یک سئوال بنیادی در باره بحران پناهندگی در هلند

  قبل از هر چیز لطفا به این عکسهای سخنگو از رسانه های رسمی هلند بدقت نگاه کنید، سپس به سئوال زیر جواب دهید.

به نظر شما چرا همه چادرهای پناهجویان فقط سقف دارند؟ پناهجویانی که باید شب را در بیرون مرکز پذیرش پناهجویان زیر باران، باد، سرما، طوفان بسر برند!

آیا کسی می تواند به این سئوال جواب بدهد؟

این سقف از باد و سرما که سهل است حتی از باران نیز نمی تواند جلوگیری کند. زیرا باران همواره عمودی نمی بارد. باد و طوفان آنرا به هر طرف می برد. ولی چرا دولت هلند در این سرما و هوای بارانی و دائما پر از باد و طوفان دیوارهای چادرها را نصب نکرده اند؟

این یادداشت در حقیقت مقدمه ایست بر شروع یک سلسله یادداشتها در رابطه با بحران پناهندگی و رشد راست افراطی و نئوفاشیسم در هلند، سوئد، ایتالیا، دانمارک، بریتانیا… و کل اروپا!

لطفا درباره رویدادهای مهم اجتماعی که در سطح گسترده رسانه ها، سیاستمداران و توده ها را درگیر می کند، کمی بیشتر تامل کرده جواب خودتان را بنویسید.

در این یادداشت می خواستم نظر و تجارب عینی خودم را در مورد برخورد دولت و پلیس هلند درباره صدها تظاهراتی که در دفاع از حقوق ابتدایی پناهجویان و مهاجران در ۲۸ سال گذشته سازماندهی کرده بودم بنویسم ولی فکر کردم بهتر است فرصت تامل و تلاش برای شناخت دقیق تر سیاستهای دولتهای اروپایی را برای هموطنان ارجمند فراهم کنم. به امید اینکه در شناخت واقعیت های موجود و سپس در تلاش آگاهانه برای برون رفت از بحرانهای واقعی یا ساختگی قدمی در راه درست برداریم.

پریشب که هوا بارانی بود، یک سازمان پناهندگی با ۳۰۰ چادر به پیش پناهجویانی رفته بود که در بیرون از مرکز پذیرش پناهندگی هلند مانده بودند. امدادگران این سازمان می خواستند چادرهایی را که مناسب یکی دو نفر هستند و همه به راحتی می توانند خودشان نصب کنند میان پناهجویان تقسیم کنند، اما مسئولین کمپ از تقسیم چادرها میان پناهجویان جلوگیری کرده بودند!

این چادرها چندتا حسن و نقطه ضعف داشتند مهمترین نقطه ضعف آنها این است که علیه سرمای شب به هیچ وجه تاثیر ندارد. اما حسن یا نکات ضعف زاید دارد، از باران مستقیم، باد و طوفان تا حد قابل توجهی جلوگیری می کند، بویژه برای خانواده ها حداقل حریم خصوصی آنها را حفظ می کند!…

به نظر شما دولت هلند چرا و با توسل به کدام منطق های آشکار و نهان، پناهجویان را در مقابل باد، باران، سرما، بی پناه گذاشته است؟

لطفا نظر و سوال های خود را بنویسید. تا در یادداشتهای بعدی در صورت امکان به سوالهای شما هم جواب بدهم…

از جمله مسائلی که می خواهم به آنها بپردازم عبارتند از:

آیا کنوانسیون ژنو توسط دولتهای اروپایی آگاهانه نقض می شود؟ این روند به کجا منتهی خواهد شد؟

آیا در اروپا حقوق بشر دیگر به همه به یکسان تعلق نمی گیرد؟ به محل تولد انسانها یا رنگ پوست آنها وابسته شده؟

این بحران چقدر واقعی و چقدر ساختگی است؟

اهداف رهبران سیاسی از دامن زدن به بحرانهای ساختگی پناهندگی و مهاجران چیست؟

هزینه این بحرانها را چه کسانی می پردازند؟

بودجه پناهندگان از کجا تامین می شود؟ از طرف سازمان ملل یا دولتهای پناهنده پذیر؟

آمارهای قابل اعتماد در مورد تعداد پناهجویان در کشورهای مختلف کدامند؟

استانداردهای دو گانه و نقش تبعیض و راسیسم نهادینه شده

چرا دولت هلند توانست ۸۰.۰۰۰ پناهنده اوکراینی را بدون کوچکترین مشکل در چند ساعت یا چند دقیقه بعد از ورود به هلند حل کند ولی برای چند صد نفر پناهنده از کشورهای جنگ زده ای مثل افغانستان ماههاست که حتی در کل هلند نمی توانند جای خواب پیدا کنند؟ قابل توجه است که اغلب این پناهجویان قربانیان مستقیم سیاستهای کشورهای ناتو هستند!

چرا لهستان به بیش از دو میلیون پناهنده اوکراین جا دارد ولی حتی به یک پناهنده از خاورمیانه جا ندارد و رهبران سیاسی لهستان با افتخار آنرا اعلام می کنند؟

در جوامعی که محل تولد، رنگ مو، پوست، خصوصیات فیزیکی موجب تبعیض آشکار می شود دمکراسی و حقوق بشر در آن جوامع بسیار ضعیف و شکننده است یا جملات زیبای تزیینی هستند!…

نقش راسیسم اجتماعی شده در سیاستهای جاری اروپا چقدر جدی است؟ سوئد آخرین سنگر دموکراسی و نظام رویایی دولت رفاه بود در انتخابات اخیر نیروهای راست افراطی و نئوفاشیست شانه به شانه نیروهای چپ به پیش می روند، در صورتی که راست افراطی در سوئد هم بطور رسمی قدرت را بدست بگیرد، یک نقطه عطف مهم در اجتماعی شدن افکار نئوفاشیستی، خشونتگرایی، بیگانه ستیزی اروپا خواهد بود…  فروپاشی آخرین سنگر دموکراسی و رفاه اجتماعی در اروپا به کجا منتهی خواهد شد؟

اهداف این احزاب و دولتها از ربط دادن مشکلات اجتماعی به مسائل نژادی و تبعیض آشکار براساس نشانه های فیزیکی چیست؟

آیا پناهجویان و مهاجران فقط برای کشورهای پناهنده پذیر هزینه دارند؟ این کشورها از وجود پناهجویان و مهاجران چقدر سود  می برند؟

وجود پناهجویان و مهاجران چقدر به توزیع عادلانه تر ثروت در جهان کمک می کند؟

آیا آنچنان که دولتها مدعی هستند، به دلیل دمکراتیک نمی توانند به شهرداریها دستور دهند تا سهمیه پذیرش پناهندگی داشته باشند؟ اگر دستور دهند دمکراسی نقض شده؟ در آنصورت چگونه است که وزیر انرژی هلند به تمام شهرداریها دستور اکید صادر کرده است که تا ۱۷ ماه اکتبر قراردادهای خود با گازپروم روسی را متوقف کنند و بجایش با شرکتهای دیگر قرارداد ببندند! چرا چنین دستور قاطع نظامی وار دمکراسی و حق انتخاب شهرداریها را نقض نمی کند؟… آنهم در شرایطی که مثلا شهرداری شهر دنهاخ (لاهه) اولا نتوانسته چنین شرکتی را پیدا کند و ثانیا همه شرکتهای دیگر به چندین برابر قیمتی که با گازپروم توافق دارند می فروشند! تقریبا همه شهرداریها بودجه لازم را ندارند… به همین دلیل شهردار لاهه از وزیر درخواست کرده است که برای پیدا کردن شرکت دیگر بجای گازپروم، حداقل یکسال دیگر به آنها فرصت بدهند!… چرا در سرما گذاشتن توده ها، هزینه کردن از جیب توده ها، دخالت کردن نظامی وار دولت در کار بازار آزاد، دمکراسی مورد ادعای رهبران حاکم بر اروپا را خدشه دار نمی کند؟ تنها دستور دادن برای تقسیم ۷۰۰ پناهنده ای که در بیرون مرکز پذیرش پناهندگی مانده اند دمکراسی برای تمام شهرداریهای هلند را نقض می کند؟…

علل شکست سیاستمداران اروپایی در مبارزه علیه راسیسم و فاشیسم کدامند؟

و خیلی سوالهای دیگر…

یک تقاضا از مخالفان نظر خودم: برخی از هموطنان ما به دلایل زیادی که فعلا جای آنالیز آن نیست، هیچگونه نقد علمی و انسانی از نظامهای غربی را بر نمی تابند! درست مثل هیتلر، محمدرضاشاه، خمینی و طالبان می گویند: اگر راضی نیستی برو بیرون!… امیدوارم این عده هم به الفبای آزادی بیان و اندیشه احترام بگذارند  قدرت منطق و استدلال خود را نشان دهند و با ارائه اسناد و مدارک به نقد دگراندیشان بپردازند، نه تهدید و توهین و شعار دادن…

لطفا نظر خودتان و سئوالهایی را که برای شما مهم هستند بنویسید.

امیدوارم در فضایی سالم بتوانیم با تبادل افکار در جهت ایجاد جهانی واقعا انسانی تر، بدون تبعیض و جنگ حرکت کنیم.

با احترام،

احمد پوری (هلند) ۱۲ – ۰۹ – ۲۰۲۲

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate