ناموس پرستی یا بی ناموسی؟

در حاشیه کمپینی به نام “#من_بی_ناموسم”

قتل فجیع “مونا حیدری” ظرفیت ارتجاعی نظام اسلامی و قوانین کثیف ضد زن و ضد کرامت انسانی را به نمایش گذاشت. ظرفیتی که اگر جلوی آن گرفته نشود به آسانی و در یک چشم بهم زدن جامعه، تمدن و تمامی مناسبات انسانی که سالها برایش مبارزه کرده ایم، را به قهقرا می برد.

 ما بارها این پتانسیل ضد بشری مناسبات ضد زن و ضد انسانی اسلام را به مردم هشدار داده ایم، هشدار داده ایم که داعش بیخ گوش شماست، داعش در محیط زندگی، در لابه لای کتابهای درسی، رادیو، تلویزیون، شبکه های اجتماعی و در مناسبات حاکم بر جامعه اسلام زده وجود دارد. داعش و تفکر داعشی و ارتجاعی اسلام همانند سرطان ریشه دوانده، تولید و باز تولید می یابد.

اگر چه قتل فجیع موناها، رومیناها، گلاله ها، ریحانه عامری ها و صدها نمونه دیگر از زن کشی، انزجار هر انسانی را از این فرهنگ و قوانین اسلامی برمی انگیزد، اما در میان این موج انزجار، گروهی از مردان با ایجاد کمپینی به نام #من_بی_ناموسم و یا “اکس ناموس پرست” قد علم می کند و مهر تایید بر ناموس پرستی می گذارد. انگار این جنابان تا دیروز ناموس پرست بودند و امروز به کمپین بی ناموسی پیوسته اند.

ما کمونیست ها معتقد به برابری کامل زن و مرد، برابری کامل انسانها فارغ از هر نوع زبان، فرهنگ، رنگ و قوم و جغرفیا هستیم. ما معتدیم که ناموس در فرهنگ واژه های ما کلمه بی معنی و غریبی است، ما با خود کلمه “بی ناموس” مشکل ریشه ای داریم.

جمله #من_بی_ناموسم در واقع به این معنیست که ناموس وجود دارد و من ترجیح می دهم بی ناموس باشم. آقایان؛ زن ناموس هیچ کس نیست و بی ناموسی و با ناموسی هیچ کدام مورد تایید ما نیست و مایه افتخار هم نیست.

ما کمونیست ها معتقدیم که انسانها برابرند، حقوق انسانها برابر است و همه ما از هر لحاظ(تاکید می کنم از هر لحاظ) باید با هم برابرباشیم، ما مخالف هر نوع جداسازی جنسیتی، قومی گری، ملیت و زبان و غیره هستیم.

کلمه ناموس برای ما همان اندازه بی معنا و چرت است که سوالاتی از قبیل دین، مذهب، جنسیت، ملیت و غیره که در فرم های استخدامی می آید.

ما نه بی ناموسیم و نه با ناموس، ما اصلا به ناموس اعتقادی  نداریم  چه برسد به اینکه خودمان را در این یا آن کاتاگوری بگنجانیم. ما خیلی وقت است کلمه ناموس را در آشغالدانی سر کوچه انداختیم و برای تغیر قوانین و مناسبات ضد زن، قوانین ضد انسانی و یک دنیای آزاد و برابر مبارزه می کنیم.

شما هم کلمه ناموس را از دایره لغات خود حذف کنید و به جمع برابری طلبان و کمونیستها بپیوندید.

آسو سهامی

ــــــــــــــــــــــــــــ

سخت است تصور این‌که کسانی خود را سوسیالیست بنامند و به جای زدودن این تعلقات کاذب مرتب آنها را به مردم یادآوری کنند. مردم را ناموس‌پرست تعریف کنند و خود را بی‌ناموس!

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate