کُمدی ، مدیایی رضا !

روز دویست و شش جنبش مردم ایران ….

وقتی رضا پهلوی رسما گفت جماع حاصل نشد … در ذهنم بود این ائتلاف بی ریشه ساخته شده در مدیای غرب از اول هم مشروعییت سیاسی و اجتماعی نداشت . فقط مشروعییت مدیای غرب را داشت . حالا از هشت نفر اولیه نصف نفراتش رفتند پارکینگ . ولی کل پروسه تجربه خوبی بود . جامعه ایران به دلیل انواع دیکتاتوری سلطنت و آخوند هیچ زمانی فرصت کار جمعی و حزبی نداشت تا یاد بگیرد . هرچند تحرکات بعد از سرکوب و فروکش کردن جنبش ، سیاسی و متعارف و آزادی خواهانه ، نبود . اما بهتر از هیچ کاری نکردن است.

در این پروسه بازماندگان سلطنت امیدوارم فهمیده باشند اگر ۸۰ درصد مردم سلطنت میخواهند مطابق آمار خودشان … نیازی نیست بگویی مرگ بر دیگران . اما وقتی با شعار مرگ شروع کردی یعنی ضعف مطلق ! میدانند حداکثر میدان مانورشان همان استکان چایی سلطنتی است . در اینجا مدیا هم وارد شد و شعار مرگ بر دیگران را صیقل زد . در واقع تیترهای مدیا وزن و عمق رسانه را هم نشان میدهد . منتها مدیای غربی همیشه تلاش میکند که سطح فهم و شعور سیاسی جامعه ایران را پائین بیاورد . مثل زمانی که خمینی زیر نور افکن پخت و را انداخت به مردم ایران !

مدیا حکایت پختن قورباغه در آب ولرم را هم در ورژن جدید نشان داد . رضا پهلوی یهویی شاه و رهبر شد در مدیا میدرخشد ، ساواک تبرئه شد و ازش قدردانی هم شد . رضا پهلوی همچنان دیده میشود و با جماع جمله میسازد ! فرمان شاهانه ورود و خروج صادر میکند و طوفان دراستکان چایی بر پا است . در قسمتهای بعدی سریال خواهیم دید جریان سلطنت میتواند به تنهایی فراکسیون مستقل خودش را داشته باشد و هی مسافر سوار کند ؟ و یا هنوز در توهم است که زیر سایه و چتر بقیه بخواهد لقمه بزند ؟

نقشه کُمدی جریان سلطنت نگرفت . قصدشان این بود اول ائتلاف کنند و با چهره ایی دموکرات وارد شوند . مثل افسانه اسب تروا … و بعد با اعضای جدید سلطنتی بر صندلی ریاست و شاهی مسلط و تکیه بزنند . یادمان نمیرود سلطنت با کار جمعی و حزبی در تضاد مطلق است .

به نظر من جریان سلطنت فراکسیون مستقل خودش را اگر بتواند بسازد و هی مسافر بزند کرایه بیشتری جمع میکند و به نفعش است . درواقع خودش را محک بزند که چقدر حلاج است ؟ رضا پهلوی نه بی طرف است و نه خلاق و نه رهبر و نه سیاسی …

هر چند فراکسیون مستقل داشتن خودش کار راحتی نیست . تمام تلاش بازماندگان سلطنت همین بود که زیر چتر و سایه بقیه عروج کنند و از تلاش و زحمت دیگران لقمه بزنند . والا اگر واقعا توان مستقل بودن داشتند از اولش اصلا وارد هیچ ائتلافی نمیشدند .

غیر از این صحنه هر صحنه دیگر متصور باشد باید ببنیم . رضا پهلوی و بازماندگان سلطنت و سایر افراد و نیروها با هر شعاری و حرکتی مشغول معرفی و شعور وعمقی و سطحی خودشان هستند . در شرایط امروز سیاسی ایران و منطقه و جهان باید خلاقییت و کارایی مشخص داشت . مزخرفاتی مثل تجزیه و حفظ تمامییت ارضی ، نه خلاقییت است و نه شعور سیاسی و نه برنامه مشخص . بهانه ایی است کهنه و قدیمی و تاریخ مصرف گذشته ، جهت توجیه هر شکلی از دیکتاتوری .

اسماعیل هوشیار

۱۳.۰۴.۲۰۲۳

تاریخ انتشار :۱۳.۰۴.۲۰۲۳

http://www.tipf.info/206,roze,shod.htm

hoshyaresmaeil2017@hotmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate