خجسته باد اول ماه مه روز نمایش اتحاد کارگران سراسر جهان

            گرتودوروزی ندهی تن به کار       یکسره نابود شود روزگار

طبقه کارگر بیش ازصدوسی سال است که درسراسر جهان، اول ماه مه این روزتاریخی را، گرامی می­دارد. تظاهرات کارگران شیکاگو دراول ماه مه سال ۱۸۸۶ توسط پلیس سرمایه به خاک وخون کشیده شده ولی خاطره­ نبرداین کارگران محونگشته واول ماه مه به جلوه ­ای ازهمبستگی  بین المللی پرولتاریا درسراسرجهان بدل گردید. دراین مدت سرمایه­ داری جهانی کوشش بسیار کرد تا این روز را از میان بردارد، زیرا هراس سرمایه­ داری ازاتحاد و همبستگی و تشکل پرولتاریاست. آنجا که این دسیسه با مقاومت کارگران روبرو شد، براین روز، روز کار نام نهاد و با این عمل وحشت خود را از نام کارگر عیان ساخت.

دراول ماه مه کارگران همه کشورها سوای رنگ، ملیت و مذهب برای رسیدن به زندگی آگاهانه خویش در پیکار علیه  بیکاری، گرسنگی، استثمار و بینوائی این روزرا گرامی می دارند و دراین روز جهانی دواردوی متضاد درمقابل هم  صف آرایی می­کنند. اردوی سرمایه و اردوی کار، اردوی استثمار و بردگی، اردوی برابری و برادری. خواست همه کارگران جهان محو و نابودی نظم استثماری و بنا نهادن نظمی فارغ از جنگ و فاشیسم و نژاد پرستی ، نظمی بَری از فقر وبیکاری و فحشا و دزدی وغارت ودروغگویی و ریاکاری و همه آن مظاهرنظام  گندیده سرمایه داری است.

اکنون درشرایطی به استقبال روزجهانی کارگر می رویم که کارگران پس ازگذشت چهل ودوسال ازانقلاب مردمی بهمن همچنان ازهرگونه فعالیت صنفی کارگری ممنوع هستند. رژیم مکاروضد کارگری سرمایه داری با ممنوعیت اتحادیه­های مستقل کارگری راه را برای اجرای سیاست­های ارتجاعی نئولیبرالی بانک جهانی و صندوق بین­المللی پول هموارکرده تا دکترین شوک درمانی”تعدیل اقتصادی” بدون مواجهه با هیچ مقاومتی متحقق گردد. اما کارگران ایران تسلیم این فضای رعب وسرکوب وشلاق و اختناق نشده وبا اعتراض و اعتصاب درمقابل رژیم صف آرایی کرده اند. اعتصابات کارگری در صدها کارخانه وکارگاه کوچک و بزرگ وهمینطور اعتصاب واعتراض کارمندان، معلمان، پرستاران، و بازنشستگان … بشدت افزایش یافته وخاموش نشده اند.

امروزدرشرایطی به استقبال اول ماه مه می­رویم که شورای اسلامی عالی کار ، حداقل دستمزد ماهانه کارگران را برای سال ۱۴۰۰ با افزایش ۳۹ درصدی ۲ میلیون و۶۵۵ هزار تومان تعیین کرد. مبلغ تعیین شده به اضافه دیگر بخش های دستمزد شامل حق مسکن وحق اولاد و حق بن که مجزا پرداخت میشود ( تا کارفرمایان بتوانند از پرداخت بخشهائی از آن به کارگران مجرد وهمچنین کارگران کارگاههای کوچک و کارگران موقت و قراردادی طفره روند ) به آنها پرداخت می شود، باز هم تا یک چهارم خط فقر است.این حداقل دستمزد طبق افزایش نرخ ارزاق وتورم معادل ۱۰۰ دلار دلارتعیین شده که در مجموع دوازده ماه سال حدود یک هزار ودویست دلار است، یعنی ۴۲۰ دلار کمتر از سال ۹۹است. این سند گرسنگی وبردگی كارگران است، سیاستی ارتجاعی و ضد كارگری و نولیبرالی كه معیشت و سلامت و موجودیت كارگران و فرودستان را تهدید می­كند و باید متحدا درمقابل آن ایستاد.

اما آنچه امسال باید با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا ومتناسب با وضعیت کنونی ایران درروزاول ماه مه مطرح گردد مربوط است به مبارزه :

*برای به رسمیت شناختن اول ماه مه ،یازده اردیبهشت، وقبولاندن این روزبعنوان روزتعطیل عمومی

* برای تشکیل اتحادیه های مستقل کارگری

* برای دریافت حقوق معوقه

* برای اضافه دستمزد وطرح متحد حداقل دستمزد مطابق با نرخ تورم

* برای تضمین امنیت شغلی که عامل تضمین امنیت وحدت و تشکیلات خود کارگران است.

* برای بازگشت کارگران اخراجی برسرکارخود

* علیه سیاست اخراج سازی کارگران

* علیه خصوصی سازی صنایع و واحد های تولیدی

* برای آزادی بی قید و شرط همه فعالین کارگری وسایر زندانیان سیاسی

* برای توقف فوری پولی‌سازی واکسن کرونا و تسریع واکسیناسیون رایگان  برای همگان .

*علیه تحریمهای غیرقانونی وضد بشری اقتصادی و هرگونه مداخله خارجی.

 حزب کارایران(توفان) اول ماه مه، روز کارگر را به همه کارگران ایران که درشرایط اسفناکی بسری میبرند شاد باش می­گوید وبرایشان درپیکار متحدانه برعلیه رژیم سرمایه­داری جمهوری اسلامی ، برعلیه توطئه های امپریالیستی ، برای نان، کار، مسکن و آزادی وکسب حقوق دمکراتیک پیروزی آرزو می­کند. راه پیروزی کارگران برای احقاق حقوق صنفی ودمکراتیک وحدت وتشکیلات است .پرولتاریای آگاه برای لغووبرانداختن استثمارتنها ازطریق راهی که لنینیسم نشان می­دهد قادراست تحت رهبری حزب طبقاتی اش قدرت سیاسی را به کف گرفته ، با استقرار سوسیالیسم آینده تابناک بشری را رقم زند. این راه رهائی بشریت و راه تحقق حقوق بشر برای همه کارگران ایران وسراسر جهان است.

زنده باد اول ماه مه روز اتحاد وهمبستگی کارگران علیه سرمایه داران!

سرنگون باد رژیم سرمایه­داری جمهوری اسلامی بدست کارگران و زحمتکشان ایران!

زنده باد سوسیالیسم این پرچم نجات بشریت!

دست امپریالیسم آمریکا ازایران ومنطقه کوتاه باد!

حزب کارایران(توفان)

اردیبهشت ماه  ۱۴۰۰

www.toufan.org

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate