خبرچین: در اتریش چه خبر؟

خبرچین: در اتریش چه خبر؟

منبع اینجا

مقرر شد تا هر ساله به جهانیان یادآور شود که هر انسانی بر روی این کره خاکی حق زیستن و امنیت دارد و این حق بیستم ژوئن روز جهانی پناهندگان را همگان گرامی داشتند. این روز توسط مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید ومیبایستی از سوی جوامع انسانی و دول مربوطه محترم و برسمیت شناخته شود. موج صد میلیونی پناهجویان در دنیا بر اساس گزارشات رسمی نهادهای بین المللی در راه است و کشور اتریش نیز یکی از مقاصد بخش کوچکی از آنهاست.

در اتریش بخش بزرگی از پناهجویان از کشورهای اکراین, افغانستان و سوریه بسر میبرند. بخش اعظم آنان از طریق استان بورگنلند وارد این کشور میشوند. این استان همان مکانی است که چندسال قبل کامیونی را در یکی از اتوبان های آن با هفتاد و یک پناهجو یافتند که همگی در آن خفه شده بودند. بیست و هفت آگوست ۲۰۱۵ یادآور این واقعه دهشتناک است. پنجاه و نه مرد, هشت زن و ۴ کودک قربانی سیاستهای بازدارنده پذیرش پناهجویان در کشورهای اروپایی و سودجویی های قاچاقچیان انسانها شدند. بر طبق گفته های استاندار بورگنلند روزانه حدود ۲۵۰ پناهجو به کشور اتریش از طریق مرزهای این استان با کشورهای همسایه وارد اتریش میشوند و این ارقام کماکان افزایش مییابد.

اکراین, افغانستان و سوریه کشورهایی هستند که جملگی طعمه جنگهای خانمانسوز و خونین بوده اند.تنها دوازده میلیون از مردم کشور سوریه در امتداد جنگ ناچار به مهاجرت شده اند. بیش از نیمی از این تعداد کودکان هستند که بعضا زندگی را در قالب مراکز پناهجویی و کمپ ها می شناسند و تصوری از خانه و کاشانه برایشان باقی نمانده است.بر اساس گفته های وزیر کشور اتریش بسیاری از پناهجویانی که از کشورهایی نظیر هند, پاکستان, تونس و سایر نقاط که مناسبات غیر دیکتاتوری دارند و مردم آنها قربانی جنگ نیستند شانسی برای دریافت حق پناهندگی ندارند.

در مجموع و بر اساس گزارشات رسمی تا سال ۲۰۲۲ نزدیک به یک میلیون و ششصد هزار مهاجر در اتریش تخمین زده شده است که نسبت به جمعیت کمی بیشتر از ۱۷ درصد شهروندان را تشکیل میدهند.این بخش از شهروندان بترتیب از آلمان, رومانی, صربستان, ترکیه, بوسنی, کرواتی, مجارستان, سوریه, لهستان, اسلواکی و …میباشند.

بخش کوچکتری از این ارقام پناهجویان و پناهندگان هستند. در سه ماهه اول سال جاری تعداد ۳۱۴۵ نفر از افغانستان, ۲۹۷۸ متقاضی پناهندگی از سوریه و ۷۳۰ نفر از تونس درخواست پناهندگی کرده اند. نکته مهم اینکه ۱۵۵۷ نوجوان و کودک بدون سرپرست و همراه بوده اند. مجموعه درخواستهای پناهندگی در این سه ماه ۱۱.۱۱۸ ثبت رسمی شده است. بر طبق آمار رسمی هزار و دوازده نفر از متقاضیان پناهندگی دیپورت شده اند هزار و هفتاد و دو نفر داوطلبانه خاک اتریش را ترک کرده اند. در مجموع تنها ۳۵ درصد از متقاضیان پناهندگی پاسخ مثبت دریافت کرده اند.

جنگ روسیه و اکراین نیز امواج میلیونی ساکنین این کشور را ناچار به مهاجرت کرد و کشورهای اروپایی در همبستگی با آنان اقدامات ضروری برای پذیرش شان را بسرعت سازمان دادند.اگر چه این اقدامات نظرات انتقادی زیادی را برانگیخت مبنی بر اینکه در مواجهه با پناهندگان جانب عدالت مراعات نشده است و پناهجویان اکراین از امکانات بهتر و بیشتری نسبت به سایرپناهجویان برخوردار بوده و روند اسکان آنها شتاب بیشتری داشته است.

روز ۱۹ یونی گزارش شد که جسد زنی جوان در یکی از آپارتمانهای وین واقع در منطقه ۲۱ آن کشف شد و دو مرد جوان در این ارتباط بازداشت شده اند که یکی از آنها در زیرزمین پنهان شده بود. این مورد نوزدهمین قتل زنان است که در طی سال جاری تا کنون گزارش شده است. هنوز درباره چگونگی و انگیزه های این قتل اطلاعاتی منتشر نشده است.

در پی تقلیل صادرات گاز از سوی روسیه به کشور اتریش, دولت ترکیبی این کشور وارد مرحله جدیدی از تصمیم گیری ها و مقابله با بحران سوختی شده است. گمان میرود که استفاده از منابع تولید برق توسط ذغال و ذغال سنگ مجددا در دستور کار قرار بگیرد و موقتا از جهتگیری های بهسازی محیط زیست صرفنظر شود. انتقادات بالا میگیرند و این تصمیم دولتی را یک عقب نشینی از اهداف حفظ محیط زیستی می دانند.

قطع تدریجی صدور گاز به اتریش دولت این کشور را با موج جدیدی از بحران اقتصادی روبرو ساخته و تورم و گرانی مواد سوختی و مایحتاج مردم در اتریش را بشکل مضاعفی افزایش داده است. سرمایه داران بزرگ اما گلیم خود را در این شرایط از اب کشیده و سودهای کلانی را به بهانه شرایط بحرانی ناشی از جنگ به جیب میزنند.بار دیگر میتوان به صحت این گفته ها پی برد که قربانی اول و اصلی جنگ ها و بحران هایش زحمتکشان, زنان و کودکان هستند.

در پی افزایش روزانه مبتلایان به کرونا از نوع جدید آن در اتریش تعدادی از متخصصان ابراز نگرانی کرده و همچنان استفاده از ماسک را در اماکن عمومی توصیه میکنند.تعداد کشته شدگان در اتریش توسط و یا همراه با این ویروس از مرز بیست هزار نفر گذشت.

۲۲.۰۶.۲۰۲۲

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate