مرگ جانگُدازِ “آرتین” ۱۵ ماهه / فيروزه

بر اساس گزارش خبرگزاری نروژ  چند روز پیش یک ماهیگیر نروژی در ساحل جنوب غربی این کشور یک جلیقه نجات بزرگسالان را در آب پیدا نمود که حاوی بقایای جسد کودک ناشناسی بود. با شروع تحقیقات پلیس روشن شد که جسد متعلق به کودکی ۱۵ ماهه است به نام آرتین از یک خانواده کرد ایرانی. انتشار این خبردرد آور بار دیگر زخم عمیق سرکوب و لگد مال شدن حقوق پناهجویان توسط دولتهای سرمایه داری و سرنوشت مرگبار آنها را با برجستگی در مقابل همه آزادیخواهان قرار داد.

پلیس نروژ در جریان تحقیقات خود از طریق شناسائی دی ان ای  جسد که در داخل یک جلیقه نجات بزرگسالان و به علت ماندن مدت زیاد در آب چیز زیادی از ان باقی نمانده بود روز ۸ جون ۲۰۲۱ هویت آرتین را شناسائی و تائید نمود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، ۵ ماه پیش یک خانواده پنج نفره که آرتین ۱۵ ماهه یکی از آنها بوده قصد داشتند از طریق یک قایق با طی کانال مانش از فرانسه به انگلستان رفته و در این کشور پناهنده شوند. متاسفانه این پناهجویان در مسیر حرکت با توفان مواجه شده و قایقشان غرق می شود.  جسد این کودک پس از دو ماه شناور بودن در دریاها و طی مسافت بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر سرانجام به ساحل نروژ می رسد و توسط ماهیگیری پیدا می شود.

اطلاعات منتشر شده بیانگر این است که آرمین فرزند کارگری بنام رسول ایران نژاد بوده است. پدر خانواده، کارگر ساختمانی کرد و اهل سردشت بود. با توجه به نبودن کار دائم، یک روز کار میکرد و لقمه نانی برای بچه ها به خانه میآورد و روز دیگر خانواده اجبارا گرسنه بودند.  سرانجام از فقر و نداری و بیکاری، آنها تنها راه نجات خانواده را در مهاجرت و رفتن به اروپا می بینند. به همین دلیل هم برای فردایی بهتر از جهنمی که رژیم دزد و غارتگر جمهوری اسلامی برای مردم ایران ساخته، سفر پر درد و رنج و بی بازگشت خود را آغاز کردند و با هزاران رنج و سختی خود را بفرانسه رساندند.  اما بدلیل شرائط سخت گیرانه و ضد پناهنده  دولت فرانسه و غیر قانونی بودن و نداشتن هیچ گونه اوراق هویتی معتبر ، امکان سکونت در فرانسه را پیدا نکرده و از سر اجبار و با پذیرفتن خطرات راه، با گزینۀ گذر از دریای مانش دل به دریا زدند تا به انگلستان پناهنده شوند. آنها همچون دیگر آوارگان  و پناهجویان در مناطق هم مرز فرانسه با انگلستان  سوار بر قایق عازم انگلستان شدند قایق اسیر طوفان شد و زندگی این خانواده با سرانجامی تلخ و دردناک مواجه شد.

روزانه هزاران پناهجو برای نجات از زندان و شکنجه و اعدام و یا فقر و گرسنگی ، بیکاری و جنگهایی که امپریالیستها و به اصطلاح طرفداران حقوق بشر و دموکراسی! در خاورمیانه و دیگر مناطق جهان راه انداخته اند یا با پای پیاده مجبور به گذشتن از مرزها می گردند ، یا سوار بر قایق های ناامن دیار خود را ترک و فرجامشان مانند این خانواده رنجدیده و ناکام به قعر دریاها ختم می گردد و یا در مناطق مرزی گرفتار بوران و برف شده و طعمه جیوانات درنده شده و هیچ اثر و ردی از آنها پیدا نمی شود و حتی خبر مرگ آنها نیز در جایی منعکش نمی گردد.

بیشک آرتین ۱۵ ماهه آخرین قربانی سیستم ظالمانه و سرتاپا جنایت سرمایه داری نخواهد بود تا جنگ و عواقب فاجعه بارش، بیکاری، فقر و فلاکت در جهان وجود دارد، تا زمانی که امپریالیستها برای حفظ منافع خود بیرحمانه ترین نظام های سیاسی و دیکتاتوری را بر سر کار میگمارند و مورد حمایت همه جانبه قرار میدهند، ما نیز همه روزه شاهد این اخبار و وقایع دردناک خواهیم بود. مسئول اصلی و مقصر اول این  قربانیان و جانباختگان بی پناه سیستم ضدمردمی سرمایه داری است. در مورد مرگ دردناک آرتین بیگناه و معصوم نیز رژیم مزدور و حافظ منافع سرمایه داران جمهوری اسلامی حاکم بر ایران است که بیش از ۴۲ سال با ظلم و ستم و غارت ثروت های عمومی و سرکوب بیرحمانه خلق های ایران باعث و بانی آوارگی و دربدری مردم و از جمله خانوادۀ آرتین شده است . مرگ تراژیک آرتین و آرتین ها آینۀ تمام نمای این واقعیت است که تنها راه پایان دادن به این جنایت های بی حد و مرز، مبارزه بی امان و متحدانه خلق های ایران علیه موجودیت ننگین رژیم مزدور و حاکمین جنایتکار جمهوری اسلامی است.

فیروزه

خرداد ۱۴۰۰

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate