یک دلیل خوب !

روز صد وپنجاه و شش جنبش مردم ایران …

خانم مهندسی به خاطر شل حجابی از کاندیداتوری هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی حذف شد . خانم معترض در ادامه اعتراض خودش سالن را ترک کرد و هنگام ترک سالن هم روسری خودش را پرت زیر عکس بزرگ دیکتاتور …

تشویق حاضران به نظرم از همه بهتر بود برای همه …

جامعه ایرانی از دیر باز ژن معیوب فرهنگی دین را در درون خودش داشت و آن را تقویت هم میکرد . برای دومین بار در تاریخ سیاسی ایران و بعد از دوران صفویه با حاکم شدن نظام سلطه دین و رسمی شدن و تبلیغ توهمات دینی در جامعه و همزمان بدتر شدن وضع زندگی مردم در زمینه اقتصاد و فرهنگ اجتماعی و سیاسی علامت سوالات بیشتر میشد . البته هنوزهستند کسانی که معتقدند آخوند بد است ولی دین خوب است و دست بر قضا این همان نقطه آغاز فاجعه برای جامعه ایران بود و است .

 تمام بدبختی جامعه ایران طی حداقل یک قرن گذشته همین است . از قدیم روحانییت و دربار با کمک هم عملا مانع پیشرفت جامعه بوده اند ، درحالی که ظاهرا نشان میدادند در مقابل هم هستند . اگر هم جدلی تاریخا بوده ، به خاطر سهم کم و زیاد بوده و نه جدل بین مدرنیته و دین !

درخت تنومند علم حالا به راحتی پیکر فرتوت دین را مغلوب میکند . اما داستان در شکلهای دیگر ادامه دارد . پاپ همین چند سال پیش گفت داستانهای کتاب مقدس سمبلیک است …

این اقرار پاپ یعنی آنها زنگ خطر زودتر حس کردند . پاپ دلش برای کسی نسوخت که این اقرار را میکند. سالیانه آمار دارند از جذب و دفع دستگاه دینی و جهنمی خودشان و این اقرار پاپ به سمبلیک بودن داستانهای دینی یعنی مقابله با دفع مستمر و کم شدن قدرت جذب… و تلاش برای پیدا کردن نقطه تعادل بین دین و علم درعصرجدید !

کاری که روحانییت در ایران به سادگی حاضر نیست قبول کند و هنوز در قرن ۲۱ مستمر مزخرفات دینی را تبلیغ میکند و به روی نامبارک نمی آورد که تشریح هر مزخرفی سریعا با ذره بین علم بررسی میشود . برای حاکمان مسلمان مهم نیست چه برسر مردم و ایران بیاید فقط مهم است که حاکم باشند و حالا فقط با ابزار سرکوب هستند . فعلا دلار ۵۰ هزار تومن است . و آنها فکر حجاب شُل و سفت هستند .

مهندسی عامل خارجی روی بافت اجتماعی و سیاسی ایران برای من نقش اول نیست نقش اول همیشه با جامعه است . ولی به دلایلی برای من درالویت است .

عامل بیرونی اگر ساخت و سازی میکند روی همین ژنهای معیوب اجتماعی موفق میشود . از دیر باز اینطور بود . از قتل امیرکبیر و شکست نهضت مشروطه و کودتا علیه دولت ملی دکتر مصدق و حاکم کردن عقب مانده ترین لایه های اجتماعی روحانیون در ۱۳۵۷ و باقی قضایا … روحانییت و دربار همیشه با هم مانع پیشرفت جامعه ایران بوده اند . فقط روشهاشان متفاوت بود .

به قول راوی سخت‌ترین و در عین حال بهترین قسمتِ غوّاصی وقتی هست که به انتهای آب می‌رسی…چون برای بالا اومدن، باید یه دلیلِ خوب داشته باشی یک دلیل محکم مثل زندگی …

اسماعیل هوشیار

۲۰.۰۲.۲۰۲۳

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate