شرق زدگی ! 

عباس معروفی اشاره دارد : نظامی که به هنرمند شلیک میکند انگار به خودش شلیک میکند …

عباس معروفی حرفش درست است ولی به نظر من کمبود دارد نظامی که به هنرمند و روشنفکر شلیک میکند کالبیر یا ظرفییت ذهنش و فهم و شعورش اساسا اندازه این نیست که به خودش شلیک میکند … ایشان فکر میکند برای خاطر خدا به غیر خودی ها باید شلیک میکند . والا کم نیستند کسانی که کراوات هم دارند و نعلین حاکم را بوسه میزنند بهشان شلیک هم نمیشود .

روزی که نظام دینی حاکم در ایران از پشت بام علوی شروع کرد ، خیلی زود به سعید سلطان پور و خیلی های دیگر رسید . بقیه ناظر بودند و نفهمیدند این فاجعه به زودی به گلوی خودشان هم میرسد .

روزگاری جلال آل احمد غرب زدگی را نوشت شکاف که تبعیض اقتصادی ستون اصلی نوشته اش بود . غرب زدگی جلال در شرایط امروزی ارتجاعی و عقب مانده است . نسلی از روشنفکران ما ولی مربوط به همان دوران هستند .

اتفاقا خامنه ایی هم وقتی در موعد انتخابات میگوید حتی اگر نظام را قبول نداری ولی به خاطر وطن بیا رای بده … میداند چه میگوید و چه میکند .

ضد غربی بودن در زمان جنگ سرد و دنیای ۲ قطبی مفهومی ارزشی بود . ولی امروز در قرن ۲۱ هرکس با فرهنگ بورژوازی در جدل است خلص فئودال و مرتجع است ، حتی اگر شب و روز در غرب زندگی کند ، آنها سفره و نذری و حسین و حسن  عاشورا را در درون خود دارد و این شکلی از همان شلیک است .

حجابش را رعایت میکند ولی آخرین مدل تلفن غربی دستش است . تفکر مطلقا  فئودالی دارد ولی از امکانات و تکنولوژی بورژوزی بدش نمیآد . در تبعید زندگی میکند ولی در گذشته درونی خودش . در خارج ایران نفس میکشد ولی از پشت پنجره ای در نیویورک هر روز روستا و اهالی روستا را در اراک میبیند . من نوستالژی را واقعی میدانم .

تهاجم فرهنگی ساخته نظام ولایت فقیه است فرهنگها هیچ زمانی در جنگ نیستند بلکه از هم متاثر هستند .

غالب هنرمندان و شاعران و سیاسیون ایرانی به اندازه ایی ، این تناقض را در خود دارند . هنوز بین فرهنگ غربی با سیاستهای نظام سیاسی در بالا نمیتوانند تفاوت را درست ببینند . میشود مخالف سیاستهای جهانی غرب بود ولی در هماهنگی مثبت فرهنگی با تمام مردم جهان و بالعکس…

اینکه چرا سیستم سیاسی بورژوازی به این فئودالهای حاکم در ایران میدان عمل داده و میدهد ، حکایت جدیدی نیست .

hoshyaresmaeil2017@hotmail.com

05.09.2022

اسماعیل هوشیار

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate