نگاهی به یک موضوع از دو زاویه متفاوت

طی روزهای اخیر، ویدیویی از طریق شبکه های اجتماعی دست به دست می گردد که دل هر انسانی را به درد می آورد و اعتراض به حقِّ، جمعی را بر انگیخته است. این ویدیوی وحشتناک حاوی صحنه هایی از یک به ظاهر بیمارستان است که جنازه هایی را نشان می دهد که شکمهایشان پاره شده است و نشان از این دارد که اعضایی از بدن آنها خارج گردیده است. نگارنده به جرات می تواند بگوید از روی کنجکاوی اولیه که این فیلم را از طریق مسنجر برایم فرستاده بودند، تنها چند ثانیه اول فیلم رامشاهده کردم. صاحبان و پخش کنندگان ویدئو مدعی اند که گویا اعضای بدن انسانها را در بیمارستانهای ایران از بدن افراد خارج کرده و به کشورهای عربی صادر می کنند اما کلمه ای از اینکه از کدام شهر و بیمارستان و محل فیلم تهیه شده است، نمیگویند و همین قضاوت در مورد صحت و سقم مسئله را سخت میکند. از آنجا که این اولین بار نیست چنین صحنه های دلخراشی از میدیای اجتماعی پخش میشود، لازم است نکاتی را در این رابطه بیان داشت.
در حقیقت همانطور که گفته شد، نمی توان بر واقعی بودن آن تاکید کرد و حتی نمی توان آنرا منکر شد. شاید هم قسمتی از یک فیلم سینمایی باشد، لذا تامل در اهداف پشت پرده انتشار این ویدیو بر همه لازم است.
در زبان کردی مثلی وجود دارد که ترجمه آن به این شکل است (گفت شنیده ای که گراز تخم می گذارد؟ در جواب گفتند که گراز حیوان عجیبی است و اگر تخم هم بگذارد، بعید نیست).
لازم به یادآوری نیست که حاکمیت چهل ساله رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی سراسر پر است از این قبیل جنایات، از تجاوز به زندانیان سیاسی زن قبل از اجرای حکم اعدام گرفته تا شلاق و سنگسار در ملاعام و گورهای دست جمعی، از شکنجه های قرون وسطایی گرفته تا فروش دختران به کشورهای خلیج زیر نام کاریابی. اگر بخواهیم تنها نمونه وار به این جنایتها اشاره ای کوتاه داشته باشیم مثنوی هفتاد من می شود و از حوصله خواننده خارج است. جمهوری اسلامی نطفه اش با توطئه و جنایت بسته شد و با سرکوب، شکنجه و اعدام پا گرفت، بنابراین هر نوع جنایتی از این رژیم بعید نیست.
متاسفانه دنیای ما از صدقه سر سرمایه داری، امروز پر از چنین جنایاتی است. تاریخ بشر شاهد دهها و دهها هزار توحش و بربریت افسار گسیخته، قتل و کشتارهای جمعی و فجیعی است که قربانیان آن اساسا مردم کارگر و زحمتکشی بوده و هستند که خود در این ماجراها نقشی نداشته اند. مستقل از جنایات هیتلر و کوره های آدم سوزی او، ناکازاکی و هیروشیما و کشتار دسته جمعی مردم دو شهر توسط آمریکا، کشتار مردم بی دفاع ویتنام، کشتار حدود یک میلیون انسان بی گناه در حمله به عراق، جنایات در رواندا، ویرانی افغانستان، سوریه، لیبی، یمن و قره باغ تنها مواردی از اینها است که هزاران صحنه فجیع را میتوان از آن بیرون آورد. و البته بسیاری از این جنایات و کشتار وسیع را به نام صادرات دمکراسی و دفاع از حقوق بشر و نجات مردمی اسم گذاشته اند که قربانی شده اند. جمهوری اسلامی خود یکی از عوامل جنایت و توحش است و در این تردیدی نیست.
اما موضوع انتشار این ویدیو از دید نگارنده تنها یک هدف را تعقیب می کند، آنهم نهادینه کردن خشونت، بی ارزش کردن جان انسانها و گسترش آن به تمامی لایه های اجتماع است. جامعه ای که هر روز با کشتار، قتل، شکنجه، بی حرمتی، شکستن کرامت انسانها، تجاوز و اعدام روبرو می شود، شیرازه اش از هم می پاشد و از قالب یک جامعه انسانی خارج شده و قانون جنگل در آن حکفرما خواهد شد، یعنی بکش، جنایت کن تا کشته و دریده نشوی.
در زمان حکمروایی صدام در عراق و حزب بعث، خشونت، بی حرمتی، توهین به شخصیت انسانها و کشتارهای گله ای و گورهای دست جمعی چنان در جامعه نهادینه شد که آثار وحشتناک آن تاکنون و بعد از دو دهه در لا به لای زندگی مردم این کشور ریشه دوانیده است.
القاعده و طالبان با آن درجه از توحش و ظرفیت جنایتکاری، از سوی غرب و مشخصاً آمریکا سازمان داده شدند، مخارجش را تامین و آنها را مسلح و آموزش دادند تا علیه شوروی در آن دوره استفاده کند و از آن زمان تا کنون شاهد توحش آنها هستیم.
حمله به عراق و به نام مقابله با صدام این جامعه را ویران و نابود کرد که در این جنگ حدود یک میلیون انسان کشته و بخش بزرگی از جمعیت این کشور یعنی میلیونها انسان آواره و دربدر شدند. استفاده از اورانیوم رقیق شده در این جنگ باعث شد که تا مدتها و تا چندی قبل، هم گیاهان و محصولات در بصره و چند مکان دیگر سرطان زا باشند. نوازادان ناقص العضو در عراق هنوز هم پدیده ای است که از عوارض آن جنگ و استفاده از اورانیوم رقیق شده است. هیچ کس از مدیای رسمی و کرایه ای دنیا علارغم آنهمه فاکت موجود در مورد این جنایت جنگی سخنی نمیگوید.
و دیدیم که بر پایه همین نهادینگی توحش و جنایت، داعش، حشد شعبی و کتائب و گروهای جنایتکار مذهبی شیعی و سنی به کمک دیگر دولتها رشد و گسترش یافتند. دیدیم که چگونه داعش ویدیوهایی از جنایات خود را در شبکه های اجتماعی انتشار داد تا آن را در جامعه عادی جلوه دهد و مردم را به دیدن این جنایات عادت دهد وانسانیت و کرامت را در دل مردم بمیراند و اساساً با هدف به رخ کشیدن توان توحش و بربریت او بود. و باز دیدیم که متاسفانه افراد زیادی به خیال خام خودشان که می خواستند جنایات داعش را افشا کنند به باز نشر این تصاویر پرداختند و غافل از آن که خود داعش به قصد نهادینه کردن توحش این ویدیوها را انتشار داد و افرادی ناآگاهانه به باز نشر آن پرداختند، لذا نتایج وحشتناک آن را هم در عراق و سوریه و دیگر جاها دیدیم.
در واقع باید این نکته را خاطر نشان کرد که عدم حضور یک کمونیسم قوی در مقابل جنایت آمریکا در عراق و به نام مبارزه با اشغال این کشور توسط آمریکا، جریانات قومی و مذهبی میدان دار شده و رشد کردند. در فلسطین رشد حماس بدلیل جنایت اسرائیل ممکن است و جنایت ترکیه در کردستان ترکیه به پ ک ک امکان رشد میدهد و مردم در نبود جریانی متمدن که با توحش ترکیه مقابل کند، به پ ک ک پناه میبرند و رشد حماس، پ ک ک و دیگر گروههای قومی و مذهبی همانند داعش و حشدی شعبی نه از سر حقانیت و محبوبیت آنهاست، بلکه اساسا از غیاب یک حزب کمونیستی قوی و آلترناتیوی سوسیالیستی سرچشمه می گیرد.
اما در مورد این ویدیو باید گفت که تا جایی که به اطلاعات نگارنده بر می گردد، مسئله اهدای عضو بدن و گیرنده آن موضوع ساده ای نیست که به همین راحتی آنها را دربسته بندی های قرار داد و به جاهای دیگر صادر کرد، این کار یک تیم متخصص و یک بیمارستان با تجهیزات خاص را می طلبد و هر بیمارستان و یا هر دکتری توانایی انجام آن را ندارد، که در مورد این ویدیو آنهم با این حجم از اجساد مطلقاً پایه مادی ندارد. این طور نیست که به قصابی سر کوچه مراجعه کنی و سفارش دهی که یک دست قلوه و جگر برایتان کنار بگذارند. حتی اگر بر فرض محال این ویدیو نیز واقعیت داشته باشد، با این حجم از اعضای بدن که شامل بیش از ده ها جسد است چکار می کنند، چه امکاناتی برای انتقال آن به بیمارستان پیوند اعضا وجود دارد؟ اگر به خارج از کشور ارسال شود که بدتر و عملا امکان پذیر نیست، چون اعضای بدن وقتی می تواند پیوند یابد که هنوز این عضو زنده باشد و بتواند در بدن گیرنده وظیفه اش را انجام دهد. مسئله پیوند اعضای بدن از شخص اهداکننده به شخص گیرنده، نیازمند یکسری آزمایشات و تحقیقات دقیق پزشکی، سالم بودن بدن اهدا کنند و زمانبر است. بنابرین اگر تنها موارد انگشت شماری بود شاید می شد به این گزارش اعتماد کرد، اما در این حجم گسترده امکان پذیر و معقول نیست. امیدوارم دوستانی که این نوشته را می خوانند و با نگارنده موافق نیستند با دلایل پزشکی اشتباه مرا گوشزد شوند.
در کشورهای اروپایی سنت و فرهنگ بسیار انسانی رواج دارد که ممکن است دوستانی که در این کشورها زندگی می کنند، با آن روبرو شده باشند و آن اینست که برای هریک از شهروندان این کشورها، نامه ای فرستاده می شود و از او می خواهند که آنرا امضا کند تا در صورت مرگ ایشان بتوانند از اعضای بدن او برای پیوند به بیماری که به عضوی از بدن او احتیاج دارد، استفاده کنند. حتی قرار است قانونی تصویب شود که بتوان بدون اجازه فردی که در اثر تصادف دچار مرگ مغزی شده است، اعضای بدنش را به فرد دیگری اهدا کنند. البته این اهدا کردن برمبنای نوبت و شرایط جسمی گیرنده انجام می پذیرد و بدون پرداخت هیچ هزینه ای و دیگر هیچ انسانی لازم نیست که برای کلیه، چشم و غیره تمام زندگیش را بفروشد تا زنده بماند که در فقر زندگی کند. من دوستانی دارم که در این کشورها بدون پرداخت هیچ هزینه ای صاحب کلیه، کبد، چشم و قلب شده اند. اینها دستاوردهای طبقه کارگر و مردم متمدن در اروپا است. هر چند اشکال توحش در این کشورها هم رو به رشد و این دستاوردهای در عرصه های زیادی از مردم پس گرفته شده است.
چه نیکوست که انسان بعد از مرگش بتواند به دیگری زندگی ببخشد و دیگر هیچ انسانی مجبور نباشد که از فقر کلیه، چشم، بیضه و غیره خود را بفروشد تا بتواند برای خانواده اش نان خشکی پیدا کند و از آن سو افراد دیگر مجبور باشند تمام زندگی خود را بفروشند تا کلیه ای را بخرند که زنده بمانند.
حال سوال اینجاست که آیا بهتر نیست که همین فرهنگ انسانی را در بین خود و جامعه ترویج دهیم؟ آیا بهتر نیست که بعد از مرگمان به انسان دیگری زندگی ببخشیم؟ آیا بهتر نیست به جای انتشار تصاویر وحشتناک و هراس آور، فرهنگ انسانیت، دلسوزی، فداکاری و متمدن را ترویج و تبلیغ کنیم؟ جامعه ای که روحیه انسانیت و تمدن در آن گسترش یابد بی شک کمترین معضلات را به خود خواهد دید و زمینه رشد نیروهای جنایت کار را می خشکاند.
این ویدیو یا هر نوع تصویری از این قبیل تنها به منظور ترویج خشونت و زیر سوال بردن یکسری انسان زحمتکش کادر درمانیست که در تمامی طول زمان بشریت، همیشه در خط مقدم جبهه علیه مریضی و برای شفا و درمان مردم تلاش کرده اند. این تصاویر از سوی هر فرد، حزب اپوزیسیون و یا حتی جمهوری اسلامی که باشد، تنها یک هدف را تعقیب می کند و آنهم نهادینه کردن خشونت و کشتار در جامعه است و در کنار تصاویر جنایات داعش قرار می گیرد و باز نشر آن نیز به همین هدف یاری می رساند.
٢٤ نوامبر ٢٠٢٠

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate