس نارضایتی های درونی ایران ابزار فشار سیاسی بر جمهوری اسلامی بدست گیرند و این فرصت مناسبی برای صفوف مخالف رژیم حاکم است تا حمایت های بین المللی هر چند مقطعی علیه آنان را جلب کنند.انعکاس وسیع این واقعه و پیامدهای آن در روزهای پس از آن در سطح شهرهای ایران در رسانه های خارجی و پخش گزارشات مبسوط توسط تلویزیونهای رسمی آنها از همینروست.

همانطور که انتظار میرفت شرکت زنان در این اعتراضات سراسری بسیار وسیع بود و با برداشتن روسری در بسیاری از نقاط و یا با بریدن گیسوان خود در اعتراض به قتل مهسا نمایش های سیاسی, اجتماعی بسیاری در سطح خیابان و یا در دنیای مجازی داشتند. در همین زمینه پرشمار از نهادهای کارگری اگر جه نه در حد انتظار, نیز با جنبش اعتراضی جاری اعلام همبستگی کرده اند.

انتظار میرود که روزهای آتی نیز شاهد این تجمعات و اعتراضات باشیم و در چنین اوضاعی قطعا واکنش نیروهای سرکوب را شدیدتر از پیش شاهد خواهیم بود. جمهوری اسلامی زبان دیگری جز سرکوب مخالفان و منتقدان خود نمی شناسد. باز هم گلوله و باطوم و گاز اشک آور و ساچمه بر جان به لب رسیدگان کماکان خواهد بارید. هشیار باشیم!

کشف حجاب, رقص و آتش زدن روسری ها, بریدن اعتراضی مو, برداشتن روسری ها در خیابانها و تجمعات, نوشتارها در شبکه ها, ترانه ها, کاریکاتور و… از جمله ابتکاراتی بود که توسط زنان, هنرمندان و ورزشکاران بکار گرفته شد.

علاوه بر فضای مجازی که در شبکه های اجتماعی تبلوریافت و هشتک های مختلف صدای اعتراض صدها هزار نفر شد, پوشش خبری رسانه ای بسیار گسترده ای به این واقعه داده شد.

اعتراضات در این شهرها صورت گرفت

سقز, دیواندره, سنندج, تهران, مهاباد, مریوان, اصفهان, مشهد.اهواز, رشت, ایلام, بانه, بوکان, دهگلان, قروه, کامیاران, گوهردشت, کرج, ماکو, نقده, تکاب, پاوه, ساری, قزوین, تبریز, ارومیه, البرز, کرمانشاه, بیجار,اشنویه,روانسر, پیرانشهر, یزد, گرگان, همدان, قم, اراک, کرمان, زنجان,آبدانان, فردیس, گوهردشت, خرم آباد, رفسنجان, سبزوار

حضور وزین دانشجویان در صحن دانشگاهها و خیابانها نشاندهنده بیداری مجدد این طیف اجتماعی است که در حوزه سیاست نیز گفتنی های بسیار دارد. اغلب دانشگاههای بزرگ تهران شاهد اعتراضات و تجمعات بودند.

شعارها

مرگ بر دیکتاتور

زن, زندگی آزادی

ننگ ما ننگ ما ،‌پلیس الدنگ ما

این آخرین پیامه, هدف خود نظامه

میکشم، میکشم، هر آنکه خواهرم کشت

رشت:تجمع با شعار حکومت ضد زن نمیخوایم، نمیخوایم

بسیجی حیا کن، مملکت رو رها کن

بسیجی برو گمشو

مرگ بربسیجی

بسیجی، بسیجی، ننگ به نیرنگ تو   خون جوانان ما می‌چکد از چنگ تو

حراست کذایی   قاتل ما شمایی

حراست و سپاهی  پیوندتان مبارک

ما همه مهسا هستیم    بجنگ تا بجنگیم

رهایی حق ماست  قدرت ما جمع ماست

حاصل این عدل و داد  ۵۰سال استبداد

زن   زندگی   آزادی

بیگاری بیکاری حجاب زن اجباری

به نام دین و قانون   حلال شده خونمون

خونین سرای ایران از کردستان تا تهران

از کردستان تا تهران ستم علیه زنان

از سقز تا تهران، مرگ بر ظالمان

از سقز تا خوزستان، ستم علیه زنان

توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه

مرگ بر دیکتاتور

کشتن برای روسری تا کی چنین خاک برسری

فقط کف خیابون، به دست میاد حقمون

خیابونا غرقِ خون، استادامون خفه‌خون

استادامون ذلیلن، ذلتو می‌پذیرن

بسیجی، بسیجی، ننگ به نیرنگ تو   خون جوانان ما می‌چکد از چنگ تو

حراست کذایی   قاتل ما شمایی

حراست و سپاهی  پیوندتان مبارک

کردستان, کردستان, گورستان فاشیستان

بترسید، بترسید، ما همه با هم هستیم

اعتراضات بین المللی

گذشته از انعکاس وسیع قتل دولتی مهسا ( ژینا ) امینی در رسانه های بینالمللی و واکنش نهادهای بین المللی و درخواست ها برای پیگیری و روشنگری این واقعه, ایرانیان تبعیدی و مقیم خارج از کشور در این شهرها نسبت به این جنایت واکنش نشان دادند.

استکهلم, ونکوور, لندن, برلین, فرانکفورت, تورنتو, پاریس, ملبورن

۲۰.۰۹.۲۰۲۲

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate