فراخوان فوری به هنرمندان برای حمایت از مردم افغانستان

فراخوان فوری به هنرمندان برای حمایت از مردم افغانستان

هنرمندان مستقل و مردمی اکنون باید بیش از هر زمان به طور جدی در تولید آثار هنری که تشویق به مقاومت در افغانستان و تاکید بر حقوق انسانی میکند تلاش کنند حال آنکه مشاهده میشود که تعداد زیادی از هنرمندان هنوز یا در شوک درباره اتفاقات افتاده هستند یا اگر فعالیت دارند اقداماتی میکنند که دیگران هم میتوانند بکنند اما اقدام به تولید آثار هنری ضروری و متناسب با اوضاع کنونی مشاهده نمیشود.  لذا:

نظر به تسلیم دولت فاسد و سرسپرده افغانستان و تسلط گروه مرتجع طالبان بر کابل و بخش های مختلف افغانستان و تسلیم گروه های فاسد و ثروت اندوز جهادی و گریزشان به پناه گاه های امن شان، نظر به در خطر جدی قرار گرفتن حقوق اولیه انسانی مردم افغانستان و در خطر قرار گرفتن تمام دستاوردهایی که فعالین مدنی، هنری، رسانه ای و زنان و مردان در طی ده های اخیر با استقامت و مقاومت و کوشش کسب کرده اند و نظر به سکوت سازمان های منطقوی و جهانی و دولت های مختلف در قبال تسلیم کشور به تاریک اندیشان و سرکوبگران و یا حمایت مستقیم و غیر مستقیم آنها از جریان جهل و استثمار و بردگی، نظر به اینکه هیچ کس جز مردم افغانستان نخواهند توانست حقوق انسانی و بدیهی خویش را نگاهبانی کنند و به وِیژه و نهایتا نظر به تنها ماندن مردم در شرایط اسف بار کنونی، لزوم اقدام هر چه بیشتر متحدانه هنرمندان متعهد و مردمی برای کمک به مردم افغانستان احساس میشود. لذا از طریق این فراخوان از هنرمندان مستقل و مردمی افغانستان (و یا از کشورهای دیگر که دغدغه های انسانی و آزادیخواهانه و برابری طلبانه دارند) و خاصه آندسته از هنرمندانی که در خارج از مرزهای کشور زندگی میکنند و خطر کمتری برای اظهار نظر و تولیدات هنری مترقی و در راستای مقاومت دارند، دعوت میشود که در اقدامی هماهنگ، فوری ولازم برای کمک به مردم داخل کشور اقدام کنند. این اقدامات باید در درجه اول از جنس تخصص و زمینه کاری این هنرمندان و یعنی تولید آثار هنری در روحیه دادن برای مقاومت و درجا نزدن و تاکید بر حفظ دستاوردهای انسانی باشد. دوما این اقدامات میتواند حمایت از هنرمندان داخل کشور در تولید آثار و حمایت از ایشان برای نشر آثارشان و رساندن صدایشان اولا در درون گستره جغرافیایی افغانستان و دوما در حوزه جهانی باشد.


بدین وسیله از هنرمندانی که دغدغه حمایت از حقوق اولیه انسانی، عدالت اجتماعی و انسانیت و مقابله با جریانات تاریک اندیش و واپسگرا در افغانستان را دارند درخواست میشود فرصت را از دست نداده و دراین راستا شروع به فعالیت کنند: بیش از هرچیزی تولید هنری با محوریت روحیه دادن به مردم داخل افغانستان به تولید آثار روشنگرانه و آگاهی دهنده برای مردم، افزایش روحیه مقاومت و همبستگی، پرهیز از اختلاف و تاکید بر اتحاد، اصرار بر دستاوردهای حقوق بشری و انسانی، جلوگیری از سرکوب این حقوق توسط قدرت گرفتگان، کمک به جامعه مدنی و رسانه ای داخل کشور و به طور کلی هرگونه آثار هنری که در مقابل به عقب راندن جامعه دعوت به مقاومت میکند و مردم را از تسلیم شدن به وضعیت موجود باز داشته و تشویق و ترغیب به مقاومت و تن ندادن به سیاهی و سرکوب و استثمار میکند.

الف- رئوس مفاهیم و محورهایی که این جبهه ی متحد هنری بر اساس آن متحد شده، بر آنها تاکید دارد و هر کسی که به این چوکات میپیوندند آنرا باور دارد از این قرار است:

-برابری حقوق اجتماعی، سیاسی، انسانی و اقتصادی زنان در تمامی عرصه ها با مردان. مخالفت با هرگونه تحمیل پوشش، نظر، رفتار و یا انتخاب شغل به زنان و سهم گیری زنان در تمامی امور و شئون اجتماعی-سیاسی و اقتصادی کشور.

-تاکید قوی بر لزوم اجرای برنامه های اقتصادی لازم برای حمایت از اقشار زحمت کش و زجر کشیده و عموم مردم و پیشبرد عدالت اجتماعی

-آزادی بی قید و شرط بیان و اظهار نظر، آزادی تجمع، تظاهرات، تشکیل دسته ها، انجمن ها، نهاد، سازمان و احزابی که افراد به میل و برنامه خود تشکیل میدهند و آزادی بدون قید و شرط و بدون اما و اگر برای رسانه ها.

– برابری حقوق انسانی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تمام اقوام درون کشور بدون هیچگونه تبعیض و مخالفت با هر نوع سرکوب اداری، نظامی، عقیدتی بر علیه یک قوم یا گروه انسانی خاص.

– تاکید خاص بر دور نگه داشتن کودکان (تمام افراد زیر هجده سال) از هرگونه چوکات آموزشی سیاسی و مذهبی و دسترسی تمام این کودکان اعم ازد ختر و پسر به اموزش رایگان و آموزش غیر مدهبی.

-مخالفت با هرگروه دخالت خارجی که بر وخیم تر شدن اوضاع و بدتر کردن اوضاع زیست و زندگی شخصی و اجتماعی مردم اثر میگذارد.

-روشنگری درباره تمام دسته جات و جریاناتی که در دو دهه اخیر چه در قدرت بوده و چه برای در قدرت بودن جنگیده اند و همگی حقوق و خواسته های مردم رنچ کشیده افغانستان را به بازی گرفته و تنها به فکر منافع، ثروت و قدرت خود بوده اند.

-آگاهی گری و افشاگری علیه هر نهاد دولتی و غیردولتی، داخلی و بین المللی که بر خلاف موارد فوق الذکر فعالیت میکند.

-دوری از حمایت از یک یا چند مقام خاص اجرایی و دولتی یا حزب و سازمان و جریان خاص سیاسی یا نظامی و استقلال جبهه متحد هنری از تمامی دسته جات سیاسی موجود. مگر اینکه اکثریت افراد متحد شده در این جبهه بر حمایت از یک نهاد یا جریان مترقی و مردمی توافق داشته باشند.

ب- اقدامات پیشنهادی برای فعالیت این جبهه متحد هنری:

مهم ترین اقدام که باید در درجه اول در دستور کار هنرمندان جبهه متحد هنری قرار گیرد: تولید آثار هنری که بر مفاهیم ذکر شده در بند الف تاکید دارد. نظر به اینکه مشاهده میشود تعداد بسیاری از هنرمندان کشور بر اساس نگرانی که دارند مشغول به کارها و اقدامات پراکنده شده اند و ضرورت دارد که این هنرمندان در درجه اول به ضرورت تولید آثار هنری بپردازند تا روحیه مردم داخل حفظ شود و نیز حس همبستگی، مقاومت و تغییر وضعیت موجود در میان آنها و نیز در میان خود هنرمندان (چه در داخل و چه در خارج کشور) افزایش یابد. برای مقابله با این وضعیت انفعال یا بی برنامگی هنری باید اقدامات جدی صورت پذیرد که مهم ترین آن تولیدات هنری در راستای تاکید و ترویج موارد ذکر شده در بند الف است.

-کمک به هنرمندان داخل کشور که در زمینه تولید آثار با مشخصات مذکور در بند الف فعالیت دارند. (اعم از کمک به آنها در تولدی اثر هنری و یا انتشار آن برای دیده شدن توسط مردم داخل و خارج کشور).

-برگزاری برنامه های زنده و یا ضبط شده اینترنتی از طرق مختلف (اینستاگرام، یوتیوب، فیسبوک و غیره) برای سخنرانی، پرسش و پاسخ با افراد، اظهار نظر و تبادل آرا و نظرات با افراد در راستای تبلیغ موارد ذکر شده در بند الف.

-برگزاری برنامه های با مضامین مشترک ( ذکر شده در بند الف) در کشورهای مختلف (اعم از سمینار، جلسات، تظاهرات، تجمع، کنسرت، نمایشگاه و…)  و بیدار کردن جامعه جهانی نسبت به وضعیت مردم افعانستان و دعوت به حمایت از حقوق انسانی و اجتماعی مردم ( بند الف) توسط نیروهای مترقی کشورهای مختلف، رسانه ها و هنرمندان و نهایتا ایجاد یک ابزار فشار هنری و اجتماعی و سیاسی بر جریانات سرکوبگر و مخالف حقوق انسانی مردم در داخل کشور.

ج- چگونه شروع کنیم؟

اگر به موارد ذکر شده در بند الف و ب باور دارید، از همین حالا اقدام کنید. نیاز به تشکیل جلسه و گروه و دسته نیست. اولا اگر کار دیگری از دست شما برنمی آید دست کم این فراخوان را بازنشر دهید تا تعداد هر چه بیشتری از مفاد آن آگاه شده و یک موج مردمی و هنری و مشخصا تولید آثار هنری (موسیقی و …) در مقابل شرایط دردناک موجود در داخل افغانستان شکل گیرد. دوما خود اقدام به تولید آثار هنری کنید که روحیه ناشی از شکست و رعب و وحشت و سرخوردگی بر جامعه غلبه نکند و برعکس کمک کنیم که روحیه مقاومت و ایستادگی و مبارزه برای به عقب راندن سرکوب و سیاهی و استثمار در میان هنرمندان و عموم مردم و رسانه ها شکل بگیرد. سوما، برنامه های اینترنتی برگزار کنید و مفاد این فراخوان و تشکیل جبهه مردمی مقاومت هنری را به اطلاع مخاطبان خود برسانید تا همگی یکصدا و متحد در راستای روحیه دادن به مردم، اقدام به انجام موارد ذکر شده در بند ب کنند. چهارما، این فراخوان قصد ندارد برای تشکیل یک نهاد جدید تلاش کند، اگر تعدادی از هنرمندان عزیز دست به این اقدام برای ایجاد نهاد هنرمندان مستقل مردمی برای مقاومت میکنند بسیار پسندیده هم هست اما هدف این فرخوان ایجاد یک سازمان جدید و نهاد و برگزاری جلسات و دستور جلسه و مصوبه و امثالهم نیست. زیرا فرصت آن نیست و همچنین در این گونه اقدامات، وقت بسیاری تلف میشود و اختلافات، باعث سد شدن بر حرکت میشود. هدف از این فراخوان این است که ما همگی خود را عضو یک جامعه مقاومت هنری احساس کنیم و شروع به اقدام در راستای اهداف بند الف و با اقدامات تشریح شده در بند ب کنیم. همچنین از اقدامات یکدیگر درس بگیریم از تجارب هم بیاموزیم و هر روز بیش از دیروز بر یکدیگر اثر گذاریم تا جایی که تمام افرادی که خود را عضو داوطلب و معنوی این جبهه متحد میدانند با روحیه بیشتر و با تجربه و روش های بهتری که از هم می آموزند دست به کار شوند. البته شایسته است مثلا در برنامه هایی که در اینترنت نشر میشود نام دیگر هنرمندانی که در راستای اهداف معنوی این جبهه متحد فعالیت دارند هم نشان (تگ) شود تا تعداد مخاطبان بیشتری از آثار افراد پیوسته به این جبهه آگاه شوند.

اگر فکر میکنید باید مواردی به این فرخوان اضافه یا چیزی از آن کم شود و یا اگر پیشنهادی دارید به ایمل درج شده در ذیل فراخوان اطلاع دهید. این فراخوان مالک، صاحب و یا قیم ندارد. همه ما در آن شریکیم و همه میتوانند در بهبود آن اثر بگذارند.

لطفا در بازنشر این فراخوان یاری کنید.


گروه نویسندگان نسخه یکم متن فرخوان – چهارشنبه- ۲۷ اسد (مرداد) ۱۴۰۰- ۱۸ آگوست ۲۰۲۱

راه تماس برای دریافت پیشنهادات درباره این فرخوان. به مرور زمان و بر اساس پیشنهادات دریافتی، نسخه های ویرایش شده بعدی نیز منتشر میشود.

Bahman.azar49@gmail.com 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate