حقوق بشر بربستر مبارزه برای پیوند دمکراسی وعدالت اجتماعی، تحقق می یابد!

اطلاعیه نهاد های چپ و دمکراتیک:                                                                                     حقوق بشر بربستر مبارزه برای پیوند دمکراسی وعدالت اجتماعی، تحقق می یابد!

 

دهم دسامبر ۱۹۴۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر به تصویب رسید.بنیان  این اعلامیه جهانی بر حفظ جان و کرامت انسانی استوار است و در دیباچه این اعلامیه، آزادی بیان و عقیده از عالی‌ترین آرزوهای بشر شمرده‌ شده است. جایگاه این قانون در ردیف قوانین بین المللی است.والبته تحت تاثیر تعادل قوا و نظم حاکم کنونی و ساختار امنیت بین المللی استوار است .

بحران های تعمیق یابنده جهان سرمایه دم افزون تشدید شده و می شوند،واین خود بطور پیوسته مسبب ستم بیشتر، جنایات،خونریزی،رنج و مشقت ،فقرو فلاکت،نقض و هتک حق حاکمیت توده ها وحق حیات آنان در هر نقطه از این جهان می گردند .

جهان سرمایه از توده ها سلب قدرت می کند.درجهان سرمایه،انسان از نهاد ها و اشکال اجتماعی که خود می سازد ،از مصنوع کار خویش ،بیگانه می شود و آنها از انسان برتر شمرده می شوند. 

سرمایه ی در بحران، فاشیسم  را باز تولید می کند.برآمد جریانات راست فاشیستی که این روز ها شاهد آن هستیم وجریانات بنیادگرای مذهبی، نتیجه تعمیق و تداوم بحران های سرمایه داری اند .

هم اکنون جنایات دولت اسرائیل با سبعیتی وصف ناپذیر علیه مردم فلسطینی در باریکه زندان غزه همچنان ادامه دارد.نهاد های بین المللی که با پلاتفرم همین اعلامیه جهانی نیز تعریف می شوند، کمتر می توانند دولت نژاد پرست اسرائیل را از این نسل کشی بازدازند! 

این ضرورت تاریخی است که همه انان که کرامت انسان و حقوق بشر را پاس می دارند،در مقابل این سبعیت و این رژیم آپارتاید بپاخیزند و ایستادگی کنند.

نسل کشی و فجایعی که امروز در فلسطین و در غزه و یا در خاور میانه به خاک وخون کشیده شده، شاهد هستیم روشن ترین نشانه های آشکار نقض حقوق و کرامت انسانها از سوی دولت های کشور های به اصطلاح دموکراتیک  امریکا و اتحادیه اروپا است.

جهان سرمایه داری پیوسته نا برابری ونقض حقوق بشر ، خشونت سیستماتیک را باز تولید می کند.

 تشدید نابرابری های جهانی،همجنان رو به گسترش دارند. فقر و بی خانمانی ،گرسنگی وغارت توده ها و طبیعت تشدید شده است .حق اشتغال به عنوان یکی از بند های حقوق بشر بیش از پیش نقض می شود ،ارتش ذخیره بیکاری پُر شمار تر شده است.جنوب جهان فقیر تر و گرسنه تر شده است.

منطق سرمایه ما را به‌سوی ورطه های هولناکی رانده و جهان در شرایطی خطرناکی قرار گرفته است.برخی حتی بیشتر تاکید دارند که ، فروپاشی تمدن ما گریز‌ناپذیراست.

به گمان ما در جهان امروز،پاس داشت حقوق بشر و کرامت انسانی در گرو تغییرات انقلاب اجتماعی و اجتماعی‌کردن حقوق مالکیت بر ابزار تولید و به عبارتی  رهاندن انسان از مالکیت است. 

حقوق بشردرحقوق بنیادین مانند حق آموزش و پرورش رایگان (ماده ۲۶ اعلامیه جهانی حقوق بشر)،حق کار،حق سرپناه،حق  بهداشت وسلامت،حق آزادی بیان وعقیده و تشکل،حق داشتن حریم خصوصی وحق دسترسی به اطلاعات،برابری زن و مرد ،حق زندگی،منع بازداشت خودسرانه،حق دادخواهی و دسترسی به دادرسی عادلانه، منع شکنجه و سایر مجازات‌های غیر‌انسانی و مهم تر و پایه ای تر به‌ رسمیت شناختن حق تعیین سرنوشت،گسترش وتعمیق دموکراسی برای تمامی ملل،متبلور می شود.جمهوری اسلامی با این همه بیگانه است و در برابر از حقوق بشر اسلامی صحبت می کند!

در ایران استبداد ولایت مطلقه فقیه که خودرا مجری شریعت واحکام اسلامی وهمچنین نماینده خدا برروی زمین می داند،درتمامی عرصه ها فجایع آفریده و بگونه ای سیستماتیک و نهادینه شده نقض حقوق بشر و کرامت انسانی وخیم تر وگسترش داده است. 

حکومت اسلامی دربحران های عمیق سیاسی، اقتصادی و اجتماعی فرو مانده و اکثریت مردم ایران را به ورطه بیکاری و فقر و گرسنگی رانده است.حاکمیت همچنان مسئلە برابری وآزادی های زنان را يکی از بزرگترین چالش‌های پيش روی خود قلمداد می کند.براین أساس با پيش کشیدن طرح های ارتجاعی بر ضد زنان تعرض خود را در نقض حقوق زنان تشدید کرده و همه تمهیدات خود را بکار گرفته تا دامنەِ  تبعیض های جنسیتی را به تمام عرصه های زندگی اجتماعی در جامعه گسترش دهد.

درجنین شرایطی،تعلق جایزه صلح نوبل به خانم نرگس محمدی، بازتاب مبارزه، مقاومت و شجاعت زنان ، مردم و زندانیان سیاسی ایران ، در پرتو مبارزه پیوسته زنان جامعه ما ،در مقابل حاکمیت اسلامی ضد زن که أساسا ناقض حقوق بشر است. امروز اهداء این جایزه به زندانی مقاوم ، ازطرییق فرزندان دخترو پسر و همسرش در نروژ ، ضدیت و نقض حقوق بشر از سوی حکومت فاشیستی جمهوری اسلامی را در مقابل چشمان همگان در مقیاس جهانی قرار داده است.

در حالی که درماندگی رژیم در مقابله با بحران های اقتصادی ،سیاسی ،اجتماعی بیش ازپیش خود را نشان می دهدو چشم اندار فروپاشی حکومت اسلامی هرچه بیشترآشکار می گردد. رژیم از ترس مرگ دیوانه وار ازمردم انتقام می گیرد.همین روزهاشاهد چهلمین روزقتل حکومتی ارمیتا گراونددختر جوانی که ،همچون مهسا “ژینا” امینی ،حدیث و… هستیم که حکومت مدتها کشتن او را پنهان می کرد. آرمیتانیز مانند آنها جان بر سر انقلاب زن ،زندگی ،آزادی نهاد. 

در شرایط امروز همزمانی ،ترکیب و تشدید ودرهم تنیدگی بحرانهای متعدد اقتصادی ،سیاسی،اجتماعی  وناتوانی حاکمیت در تخفیف و یا حل أنها .شرایط دردناکی را برای مردم ایران رقم زده است. دستمزد های چند برابر زیر خط فقر،تورم افسار گسیخته ،سقوط آزاد ارزش پول ملی،گرانی دم افزون ،فقر و فلاکت،بیکاری و بیکارسازی های گسترده ،تحریم های بین المللی و… ستاندن مالیات مستقیم ازمردم و افزایش سن بازنشستگی بهمراه تبعات آنها و تاثیرات متقابل آنها بر هم، شرایط سخت و طاقت فرسائی را برای  مزد و حقوق بگیران وزحمتکشان فراهم کرده است .از این رو  پیکاربرای تمامی این خواست ها و مطالبات بی وقفه گسترش می یابد و از جمله پیکار  برای تحقق تامین اجتماعی همگانی و فراگیر .چنین مبارزه ای بیان روشن مبارزه برای گسترش حقوق بشر از پائین است. برپایه آنچه برشمرده شد،مختصات شرایط کنونی بیان نقض گسترده وفاجعه بارحقوق بشراز سوی رژیم درتمامی عرصه های زندگی راتصویر می کند.

چنین شرایطی ازیک سو بیان درماندگی حاکمیت اسلامی وعدم امکان بازتولید منابع اش درهر سه حوزه اقتصادی، ایدئولوژیک و قانون است.وازسوی دیگر چشم انداز وپویائی  جنبش انقلابی زن، زندگی، آزادی وتداوم مبارزات و خیزش های اعتراضی مردم که سمت و سوی به زیر کشیدن این نظام را دارد. تشکل و سازمانیابی توده ها ،گسترش مبارزات آنان برای دموکراسی ،عدالت اجتماعی ومطالبات دموکراتیک وطبقاتی ،توانائی و دامنه مبارزه آنان را برای برانداختن انقلابی جمهوری اسلامی و تحقق حاکمیت توده ها گسترش داده وتعمیم و دفاع از حقوق بشر راتضمین  می کند.

ما نهاد های چپ و دموکراتیک نیزدرروز دهم دسامبردرهمبستگی با همه مردم جهان که علیه سرمایه داری ودولت های حافظ منافع سرمایه داری که حقوق انسانی ،کرامت وحق تعیین سرنوشت و دیگرحقوق بنیادی آنان را نقض وپایمال می کند،به خیابان می آییم و برای تحقق این حقوق و دنیائی انسانی تر،عادلانه ترمبارزه مان را گسترش می دهیم. ما با مبارزات آزادی خواهانه و دموکراتیک دیگرمردمان جهان به ویژه خاور میانه ی به خاک و خون کشیده شده، از جمله درفلسطین، لبنان، سوریه، عراق، افغانستان، ترکیه  برای دمکراسی،  برابری  وعدالت اجتماعی ، همراه و هم گام هستیم.

گروه هماهنگی نهاد های چپ و دموکراتیک

دسامبر ۲۰۲۳   – آذر ۱۴۰۲

زنده باد جنبش  انقلابی  زن ،زندگی ،آزادی 

زنده باد آزادی ،برابری و دمکراسی

سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی ایران

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate